Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Upgrades iorden?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Upgrades iorden?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Poll Question: Er det iorden at lave upgrades af højttalere, og ligge rå målinger
Poll Choice Votes Poll Statistics
4 [100,00%]
0 [0,00%]
0 [0,00%]
0 [0,00%]
You can not vote in this poll

Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Upgrades iorden?
    Posted: 17 Feb 2009 at 12:19
Hey,
 
Håber vi kan få en god snak her. Jeg får på torsdag (hvis alt går vel) en højttaler på besøg fra DALI. Ejeren ønsker et bedre filter, og har spurgt mig om jeg vil hjælpe. Det vil jeg selvfølgelig gerne.
 
Men vil i mene det er ok at ligge de rå målinger ud, så folk selv kan simulere deres eget filter på højttaleren, eller burde man holde det tæt på kroppen for DALI's skyld? De rå målinger er jo lidt source koden for højttaleren. På den anden side kan man sige, at de enheder der benyttes, ikke kan købes, så man er tvunget til at købe deres højttaler for at lave upgraden.
 
Håber på en masse holdninger.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2009 at 14:43
Jeg har det helt okay med "upgrades" af færdige højtalere, Fordi jeg går ud fra at producenterne leverer en højtaler som er tunet ind som de synes den skal lyde. at man så vil "finjustere" lyden efter sin egen smag er vel op til en selv?. Det er vel lidt det samme som når folk "tuner" deres biler med andre knastaksler og anden undervogn osv.. Jeg kan ikke se den store forskel i hvert fald. I begge tilfælde ændrer man jo på standardopsætningen af højtaleren/bilen.
Man kan jo også forestille sig at det ikke er alle mennesker der synes at et givent "upgrade" er en forbedring. Der er jo næsten lige så mange lydpræferencer som der er mennesker.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2009 at 14:48
Jeg synes dog at da rå målinger på enhederne måske ikke burde ligge frit tilgængeligt på nettet, men "før og efter" målinger er helt OK. :)
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2009 at 15:01
Hey,
 
Det er rigtig at det ikke er alle der måske syntes bedst om opgraderingen. Det er også der, meningen med de rå målinger giver mening, så folk selv kan lave deres eget filter, og arbejde videre på. Men jeg kan godt forstå DALI måske ikke er vilde med det. Det er jo ikke alle af dem der har en f.eks. concept 6 som er utilfredse med lyden, der har måleudstyr. Der kan de rå målinger jo være en stor hjælp for dem, sammen med lspcad.
Back to Top
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2009 at 15:35
Originally posted by syncroniq

... vil i mene det er ok at ligge de rå målinger ud, så folk selv kan simulere deres eget filter på højttaleren, eller burde man holde det tæt på kroppen for DALI's skyld?


Har du et ønske om at DALI en dag ringer med et jobtilbud? Så bør du måske lade være med at lægge noget ud. Ellers kan jeg ikke se problemet. Står der noget som helst om at DALIs design er patent- eller ophavsretligt beskyttet? Jeg ville gerne se DALIs ingeniør troppe op på patent-kontoret med sin trækasse med en OEM-vifa i: Vi vil gerne have patent på det her, tak! Hvad hvis man byggede en kasse i samme størrelse og proppede enheden i?

Jeg kunne godt lide at vide, hvor mange højttalere fra andre fabrikanter, DALIs designere gennem årene har dissekeret for at finde ind til, hvorfor den lød som den gjorde.

...

Jeg er for øvrigt afkåret fra at stemme.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2009 at 17:07
Hey,
 
Dali kan ikke gøre noget juridisk. Kun hvis jeg valgte at sælge noget med DALI navn på. Jeg må dog ikke benytte materiale de har copyright på, som billeder, tegninger osv.
 
Kan nævne at jeg har takket nej til et job deroppe. Jeg har det fint som software udvikler lige nu.
 
Der er altså ikke noget galt i at lave et upgrade, i forhold til loven. Det er mere moralsk jeg spørger.
 
Jeg kan se følgende fordele:
1. Med rå målinger kan folk selv trimme deres DALI højttaler med nyt delefilter.
2. DALI vil kunne få feedback som aldrig før, på den tekniske side.
 
Downsides jeg kan se:
1. DALI bliver sure fordi de ser det negativt.
2. Jeg får en masse folk på nakken over moralske skrupler.
Back to Top
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2009 at 18:24
Moral? Den må du tage med din præst LOL En skam, jeg tænkte ellers lidt over problematikken på dagens løbetur.

Ellers også en spændende diskussion, hvornår en fabrikant kan åbne beskyttelse på et design. Hvad med fx Avalon? Man ser jo ikke en masse højttalere, der ligner den. DALI kunne jo lave en billigere udgave (billigere enheder, enklere delefilter) til 1/3 del af prisen - altså en højttaler, der ligner, men fundamentalt er forskellig. Her vil jeg tro Avalon har opnået beskyttelse på deres design.

Med hensyn til den konkrete situation: Det er en balancegang. Men i dette tilfælde, synes jeg faktisk det primært er din egen arbejdsindsats, du forærer væk.

(til 1) Hvor meget betyder det for dig, hvad DALI synes?

(til 2) Har DU forståelse for, at det er naturligt, hvis folk stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor du gør som du gør? Nu er det her forum endnu et forholdsvis lukket selskab, hvor en del af os "kender" hinanden. Men du skal evt. være indstillet på at kunne og ville redegøre for dine handlinger (har du økonomiske eller andre interesser?). Det kræver præcis kommunikation. Jeg har et internet-kommunikations-mantra, der går på, at hvis noget KAN misforstås, så kan du være sikker på, at det VIL blive misforstået.

Og lad os så se de målinger Evil%20Smile
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2009 at 19:37
Moralsk kan jeg ikke se nogen problemer i det. Og måske ville en DALI højttaler igen komme til at lyde som i gamle dage Wink.
 
Men ja der skal nok være nogen DALI fans der bliver støt, men sådan er det jo altid med folk hvor deres mærke er blevet deres religion. Har da selv været lidt afvisende overfor en der ville pille ved mine kære B&Wer Smile.
 
Måske man skulle lade de rå målinger blive på din egen computer, og så kan man ved forespørgsel få dem, i stedet for at ligge dem ud på nettet.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2009 at 20:10
Hey,
 
Busk > Det tror jeg er en god løsning. Hvis folk vil have dem, må de forespørge.
 
Joesch > Ja, jeg fik lidt tæv over frequence byggesættene, og det er derfor jeg ikke har udgivet VP5 upgraded på min hjemmeside. Blev træt af ballade med Torben. Men fik stadig kun tæv af en, og ros af mange.


Edited by syncroniq - 17 Feb 2009 at 20:13
Back to Top
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2009 at 23:45
Wtf! Din bemærkning fik mig til at læse teksten til opgraderingerne og jeg kan se du har haft lejlighed til at sætte dig ind i den juridiske side af sagen. Nå, men ham Torben er sku da ikke særlig stor, er du bange for ham? Men kunne de opgraderinger ikke være præsenteret med lidt mere konduite - uden at udstille Frequences (angivelige) inkompetence? Rent juridisk må man må rose sit eget produkt til skyerne, men ikke tale nedsættende om andres. 

Jeg synes det er ærgeligt ikke at få anledning til at analysere andres produkter. Men ok, det er ikke sikkert, det kan foregå uden ophedede tilkendegivelser af kvaliteten af forlægget. En skam, det er ellers helt sikkert noget jeg kunne lære af. Og så kunne det eksemplificere, at der ikke er noget voodoo forbundet med at få lyd ud af sådan et par kasser, men en række parametre man kan skrue på (og jeg er ikke overbevist om at delefilter-typologi og komponentkvalitet er den endelige sandhed).

Og det afgørende argument: Der er kun dig til at lukke din egen konto, hvis du synes du er gået for langt Wink
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz