Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Friman´s speakers version X
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Friman´s speakers version X

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678>
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Friman´s speakers version X
    Posted: 15 Mar 2012 at 15:57
Mange takker....Smile
 
Her er tegning, filter og indkøbsseddel til projektet:
 
 
 
 
Enhederne der er brugt er et sæt Scanspeak D2904 9800 og 2 sæt 15W. 15Werne er købt af Kim Neeper, så de kan ikke fås 100% magen til, men de skulle have samme specs som den ucoatede 8ohms version med stor magnet, som kan købes alle vegne. Membranerne på "Neeper-udgaven" har blot fået en lidt grovere og sortere blanding, men det skulle ikke give nogen indvirkning på lyden, og filteret skulle dermed kunne bruges til standard enheder.
 
Mht. filteret, så kan man se at Kasper ikke lige kunne huske om det var en 0,68mH eller 0,82mH spole til basfilteret, men jeg mener at det var 0,68mH. Såfremt det lyder forkert, så prøv med den anden....Big smile
 
Jeg kan kun give projektet mine varmeste anbefalinger med på vejen. Udover at kabinetterne blev fine (min fortjeneste Embarrassed) så vil jeg tildele Kasper en stor del af æren for den endelige lyd!
De har haft to andre filtre inden jeg tog til Silkeborg hos Rabu med dem, og der er altså en VERDEN til forskel skal jeg lige hilse og sige....Wink
 
Selve kabinetterne og filteret vil kunne erhverves til billige penge senere på året, såfremt man ønsker at kopiere projektet, men ikke gider bruge tid på at bygge kasserne selv.
Jeg er nemlig igang med et større projekt, og der skal enhederne og terminalerne bruges, sÃ¥ det er kun kasserne og filtrene der kommer til salg.
 
Mere om det nye projekt i en kommende tråd, so stay tuned....LOL
 
Mvh.
Friman
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mar 2012 at 16:05
Originally posted by friman

Originally posted by JAV

De er søde :) Bare en skam man kan skimte overgangne.
 
 
Ja, men det er først kommet en måneds tid efter færdigmaling. Det er pisse irriterende at det ardejder så meget det lorte MDF... Det er absolut sidste gang jeg nogensinde har brugt dét i en højttaler!
 
De nye kommende sæt bliver i x-finer...Wink
 
 
Ja det er trælst, at MDF og anden plade opleves pÃ¥ den mÃ¥de. Materialet har immervæk mange gode sider, og jeg tror, vi ofte er for hurtige nÃ¥r der udskæres plader. Det skal gÃ¥ tjept, og her og nu! Ofte direkte hos "Bauhaus m. flere" eller pÃ¥ et værksted, eller i udhuset, hvor luftfugtigheden er en helt anden end i hjemmet hvor tingene skal benyttes.
 
Mit bud er: Tag MDF-pladerne hjem, og lad dem tørre/lagre i ca. 1 mÃ¥ned i de lokaler de skal benyttes i før der skæres. kør derefter direkte til udskæring.
 
Mine 5 cent Wink
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mar 2012 at 16:24
Jeg har selv skåret mine på et stort snedkerværksted, efter alle kunstens regler, og de færdige kasser stod og afklimatiserede en måned inden endelig malerbehandling, og alligevel har de slået sig her hen over vinteren, så jeg har svært ved at give dig ret...

Derudover mener jeg heller ikke ubetinget at MDF bidrager med noget positivt til lyden kontra fx x-finer og spånplade, og gerne som laminering...
Men det er en helt anden snak...:)
Mvh.
Friman
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mar 2012 at 17:19
Har et sæt Busk Conductor eller VSS1510, som var sharpt skÃ¥ret i pladerne. SÃ¥ rigtigt godt ud 2 mdr. efter lakering. Efter 1½ Ã¥r kan jeg konstatere at alle ende-skæringsmÃ¥l  er forøget med ca. 0.1mm.
Måske noget man bør inkludere ved design? Frontpladen består af 4 stk. sammenlimede og skruefikserede 19 mm MDF plader og de har alle "rejst" sig ens, så der må være en faktor vi ikke kender.
 
Kabinet-fabrikkerne har ikke det problem, nogen herinde ved måske "how to do" ?
 
Ps. Havde fine gæster pÃ¥ besøg i lørdags, og her fik VSS1510 kabinetterne megen ros for deres fravær i lydbilledet bl.a.grundet 40 og 80 mm gods hele vejen rundt. MDF er et ok og billigt materiale at arbejde med, og finder man en konstruktion der sparker mÃ¥s, er det jo bare at bygge massivt i eksotiske Ã¦gte træ eller kombo materialer  Wink.


Edited by Mik112 - 15 Mar 2012 at 17:47
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mar 2012 at 17:33
Hey.

Min erfaring er, at det er vigtigt, at "lukke" træet på begge sider.

Så når man har et reflekskabinet, hvor rum-fugtigheden kommer ind i højttaleren via porten, skal man lakkere indersiden af kabinettet også. Grundmaling eller lak eller.... Bare overfladen bliver "tæt"

Og så selvfølgelig afklimatisere så godt som muligt, umiddelbart inden lakkering.

Men det er ikke nemt. Lak på limede samlinger af mdf er en prøvelse.

Mvh
Torben
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mar 2012 at 18:54
Ja MDF kan drille når det skal males.
 
jeg har set et helt parti kabinetter med sorte fronter, fra et så velrenomeret firma som Hornslet Møbelfabrik, der sprækkede i samlingerne på trods af alle gode intentioner, jeg har dog gjort mig følgende erfaringer.
 
Tørring af kabinettet i op til en måned har en positiv indvirkning på resultatet.
 
Med henblik pÃ¥ at nedbringe risikoen for, at fugtpÃ¥virkninger senere skal ødelægge resultatet, bør kabinettet lukkes (lakeres) pÃ¥ alle flader indvendig og udvendig.
 
Lav eventuelt skulte samlinger.
 
Lav f.eks. en lille dekorativ fræsning ved samlingerne mellem forplade og sideplader ( se Felsby Jazzman på TG´s hjemmeside)
 
Skjul evntuelt MDF kabinettets samlinger ved at lave et sandwich kabinet, MDF indvendig, Bitumen med filt inde i kassen, herefter udvendig finish med Finsk Birk X, eller en anden mere eksotisk løsning.
 
 
Det er ligeledes en fordel at MDF plader saves, så samlingerne hvor der skal limes ligger på samme led på pladen, der kan give sig forskelligt i forhold retning på pladen.
 
Skær samlingerne i 45 grader smig der hvor der skal være synlige kanter.
 
jeg løber, der er kaldt til skafningSmile
 
Hilsen Larsen
Altid på vej...
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mar 2012 at 20:09
tak, Larsen! Det er et gammelt møbelsnedkertrick og hedder en skyggenot. Godt at bruge i samlinger. Man gør en dyd ud af nødvendigheden :-)

Højglansemalje er mere plastisk end mat, og sprækker ikke så let iflg. Capricorn Lak, der lakerede Jazzman fronter (og mine døre).
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mar 2012 at 20:21
@Felsby
 
Velbekomme, min far var møbelsnedker, sÃ¥ lidt er der hængt ved med hensyn til f.eks. at gøre en dyd ud af nødvendigheden af samlinger. Evt ved overgangen mellem malet overflade og træ sÃ¥vel massivt som fineret plade.
 
 
 
Hilsen Larsen
Altid på vej...
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mar 2012 at 20:46
Undertegnede har selv en tømrer/snedker uddannelse med medalje udmærkelse i bagagen, så jeg kender også til teknikken...;)

Men som tråden hér bevidner, så var udgangspunktet noget anderledes end det endelige resultat....
Mvh.
Friman
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mar 2012 at 21:07
@Friman
 
Du har helt ret, det er et projekt der er endt en del anderledes end din oprindelige plan og det har ikke gjort tingene nemmere. Resultatet er nu ganske nydeligt Smile
 
Hilsen Larsen
Altid på vej...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz