Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: 3-vejs med riiigeligt membranareal
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


3-vejs med riiigeligt membranareal

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 3-vejs med riiigeligt membranareal
    Posted: 07 Apr 2011 at 12:06
Hey,

Det med at lægge hornet oven på, vil også give en del ballade på frekvensgangen. Det ville jeg ikke rode mig ud i.

Hvis TAD har et horn der passer til, ville jeg kigge på det. Men det må som kappen siger ikke være for dybt, da du får en voldsom tidsforskydelse enhederne imellem. 

Hvor kan man høre TAD enheder henne?
Back to Top
virious View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Nov 2010
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 94
  Quote virious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2011 at 14:14
Originally posted by kappen


Hvis man vil ligge med 120 på motorvejen, er der bestemt mange andre biler som jeg vil hævde er bedre at køre i end ferrari, men det er en anden snak.

Det er jo kun hvis man virkelig har overskud i bunden, at man bør ty til kompression drivere, hvis du spørger mig. Jeg kan sagtens følge dig i at de kan lyde imponerende, men at enheder som er bygget til at spille optimalt omkring alm. lytte niveau i en stue, skulle være ringere, er jeg ikke enig med dig i. Men det er jo smag og behag.



120 er ikke nok for mig - jeg vil have top performance LOL


Hvordan mener du man opnår dette overskud i bunden? Jeg kan sagtens regulere mine amps på indgangen, så man slipper for at dæmpe sig ud af det.


Back to Top
virious View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Nov 2010
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 94
  Quote virious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2011 at 14:16
Originally posted by syncroniq

Hey,

Det med at lægge hornet oven på, vil også give en del ballade på frekvensgangen. Det ville jeg ikke rode mig ud i.

Hvis TAD har et horn der passer til, ville jeg kigge på det. Men det må som kappen siger ikke være for dybt, da du får en voldsom tidsforskydelse enhederne imellem. 

Hvor kan man høre TAD enheder henne?


TAD laver pt. ikke horn til deres mindste drivere, men det er måske muligt at finde nogle 2nd hand.

TAD forhandles ikke i Europa, så det skal importeres. Du skal derfor finde en privat med systemet - og det er nok ikke mere end et par håndfulde herhjemme.
Back to Top
virious View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Nov 2010
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 94
  Quote virious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Aug 2011 at 16:06
Så er jeg kommet lidt nærmere i projektet - TAD mellemtonerne er landet og fungerer (det tog også kun 10 måneder at finde dem... Confused)

Næste stop er kompressions driveren og et horn. Stay tuned!
Back to Top
virious View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Nov 2010
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 94
  Quote virious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2012 at 08:46
Så har jeg nået at samle de fleste enheder, blive træt af projektet, sælge det hele for derefter at købe et sæt spritnye Harbeths, som så blev sendt retur fordi forhandleren ikke kunne levere noget ordentligt.

Men her den anden dag landede et sæt TL-1601a i 170L reflekskabinet og TM-1201H i 30-40L trykkamer. Dertil JBL 2435 HPL (beryllium) i et træ-læbehorn.

Lige pt. blot med 1. ordens filtre, indtil jeg har fundet en løsning på at få hornene placeret mere hensigtmæssigt ift. bas og mellemtone.

Fik jeg sagt, at 210 L kabinetter fylder?? LOL
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2012 at 14:47
Originally posted by virious

Så har jeg nået at samle de fleste enheder, blive træt af projektet, sælge det hele for derefter at købe et sæt spritnye Harbeths, som så blev sendt retur fordi forhandleren ikke kunne levere noget ordentligt.


HARBETH = BOOOOOORING
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
virious View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Nov 2010
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 94
  Quote virious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mar 2012 at 09:37
Tjaa.. mine TAD/JBL DIY spiller nu også bedre. Nyprisen på et sæt basser er jo så også det samme som nyprisen på de små Harbeth Dead

Hvis der er nogen, der har ideer til hvordan man kan integrere et horn korrekt i forpladen, så jeg undgår kamfiltereffekter og det, der er værre. Hornet inkl. driver er omkring 40 cm dybt.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mar 2012 at 10:42
Du skal ubetinget måle tidsforsinkelse inden du bygger kabinet. Slæb stumperne ud til Kappen og få det gjort først.
Back to Top
virious View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Nov 2010
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 94
  Quote virious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mar 2012 at 11:02
Altså de skal monteres i en baffel og der skal måles group delay?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mar 2012 at 11:08
Det er sjældent at se en compressiondriver integrere ordentligt i et horn, jeg har faktisk aldrig set det. I dem jeg har arbejdet med, har der altid være en form for indbygget "kamfilter" i hornet. Selv Earl Geddes, som har studeret waveguides i 30år, har problemer med det i hans OS waveguides med 1" compressiondrivere. Hvis det er lige omkring delefrekvensen du oplever "kamfilter" så er det som felsby er inde på, pga. delayet.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz