Forum Home Forum Home > BrancheomrÃ¥de > Gæsteoptræden
  New Posts New Posts RSS Feed: Sammenkobling af flere højttalerenheder
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Sammenkobling af flere højttalerenheder

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sammenkobling af flere højttalerenheder
    Posted: 01 Mar 2011 at 13:40
Og inden du spørger; porthastigheden beregnes selvfølgelig med den endelige ækvivalente enhed, da det er dens areal, der driver det hele.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2011 at 13:41
Hey,

Ved lukket skal du trykke Calc. Vb (ellers får du bare beregnet en ny Qtc).
Ved refleks skal du trykke "Max Flat". 

Så skulle der gerne være forskel.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2011 at 13:42
Hey,

Jeg sender de nye værdier over i grafen der beregner lufthastigheden. Altså Vas*2 hvis det er, osv. Men Pe bliver også x 2.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2011 at 13:43
Jeg ved ikke, hvad Math.pow er. Jeg håber blot, at du ikke regner på et tabsfrit (dvs. ideelt) system - det er for misvisende. Hvis ikke brugeren skal kunne ændre Ql, bør denne sættes til 7 for et basreflekssystem, da det er en meget typisk værdi (og der står 7, ikke 0,7 - det har ikke noget med afstemningen at gøre).

Edited by USXX - 01 Mar 2011 at 13:55
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2011 at 13:46
Jeg bliver nødt til at vente med at kigge mere på det, til du er endelig klar til test.

Edited by USXX - 01 Mar 2011 at 13:46
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2011 at 14:04
Ok, jeg kan se, at Ql indgår i formlerne på diysubwoofers.org - og de anbefaler også at sætte Ql til 7 (gælder kun basrefleks).
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2011 at 14:12
Derimod regner de tilsyneladende tabsfrit ved lukket kabinet. Det går heller ikke helt så galt her, men jeg synes nu stadig, det er en lidt grov tilnærmelse.
 
De dækker sig nu sÃ¥dan set ind ved at sige, at Qtc er det samlede system Q, hvilket ogsÃ¥ er korrekt, men at Qtc sÃ¥ er pÃ¥virket af box-tab og ikke alene er bestemt ved enhedens parametre og et kabinetvolumen er sÃ¥ en anden ting...


Edited by USXX - 01 Mar 2011 at 14:14
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2011 at 14:33
Hey,

Jeg kan se der er mange ting der skal laves. Men tror vi skal tage en ting af gangen, ellers bliver jeg ikke færdig med noget som helst :)

Basrefleks parallel:
Det jeg kan se der sker nu, er at med 1 enhed fÃ¥r jeg f.eks. 10 liter tunet til 50Hz. 
Med samme enhed, men med to i parallel fÃ¥r jeg dobbelt liter og samme tuning. Porthastigheden stiger ved to enheder, hvilket den vel ogsÃ¥ skal da der er større belastning pÃ¥ samme størrelse port. De andre grafer ændre sig ikke en mm. SPL stiger 3,01dB.

Lukket parallel:
Med en enhed får jeg ud fra Qtc 0.707 5 liter og 90Hz Fb. Med to enheder får jeg dobbelt liter og samme tuning og SPL stiger 3,01dB.

Jeg har en fejl i serie delen for coneexcursion og portspeed. Der kommer ingen graf. Det skal jeg lige hitte ud af hvor fejlen er.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2011 at 14:43
Hey,

Seriefejlen var fordi jeg glemte at runde tallet af. 
Basrefleks:
Ved 2 enheder i Serie stiger SPL med 3.01dB, dobbelt volumen, samme tuning. ConeExcursion falder med to enheder, men porthastigheden stiger. 

Lukket:
volumen dobles og SPL stiger 3.01dB.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2011 at 14:44
SPL skal stige 6 dB for samme spænding, men da du holder effekten konstant, giver det kun 3 dB ekstra - det skal du måske lige gøre opmærksom på.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz