Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 4 vejs Aktiv DIY
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


4 vejs Aktiv DIY

 Post Reply Post Reply Page  <1234 7>
Author
Message
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 4 vejs Aktiv DIY
    Posted: 24 Mar 2011 at 22:57
ser da godt ud, dejligt at se en DIT i andet end bare MDF
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mar 2011 at 05:38
Kanon Thorbjørn

Lækkert arbejde Clap
Fedt af al vores snak om teori osv. har båret frugt.
Må hellere huske det kabel til dig idag.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mar 2011 at 17:27
Tak for rosen Smile

Yep Busk... det bærer bestemt frugt, at være lidt stædig, ihærdig samt tålmodig. Måske bliver det ikke lige som man troede... men det skal man bestemt ikke lade sig kue af Big smile

Tror jeg laver en lille "gode råd" for DIY folket - eller lad os kalde det mine erfaringer her når jeg har lavet dem helt færdige. for der er godt nok mange småting, som nemt bliver overset i farten. Og disse småfejl giver både røde øre og lange n*****    Embarrassed LOL Wink Ja man skal sgu være lidt glad i bøtten, når man går i gang med sådan er her projekt - ellers strander det nemt.

Vender tilbage senere med billeder af samling af kabler og opstilling af de færdige bæster Wink
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2011 at 17:54
Så fik jeg endelig lånt et stativ til at holde min ECM 8000 microfon.
 
Her er hvad jeg målte i min lytteposition, 11 samples inde i målingen.
 
Men om det kan bruges til noget. Der er ingen tvivl om at jeg nu hører alle de fejl som jeg har lavet i konstruktionen, som f.eks manglende afstivninger i mellembassen. hvilket dog heldighvis kan bikses med at lime lidt klodser ind i kamret, håber jeg Embarrassed Det er ganske tydeligt at hele kabinettet ringer med, ved betemte frekvenser. som især høres ved f.eks Agnes Obel's klaver og hendes lettere nasale klang. hjalp dog meget at dæmpe den akustiske ventil mere her, da den simpelthen spillede for meget med.
Derudover lider jeg af mange af de samme problemer som mange andre gør med rumresonanser, som jeg stille roligt skal have dræbt med mit aktive filter, efterhånden, som jeg finder dem Wink
 
der var ingen der sagde det skulle være nemt. Men facetafskæringer og den genrelle sammenhænge mellem diskant og mellemtone. virker rigtig godt, og lyden er her meget ren, fri, detaljeret... suplere selv med superlativer her LOL
Det er sgu en fin lille 5" USXX har skruet sammen her. Så kunne det dog blot være at man i fremtiden skulle se efter en bedre diskant, som f.eks ikke har et mystisk dyk ved ca 12K. Men det går nok indtil videre.
 
Nu kommer så spørgsmålet med mine 12" XXLS 890952. Har hørt at de kan klare både lukket 65 liter. op til ca 125 refleks. tror jeg er lidt lun på den lukkede. Da jeg mest hører musik, og med den lukkede konstruktion har større muligheder for at udnytte mulighederne i mit aktive system. Desuden så kan jeg ikke lige finde ud af hvordan jeg får bakset 2 stk 125 liters baskasser  på mange mange kg, op på 2 sal Confused De skal jo bygges solidt. så selv en kasse på 65 liter kommer jo snildt til at veje 50kg uden enhed og evt sand.
 
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2011 at 10:31
Jeg har læst et sted, kan ikke huske hvor det var, at en mellemtone enhed med akustisk ventil lyder bedst hvis man fylder hele kabinette med rockwool, ikke glasuld. Det skulle tage toppen, så den ikke spille for meget.
Michael  
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2011 at 16:41
Min mellemtone er også godt foret. Jeg har købt dæmpefilt i Biltema. som dækker indervæggen i mellemtonekammeret. herefter er resten af kammeret fyldt ud med en blanding af axustilux og polyestervat. Og min mellemtone er bestemt så god som jeg håbede på. 
Men nu skal jeg her om en times tid skære nogle træklodser til, som kan afstive mit mellembas kammer bedre, så jeg kan flytte resonanserne over delefrekvensen og på den måde forhåbentlig slippe for de "ringninger" som jeg lidt lider under nu. Det giver en kedelig hul lyd til stemmer, klaver osv. Godt nok hjælper det lidt at jeg kan "pille" de værste resonanser væk, ved at justere mit aktive filter. men det er jo bedst at kabinettet er lavet ordenligt, så nu går jeg i krig Thumbs Up
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2011 at 14:11
Originally posted by Digital_thor

Så fik jeg endelig lånt et stativ til at holde min ECM 8000 microfon.
 
Her er hvad jeg målte i min lytteposition, 11 samples inde i målingen.
 


Ja du ikke have dæmpet alt det der sker over 2Khz med 6-7dB så det hænger sammen med resten ??LOL
Og skal vi ikke se en måling hvor mellemtonen er fasevendt ?

Busk


Edited by Busk - 13 Apr 2011 at 14:11
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2011 at 15:39
Målingen kan ikke bruges til alverden.
Højtaler- og mikrofonplaceringen ift. reflekterende flader gør at det kun er data over 3500 Hz, der er anvendeligt.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2011 at 17:03
Øv... jeg må så prøve igen. noget med at microfonen skal være lige mellem diskant og mellemtone, 1 meter fra højttaleren. Jeg har tænkt mig at måle med Holmimpulse (square noise (improved MLS)).

Så er der noget med gating som jeg stadig bokser lidt med. Tror efterhånden jeg har forstået hvad gating er. men at justere det i Holmimpulse, således at jeg kan bruge det til noget reelt... jaa  det er en anden sag.

Målingen er måske ikke "korrekt" eller brugbar til så meget. Men jeg har heldigvis fået systemet til at lyde bedre end før... dvs efter at den største overgearethed havde lagt sig, i kraft af at jeg selv har bygget dem Embarrassed

Men jeg skal lige afstive lidt bedre i mit mellembaskammer, har skåret træet til nu. Skriver senere i dag, hvordan det gik, og om det hjalp  Big smile

Øv limen er ikke tør endnu... så det kommer til at vente lidt endnu. havde også et hyr med at skrue afstivningerne fast inde i kabinettet, men er halvvejs. hvor der er vilje er der vej Cool 



Edited by Digital_thor - 13 Apr 2011 at 21:48
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2011 at 22:11
Det er muligt at HolmImpulse har afskåret impulssvaret lidt for "automatisk", det sker desværre nogle gange. Du kan zoome på impulsresponset, og se hvor reflektionen optræder og trække i grænserne. Så får du en anden gating.

Det jeg prøver at siger er at det er umuligt at vurdere om målingen kan bruges ud fra ovenstående (du kender selv mikrofonplacering, og fladerne "den lange" henviser til).

Så har du noget 50Hz "skrammel" i målingen, det kan være din PC der ikke forbundet til jord.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz