Forum Home Forum Home > Andet > Gode ideér, ris og ros
  New Posts New Posts RSS Feed: Speakerbuilder Pro
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Speakerbuilder Pro

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Speakerbuilder Pro
    Posted: 08 Dec 2011 at 13:08
LOL
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2011 at 19:03
Ideen med en flowresistor/akustisk ventil/variovent/slotted back = ventileret kabinet er vel ment som en positiv anvendelse af lækage i lydens tjeneste.
Scan Speak og Dynaudio har i mange år anvendt denne systematiske lækageteknik for at forbedre netop basgengivelsen og har ligefrem produceret flowresistor til almindeligt salg til hjemmebyggede baskabinetter.  
Jeg har måske været naiv, når jeg troede, at det var velkendt?
Så vidt jeg husker skulle det være til gavn for både dybbas, transientgengivelse og impedans.
Men jeg har aldrig set et forslag til en beregning af en optimeret ulineær lækage.
 
Mere dynamisk spillestil (hvilken stil??)
 
Der er da nogle nørder, som kender princippet til brug i baskabinetter:
 
Og her påstås, at Q sænkes og kabinettet virker som om det bliver 25 % større - ikke så ringe endda?
 
 
Jeg har også set konstruktioner, hvor flowresistoren anvendes i et dobbeltkammersystem.
 
Tager jeg fejl, når jeg fornemmer en antydning af "tommel ned" (kunne ikke finde en sådan smiley) overfor akustisk ventil hos Kappen og Ulrik?
Af hensyn til evt. læsere, der kan komme i uføre ved at punktere deres lukkede kabinetter eller bruge det gamle råd om at stoppe en sok i basrefleksen, må I da godt fortælle lidt mere imod eller måske lidt for princippet.
 
Mvh.
Holm 
 
 
 
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2011 at 21:57
Jeg tror faktisk Steen Duelund har lavet en højtaler med kontroleret "utæthed" det er en MTM konstrusion mener jeg at huske.
 
Michael
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2011 at 23:06
Originally posted by kappen

Originally posted by syncroniq

Hey,

Det vil kræve, at jeg fik formler for frekvensrespons, steprepose osv osv... samt et par timer mere i døgnet LOL

Det er vel bare at tilføje noget ekstra lækagetab til den model af det lukkede kabinet du allerede har. Problematikken er bare at tabet ikke er lineært.


Hvis du regner det ekstra lækagetab du vil tilføje den lukkede model regnes i %, er du vist lige vidt. Jeg ville tilføje lækage tab i det hele taget Big smile.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2011 at 23:16
Originally posted by syncroniq

Hey,

Det vil kræve, at jeg fik formler for frekvensrespons, steprepose osv osv... samt et par timer mere i døgnet LOL


Henrik, hvis du selv kan beregne størrelsen og vinklen (hvis du vil kigge på gruppeløbetid) af en kompleks overføringsfunktion, kan du få modellen af mig (håndskrevne noter). I givet fald så sig til.

Hvad absorbtionstab (Qa) og lækagetab (Ql) angår, er det nok mere problematisk hvad disse skal være. Jeg kender kun en ganske hjælpsom person, der har tjekket dette for én bestemt enhed i ét bestemt kabinet, så det kan være svært at sige noget generelt uden forsøg, og så mister modellen nok sin værdi for selvbyggere.

Hvis jeg skal beregne resultatet til dig, så du kan implementere formlerne direkte, mangler jeg de samme timer som dig. Med de få timer jeg har, står det ikke øverst på listen i fritiden - desværre.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2011 at 07:46
Hey,

Bk > mange tak. Tror vi lægger den på hyllen. Jeg har også minus tid for tiden. Opvaskemaskinen gik sig en tur, og nu er varmepumpen på loftet stået af. Ikke det fedeste tidspunkt.

Jeg har også nogle grafer jeg skal have lavet til speakerbuilder pro, inden noget andet. Og lavet admin siden færdig så Intertechnik kan komme på.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2011 at 08:28
I et almindeligt lukket kabinet (uden ventil) regner jeg ikke med lækagetab - det er fuldstændig ubetydeligt (medmindre enheden har phase plug) i forhold til absorptionstabet. Lækagetabet er derimod dominerende i basrefleks, hvor Qa til gengæld er væsentligt større end for et lukket kabinet. Sidstnævnte forhold lader der til at være en del, der ikke er helt med på. Jeg har i hvert fald set simuleringer på en vis meget aktiv HT-byggers site, hvor Qa er sat til fx 30 for basrefleks. Det er noget ramt forbi. Dette er en typisk værdi for et lukket kabinet, men for basrefleks kan man roligt regne med i hvert fald 80.

Edited by USXX - 09 Dec 2011 at 08:29
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Dec 2011 at 14:57
Lige et spørgsmål. På BR beregningerne, hvad er så forskellen på de forskellige afstemninger? Max flat kan jeg næsten regne ud, men hvad med SBB4 osv, you get the picture Wink
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jan 2012 at 03:53
Speakerbuilder Pro 2.0 rigtig godt web program :-) som jeg bruger ofte !!!!

Men har nogle forslag som måske kan bruges,

1) kan se at du marker data der måske er med fejl rød, kunne man evt lave det som en række til højre for Driver / TS data (eller andet sted), altså en X kontrol af de data man indtaster og det den check giver ?
evt bare som et link, man klikker på (kommer frem) hvis der er en eller fejl eller mangel ?
2) f.eks. opgiver nogle fabrikanter ikke alle data, ville det være muligt at lade Speakerbuilder Pro 2.0 finde de manglende data så man ikke selv skal til at finde/udregne dem ?
3) Plus det ville være smart hvis man under Speakerbuilder Pro kunne have en IFRAME der logger de sidste beregninger ? bare i rent ascii og evt hvis valgt.

Tillid er godt, men kontrol er bedre :-)

Håber I læser dette, fordi kan se at Fasen har spurgt om noget den 12 december 2011 og stadig ikke får svar.

De bedste tanker om Speakerbuilder Pro 2.0 som virkelig kan bruges og sikkert bliver brugt meget, jeg gør

mvh Hans
mvh Hans

Min Blog
Back to Top
D A O View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Mar 2010
Location: Fredericia
Online Status: Offline
Posts: 129
  Quote D A O Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jan 2012 at 04:00
flowresistor/akustisk ventil/variovent/slotted back = ventileret kabinet

Jeg har i mange år ledt efter data og principer over dette, og endnu ikke fundet, andet end at (mener det er goodman) lavede nogle artikler i 50erne over dette og ellers er der bare kommet nogle tommel fingre regler at så og så kan man gøre osv

Tror at det princip aldrig rigtig er undersøgt til bunds.

mvh Hans

Min Blog
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz