Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: enkelt og dobbelt refleksport
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


enkelt og dobbelt refleksport

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: enkelt og dobbelt refleksport
    Posted: 15 Feb 2011 at 19:52
jeg har et teoretisk spørgsmål ang basporte
 
vi antager at vi har en bas som kræver et kabinet på 30L og at den optimale port er en´ 4" på 50cm
 
men det kan simpelthen ikke fysisk lade sig gøre at porten kan være i kabinettet sammen med enheden
 
men hvis man så vil lave det om til 2stk 4" porte, hvad længde skal de så være?
 
min logik siger de to skal være halv længde, end når der kun er en´ 4" port, idet den samlede portvolumen af de to, så vil blive ens med den ene port.
 
er jeg galt på den eller?
 
usxx, han_den_lange, syncronic og kappen, lad nu være med at nørde mig til uforståenhed ikkWink jeg er sgu ikke så klog i det når i fyrer alle de der sindsyge ligninger af HEHE
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2011 at 20:33
Hvis port arealet stiger, stiger længden på porten også. (Var det nørdet nok?)
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2011 at 20:40
ja ja så langt er jeg med, men hvad så når der er 2 porte?
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2011 at 20:50
Antallet af porte betyder i princippet ikke noget. Det er det samlede areal og længden af porten(e), der bestemmer frekvensen. Det er selvfølgelig et krav, at portene har samme dimensioner. Ellers bliver beregningerne lidt langhårede.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2011 at 20:51
så reelt set kan jeg godt tage og erstatte den én 4" port på 50cm, med to 4" på 25cm. og så have samme porttuning?
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2011 at 20:53
Nej, hvis arealet stiger, stiger længden også, hvis du vil have den samme frekvens.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2011 at 20:59
godt så, logisk og alligevel ulogisk
 
hmm
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2011 at 21:42
Du kan også lave porten lodret i kabinettet og vinkle 90 grader ud foran eller bagud. Det giver mulighed for lange porte.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2011 at 21:44
ja ja det er jeg klar over, det var mere et teoretisk spørgsmål
Back to Top
Neeper View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 05 Sep 2010
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote Neeper Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2011 at 00:30
Originally posted by ronnie rasmussen

jeg har et teoretisk spørgsmål ang basporte
 
vi antager at vi har en bas som kræver et kabinet på 30L og at den optimale port er en´ 4" på 50cm
 
men det kan simpelthen ikke fysisk lade sig gøre at porten kan være i kabinettet sammen med enheden
 
men hvis man så vil lave det om til 2stk 4" porte, hvad længde skal de så være?
 
min logik siger de to skal være halv længde, end når der kun er en´ 4" port, idet den samlede portvolumen af de to, så vil blive ens med den ene port.
 
er jeg galt på den eller?
 
usxx, han_den_lange, syncronic og kappen, lad nu være med at nørde mig til uforståenhed ikkWink jeg er sgu ikke så klog i det når i fyrer alle de der sindsyge ligninger af HEHE

Nu der ikke er nogen andre der gider at svare konkret på dit spørgsmål, så kan jeg da godt forsøge. Smile

Du skal vende din logik om, for det er det totalt modsatte. Hvis en port er 4" og 50 cm, så skal 2 x 4" porte være 100 cm lange. 

Hvis du vil gå den anden vej, og nå ned på 25 cm port, så skal arealet (ikke diameteren!) være det halve. En 4" port har et areal på ca 78 cm2, så du skal altså ned på 39 cm2, eller en diameter på 7 cm, dvs lidt under 3" for at ramme den samme tuningsfrekvens. 

Du får så betydeligt mere portstøj med en mindre port. 
http://www.coroflot.com/neeper
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz