Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2½-er med XT25+SB17
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2½-er med XT25+SB17

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2½-er med XT25+SB17
    Posted: 07 Mar 2011 at 13:01
Originally posted by LS

Ã…hh jeg har overset den lyseblÃ¥ graf som selvfølgelig er mellemtonen, og det med de -3db havdre jeg aldrig hørt før. Havde overvejet et af de sæt der er omtalt herinde med 2 stk. SB17eren og en SB26, men dels havde jeg xt25 fra et tidligere projekt, og dels virker det som om at filteret til omtalte projekt er lidt af en forretningshemmelighed . Bor i øvrigt pÃ¥ Københavns vestegen. 

Det ligger da frit tilgængeligt herinde. - De spiller hamrende godt, du kan spørge både galyzer og corvo75 herinde fra hvad de synes om lyden, de har begge hørt dem.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2011 at 13:07
Jeg synes bare jeg ser mange selvbyggere der aldrig bliver glade for deres konstruktioner og det er synd. Derfor vil jeg til hver en tid anbefale folk at gå efter noget som er gennemprøvet, specielt hvis man er ny inden for hobbyen. d'appolitto og mtm er sjældent gode kompromier, det kræver ihvertfald at man har stor indsigt i hvordan tingene hænger sammen, hvis principperne skal bringes til at virke. Ikke noget for en nybegynder hvis du spørger mig. Bare det at man flytter mellemtonen op i toppen af kassen frem for at den sidder under diskanten kan nemt give dig et meget uheldigt baffelstep, som kan være svært at få bugt med uden at ty til sugekredse og lignende...

og LSPCAD er en sikker vej til en flad frekvensgang, men ikke nødvendigvis god lyd.


Edited by kappen - 07 Mar 2011 at 13:08
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2011 at 13:21
Det lyder godt, men jeg kan kun finde Corvo75s filter. Er den anden er det ikke RO66 du mener? Den kan jeg ikke finde hverken tegninger eller filter til, kun en tråd hvor "kiksen" også spørger efter filteret. Hvis jeg kan få fat i en tegning af kabinetterne og filteret af denne, så dropper jeg bare xt25eren og køber den SB-diskant der passer til.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2011 at 13:30
Originally posted by LS

Det lyder godt, men jeg kan kun finde Corvo75s filter. Er den anden er det ikke RO66 du mener? Den kan jeg ikke finde hverken tegninger eller filter til, kun en tråd hvor "kiksen" også spørger efter filteret. Hvis jeg kan få fat i en tegning af kabinetterne og filteret af denne, så dropper jeg bare xt25eren og køber den SB-diskant der passer til.
 Det synes jeg er en god beslutning. Jeg ville gÃ¥ efter RO-66 da du jo har enhederne til dem. De er som Kappen skriver, der er mange der bliver kede af deres projeckt hvis ikke de har ingÃ¥ende kendskab til hvad der sker.
Michael
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2011 at 19:57
Hey,

Angående filteret til RO66, så er det noget jeg arbejde på at få på siden. Problemet var at jeg ikke kan finde filteret, men sømanden har det printet ud derhjemme. Så når jeg lige får det så får jeg lavet lspcad dokumentet igen, så det kan komme på siden.

Men hvis du fÃ¥r mulighed for at høre Kappens udgave, ville jeg da gør det. Jeg ved kappen har brugt en del energi pÃ¥ det filter, sÃ¥ jeg tror faktisk de lyder rigtig godt. 

Hvis du bor i nærheden af Randers, eller har mulighed for at komme forbi, så vil jeg gerne hjælpe dig med delefilteret. Det kunne være sjovt med en SB ringstråler i waveguide. Det tror jeg kunne bliver rigtig fedt sammen med de enheder.
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2011 at 20:22
Tusind tak for tilbudet "Syncroniq", men jeg bor som nævnt tidligere på Kbh's vestegen så det bliver for langt at køre. Hvis der var noget herinde der boede på Sjælland og som ville hjælpe med at måle, så ville jeg godt gøre forsøget med en ringstråler i waveguide, men ellers tror jeg jeg laver RO-66 eller den Kappen har lavet filter til.

PS: Har du også kabinettegninger til RO-66eren?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2011 at 20:49
Hey,

Ja jeg har kabinettegningen til RO66. Den skal lige valideres med sømanden en af dagene.
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mar 2011 at 14:08
Jeg har nu fÃ¥et fat i corvo75's tegninger og filter, og med mindre der dukker en oplagt mulighed for evt. at fÃ¥ mÃ¥lt en version med waveguide, sÃ¥ laver jeg den efter corvo75's opskrift. 
I forbindelse med at jeg nu fÃ¥et stÃ¥ret træ op og er begyndt at lime, er der dukket et par spørgsmÃ¥l op. SÃ¥ vidt jeg husker, blev der i forbindelse med udviklingen af corvo's eller meget vellydende version, nævnt noget om at afstanden mellem "mellemtone" og diskant var større end nødvendigt. 
Jeg vil derfor godt spørge om det er en god  ide at rykke mellemtonen lidt tættere pÃ¥ diskanten og evt ogsÃ¥ indsætte en ekstra afstivning mellem disse enheder, vel at mærke uden at der skal ændres pÃ¥ filteret.  
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mar 2011 at 14:57
detvilvære bedst at rykke det så tæt sammen som muligt, og jeg ville jo så mene at der lige skal tages nye målinger, men filterlayout kunne nok bruges, men bolchernes værdier skal nok lige justeres for at få en korrekt udfasning
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mar 2011 at 20:31
Jeg vil mene at du godt kan tillade dig at rykke dem tættere sammen (ville jeg personligt gøre). Her vil jeg tro at det er smartest at rykke dem begge mod hinanden, altså woofer lidt op og diskant lidt ned.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz