Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Friman´s speakers version X
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Friman´s speakers version X

 Post Reply Post Reply Page  <12345 8>
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Friman´s speakers version X
    Posted: 22 Mar 2011 at 09:37
Ja diskanterne skal vende ind af, man kan godt opnå at fjerne lidt "delay" ved at have dem yderst, men det går ud over de kant-diffraktioner som lytteren hører. De er nemlig klart mindst skadelige når den vender ind af. tidsforsinkelsen kan man fint kompensere for i filteret uden brug af beskidte kneb.

Det er iøvrigt sådan at diffraktioner jo opstår forskudt fra det oprindelige signal, dvs. de har en effekt på det signal som kommer lige bagefter, altså ændrer de karakteristikken på det nuværende signal som funktion af det forrige.


Edited by kappen - 22 Mar 2011 at 10:12
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2011 at 09:39
super svar, så blev jeg da lidt klogere, så kan jeg godt gå i seng igen
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2011 at 13:17
Hey..
 
Skal vi ikke snart se lidt filterdiagrammer og nogle målinger, som kan understøtte denne fantastiske "forvandling"???
 
mvh
chris-torb
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2011 at 13:39
Det må være op til Kappen. Det er jo hans "forretning"...
Mvh.
Friman
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2011 at 18:17
Originally posted by chris-torb

Hey..
 
Skal vi ikke snart se lidt filterdiagrammer og nogle målinger, som kan understøtte denne fantastiske "forvandling"???
 
mvh
chris-torb

Det bedste du kan gøre er at give dem et lyt. Jeg kender ikke til nogle målinger som enkeltstående kan fortælle noget om den oplevede lydkvalitet fra en højttaler.
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2011 at 19:30
Originally posted by kappen


Originally posted by chris-torb

Hey..
 

Skal vi ikke snart se lidt filterdiagrammer og nogle målinger, som kan understøtte denne fantastiske "forvandling"???

 

mvh

chris-torb

Det bedste du kan gøre er at give dem et lyt. Jeg kender ikke til nogle målinger som enkeltstående kan fortælle noget om den oplevede lydkvalitet fra en højttaler.

Hey.
Det har du fuldstændig ret i.
Men når nu det filter/målinger som er så stærkt kritiseret af trådstarter, ligger frit tilgængeligt, kunne det vel her være god stil at publicere den "nye oplevelse", således at vi andre kunne blive overbevist, om denne distancerede forbedring.
Jeg er bare nysgerrig.
Mvh
Chris-torb
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2011 at 20:06
Jeg tror ikke du vil se noget i "de traditionelle" målinger. Som Kasper og jeg også snakkede om, så er det egentlig sjovt at frekvensmålingerne formentlig ligger oveni hinanden inden for 2-3dB.

Hvad du dog ikke kan se på de målinger er powerrespons, impulsvillighed eller perspektiv for at nævne nogle stykker...

Du må endelig rette mig hvis jeg tager fejl, men det virker på mig som om du har mere travlt med at finde noget der kan underbygge din skepsis, og på den måde kunne retfærdiggøre det oprindelige filter? Jeg ved jo at du også har det i din center...

Nu må du ikke misforstå mig, men helt ærlig, så skynd dig at få gjort noget ved det filter! Tro mig, både enheder, og ikke mindst dine ører fortjener det!

Blot for evt. at komme noget i forkøbet, så offentligører jeg ikke filteret. Det må være Kasper der gør det, såfremt han har lyst. Jeg synes ikke det er fair at jeg skulle publicere hans arbejde. Det var en anden historie hvis ikke der var tale om forretning...

Jeg håber ikke du tager ovenstående ilde op, for det er ikke ment negativt...


Edited by friman - 24 Mar 2011 at 20:08
Mvh.
Friman
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2011 at 20:14
Og blot lige for at få det HELT på det rene, så er det ikke for at miskreditere Troels at jeg har skrevet som jeg har.
Jeg har som tidligere nævnt været MEGET glad for hans Vifa dáppolito konstruktion som jeg også har vist her på sitet, men mht. højttalerne i denne tråd, så er filteret altså helt i skoven (IMHO)!

Sagt på en anden måde, så er hensigten at tackle bolden, og ikke manden....
Mvh.
Friman
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Maj 2011 at 09:48
En lille update...
 
Jeg har fået skiftet standere ud for et stykke tid siden, og det kan da lige honoreres med et lille billedet:
 
 
Jeg mener at være nået i hus mht. opstilling/placering af højttalerne, og har nu fået lyttet på dem over en længere periode, og kan erklære at der ikke kun var tale om "wedding-days-euforia" mht. mine tidligere positive udsagn.
Jeg bliver gladere og gladere for dem, og de spiller simpelthen uforskammet godt IMHO....Big smile
Mvh.
Friman
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Maj 2011 at 10:56
Hey,

Spændende projekt. 
Hvilken farve skal de have? Tongue
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz