Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2½-er med XT25+SB17
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2½-er med XT25+SB17

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Message
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2½-er med XT25+SB17
    Posted: 04 Mar 2011 at 21:41
Så er beslutningen taget og jeg valgt at skrinlægge mine tidligere planer og valgt at bygge en mere enkel 2½er med følgende enheder:

2 stk sb17ere (8Ohm), er netop købt brugt.
1 stk xt25(med dobbeltmagnet), haves fra tidligere projekt.

Er der nogen problemer med denne kombination?
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mar 2011 at 08:17
Tænker lidt i denne retning med diskanten i midten, men overvejer til gengæld en svag buet frontbaffel.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mar 2011 at 15:58
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2011 at 10:04
Tak for forslaget Henrik, og ja waveguide-ideen lyder meget interessant. Faktisk har det tidligere været under overvejelse, men så vidt jeg kan forstå så kræver enhver diskant en helt særlig beregnet waveguide for at virke optimalt. Jeg har også læst at waveguiden kun forstærker under 2-3000 hz, men kan xteren overhoved spille under 2000 hz uden at forvrænge for meget?
Sagt på en anden måde, hvad er de helt indlysende fordele?

PS:Har i øvrigt været hos Jebar og høre hans nye baskasser (2*12, dipol tror jeg), og det har givet mig hede drømme om selv at kunne supplere med noget lignende pÃ¥ et tidspukt. Hold da k... hvor det spillede bas. Dyyyyyyyyyyyyyyyybbas. 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2011 at 10:53
Hey,

XT25 har lidt 3. harmonisk i bunden, og det er netop her en waveguide kan hjælpe den. Membranudsvingene dæmpes i filteret, men med mere output. SÃ¥ med normalt output (stærkere filter) fÃ¥r du endnu mindre 3. harmoniske problemer. SÃ¥ lige til XT25 er det et rigtig godt valg med waveguide. 

Frost herinde har brugt XT25 i monacors waveguide, og det spiller fantastisk. SÃ¥ jeg ville klart genoverveje det hvis jeg var dig.
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2011 at 12:00
Hej igen 
Tak for ideen, det lyder interessant, men dermed melder der sig også endnu et par spørgsmål.
Snakker vi stadig 2½-vejs med ovennævnte design, eller derimod om en alm. 2-vejs, med eller uden diskanten i midten?
Hvis XT25 kan deles så lavt som 1300 Hz som Frost har gjort, ville det så ikke være en god ide at lave dem som D'appolitto?


Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2011 at 17:13
efter hvad jeg har fået forklare af "ham_den_Lange" så hvis du laver en di'appolito, så kan du IKKE lave det som en 2½ vejs, da enhederne ikke vil have den samme udfasning

og den samme vej, med en topmonteret diskant, og så en 2 vejs, der vil diskanten og så den nederste bas, ikke have samme udfasning som diskanten og så den øverste bas

jo det kan da godt lade sig gøre, MEN resultatet vil jeg ikke garantere for
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2011 at 18:43
Hmmmmm
Det med, at en d'appolitto skal være 2-vejs, er jeg helt med på. Men resten forstod jeg ikke rigtigt.?????????
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2011 at 19:18
det vi jo faktisk søger med delefilteret, er jo at få enhederne til at spille sammen som ÉN enhed, sådan groft set, ( correct me if i'm wrong )
 
men laver du så i filteret at diskanten skal have en god udfasning med den øverste enhed, jamen så gør det at den enhed der længst væk, den har ikke samme afstand til diskanten, søn så gør at den har en helt anden udfasning sammen med diskanten
 
reelt set, hvis vi skærer det helt ud i pap på den let forståelig måde, så ville diskanten skulle bruge to forskellige filtre for at spille sammen med begge enheder optimalt
 
filtrene kunne godt have samme opbygning i 'orden' fx et 2 ordensfilter (12db) men så ville værdierne på filterkomponenterne ikke være ens, og erved ville de to filtre have indflydelse på hinanden, og du ville få noget HELT 3 i sidste ende?
 
har jeg gjort mig forståelig? kan sgu ikke rigtig forklare det på anden måde, det rækker min tekniske og teoretiske viden ikke nok til, så må der nogle af guruerne til Wink
 
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2011 at 19:35
Tak Ronnie, fordi du prøver at gøre mig det forstålig.
Det du siger er, at hvis jeg vil have diskanten til at være øverst så skal jeg lave en 2½-vejs, men også at jeg godt kan lave en 2-vejs med 2 basser hvis blot sætter diskanten i midten? Og vil det så blive en d'appolitto?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz