Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2½-er med XT25+SB17
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2½-er med XT25+SB17

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2½-er med XT25+SB17
    Posted: 06 Mar 2011 at 19:47
den du har vist en tegning af øverst ovenfor her, den skal bygges som en 2½ vejs
 
sætter du diskanten i midten så kaldes det for en MDM konstruktion (mellemtone,diskant,mellemtone)
 
en di'appolito konstruktion den ligner en MDM konstruktion til forveksling
foreskellen ligger i at diskanten skal deles lavt, mener det er mellem 1000-1800hz, der kan man med fordel anvende en waveguide.
samt at filteret skal vist laves som et 18db filter, pÃ¥ alle enheder pÃ¥ alle delings-ender (correct me if i'm wrong)
 
du kan søge lidt på google om di'appolito, men det er lidt tørt synes jeg, har derfor selv lavet en MDM konstruktion med sub modul


Edited by ronnie rasmussen - 06 Mar 2011 at 19:48
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2011 at 08:23
Jeg synes du skal lave dem som  2½ vejs. Du kan sagtens sætte din xt25 øverst i en waveguide, og den wg-300 passer perfekt til xt25ér.
 
Michael
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2011 at 08:39
Tak M@dsen
Dermed ligger det fast at jeg laver dem med waveguide. Tilbage står så 3 muligheder:
2½-vejs med diskanten øverst
2-vejs med diskanten øverst
2-vejs med diskanten i midten, evt d'appolitto

Hmmmmmmmmmmmmmmmm
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2011 at 09:37
jamen det er let, for du kan ikke have diskanten øverst og sÃ¥ lave en 2 vejs, du vil fÃ¥ problemer med udfasning med den ene enhed, jeg gjorde det Ã¥benbart ikke klart nok Wink

så det hedder en 2½ vejs med diskanten øverst

eller 

en d'appolito / (MDM) 2 vejs
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2011 at 10:17
Originally posted by ronnie rasmussen

jamen det er let, for du kan ikke have diskanten øverst og sÃ¥ lave en 2 vejs, du vil fÃ¥ problemer med udfasning med den ene enhed, jeg gjorde det Ã¥benbart ikke klart nok Wink

så det hedder en 2½ vejs med diskanten øverst

eller 

en d'appolito / (MDM) 2 vejs

Tak Ronnie, jeg tabte lige overblikket igen.Embarrassed

Tilbage til d'appolitten, som jeg er er i tvivl om kan lade sig gøre i praksis. Jeg har læst noget om, at afstanden mellem basenhederne højest mÃ¥ være halvdelen af bølgelængden ved delefrekvensen. Hvis delefrekvensen er den samme som i Frosts projekt, dvs ca. 1300 HZ, er der sÃ¥ nogen der ved hvad afstanden højst mÃ¥ være?, og er det mÃ¥l man regner sig frem midt/midt eller yderkant/yderkant? 
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2011 at 10:47
så tæt som overhovedet muligt

monter waven, og sÃ¥ fræser du dine mellemtoner ind i waveguiden.

men det med afstanden imellem dem, der lytter jeg gerne lige med på en forståelig forklaring, det har jeg ikke fået endnu.......
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2011 at 10:47
Jeg ved ikke om du har set syncroniq's eller Kents (Corvo75) Projekt herinde fra. De har lavet en 2½ vejs højttaler med næsten samme enheder.

NÃ¥r man bygger en højttaler er det essentielt at have styr pÃ¥ delefilteret, det bliver i stor grad filterets karakteristik du hører i det endelige resultat. 

Jeg vil på det stærkeste anbefale dig at bygge et "kit" som er afprøvet i forvejen og som du kan finde et velfungerede filter til. Jeg vil også anbefale dig at se om du kan få lov til at høre disse kit, inden du går igang med at bygge. Disse filtre, trods de er konstrueret på baggrund af måle- og simuleringsudstyr lyder altid meget forskelligt.


Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2011 at 11:26
Hey,

Ls > Hvor i landet bor du?
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2011 at 11:45
Jeg vil gerne lige pÃ¥pege at jeg faktisk ikke deler diskanten sÃ¥ lavt som 1300Hz ;) Normalt sÃ¥ er delefrekvensen pÃ¥ et delefiler angivet hvor outputtet er -3db.. Dvs jeg nærmere deler ved ca. 2800 Hz..  (men da waveguiden giver et boost, sÃ¥ er den elektriske delefrekvens nok endnu højere end 2800Hz)



Hilsen 
Frost
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2011 at 12:51
Ã…hh jeg har overset den lyseblÃ¥ graf som selvfølgelig er mellemtonen, og det med de -3db havdre jeg aldrig hørt før. Havde overvejet et af de sæt der er omtalt herinde med 2 stk. SB17eren og en SB26, men dels havde jeg xt25 fra et tidligere projekt, og dels virker det som om at filteret til omtalte projekt er lidt af en forretningshemmelighed . Bor i øvrigt pÃ¥ Københavns vestegen. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz