Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: B&O CX100 make-over...?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


B&O CX100 make-over...?

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: B&O CX100 make-over...?
    Posted: 21 Feb 2011 at 13:12
Hej Alle
 
Jeg har formentlig mulighed for at arve et sæt B&O CX100
 
 
Enhederne i dem skulle være mørnet væk, så de kan ikke spille som de er nu. Men da vi godt kunne bruge lidt minimalistisk og pæn vellyd i køkkenet, tænkte jeg at man måske kunne lave noget sjov med dem, og i den forbindelse har jeg lige et par spørgsmål:
  • Er der nogen der kender kabinetterne indgående? Ved hvordan de er skruet sammen, og hvor lette de evt er og modificere. Her tænker jeg på montering af andre enheder?
  • Baseret på de udvendige mål lander man på 8L brutto. Alt efter kabinettykkelse m.m. kan vel antage at havne imellem 6-7L. Kender i umiddelbart nogle fornuftige 4" basenheder der kunne passe til den størrelse? SB´s 4" (fåes de overhovedet som 8ohms, eller er man nødt til at seriekoble?) eller måske disse http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-8424g00.pdf? SSerne er fuldtoner, men måske det kunne anvendes alligevel?
De er i hvert fald æstetisk fine, og størrelsen perfekt til alrummet, så de ville derfor passe rigtig godt.
 
De kommer selvfølgelig ikke til at spille kælderdybt, men vil det kunne lade sig gøre at få lidt bas ud af dem? Om ikke andet så har jeg nogle 15w til en diskret sub...
 
Fyr løs....Smile
Mvh.
Friman
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Feb 2011 at 13:28
Hey,

Min far har sådan et sæt. Du river frontstoffet af, og skruer enhederne ud. :)
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Feb 2011 at 13:36
Originally posted by syncroniq

Hey,

Min far har sådan et sæt. Du river frontstoffet af, og skruer enhederne ud. :)
He he... Ja, det ville jo være det nemmeste, og det havde jeg også gjort hvis jeg liiiige havde dem ved hånden. De står dog i den anden ende af landet, så jeg kan ikke lige komme til dem på nuværende tidspunkt. Ellers havde jeg da selv tjekket det...
 
Nogle forslag til en god 4" som vil passe godt i, og som ikke koster en mindre bananrepublik i negerland?
Mvh.
Friman
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Feb 2011 at 14:10
Hey,

Det er ikke altid bare lige med B&o. Prøv og få enhederne ud af en Red-Line :)
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Feb 2011 at 14:17
Det er jo også derfor jeg spørger....Big smile
 
Det er jo helt sikkert billigere og nemmere og bygge af noget af det jeg har og ligge, så det er bestemt ikke derfor.
 
Det kunne bare være sjovt at genbruge disse gamle design-perler, og så måske endda få dem til at spille relativt godt med nogle nye gode enheder i...
 
Hvordan med de SB 4"....? Er de på nogen måde anvendelige?
Mvh.
Friman
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Feb 2011 at 14:37
Jeg vil da helt sikkert tage en 10F'er. Super fed lille enhed. 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Feb 2011 at 14:50
Hey,

Jeg mener chassiet på enhederne er firkantet, og meget kompakt. Jeg tror det bliver svært at finde en enhed der passer. 


Edited by syncroniq - 21 Feb 2011 at 14:51
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Feb 2011 at 15:36
Da jeg var i en B&O butik kunne man stadig købe originale enheder hjem fra stuer.. Jeg tror næsten jeg ville anbefale at gøre det.. Værdien af højtaleren falder i hvert fald en del hvis man begynder med uoriginale enheder osv.. mener det er vifa enheder faktisk :)

Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Feb 2011 at 15:40
Og brugtprisen på sådan en højtaler er også forbavsende høj ;)
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Feb 2011 at 16:32
Ja, den kunne godt holdes original, men det er ikke nær så sjovt, som hvis man kunne lave noget bedre ud af dem med fx SB enheder, og så er der jo ikke noget DIY over det....Big smile

@Boberik
Har du hørt 10F, og vil man kunne få "respektabel" bas output? 
Mvh.
Friman
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz