Lydmæssig sammenhæng |
Post Reply | Page 12> |
Author | |
virious
Selvbygger Joined: 07 Nov 2010 Location: Odense Online Status: Offline Posts: 94 |
Quote Reply
Topic: Lydmæssig sammenhæng Posted: 08 Feb 2011 at 21:25 |
Hej
Hvordan skaber i lydmæssig(klangmæssig) sammenhæng gennem gennem hele registret? Et kunne være at bruge alle enheder fra samme fabrikant, men der er mange konstruktioner, hvor det ikke gøres Enhederne kan jo have vidt forskellig klang, så hvordan gør I? Er man af den overbevisning, at al lyden ligger i delefiltertopologien, så er svaret jo ligetil /Jeppe |
|
felsby
Excentrisk Joined: 13 Feb 2010 Location: Brabrand Online Status: Offline Posts: 1510 |
Quote Reply Posted: 13 Sep 2011 at 21:35 |
En diskant og en mellemtone har jo altid forskellig klang, uanset om de er lavet af samme materiale eller samme fabrikant. Det er to forskellige frekvensområder!
|
|
virious
Selvbygger Joined: 07 Nov 2010 Location: Odense Online Status: Offline Posts: 94 |
Quote Reply Posted: 13 Sep 2011 at 22:21 |
Ja, klart! Men ikke desto mindre lyder diskanter, basser og mellemtoner forskelligt - og nogle passer bare bedre sammen end andre.
|
|
Digital_thor
Excentrisk Joined: 03 Mar 2011 Online Status: Offline Posts: 624 |
Quote Reply Posted: 13 Sep 2011 at 22:24 |
Jeg blander selv flere forskellige typer sammen. Alu til bund-bas(dyb og stram), carbon/pap til mellembas(smæk og hurtighed). keramik til mellemtone(ufarvet og ren) og diskanten er noget der hedder acuflex, ligner meget silkedomes, men med en anden coatning (Morel Supreme) (super lækker, med meget lav forvrængning og tons af detaljer).
jeg syntes selv at jeg får det til at hænge godt sammen. Men det skyldes nok også at jeg deler det hele aktivt, således at jeg kan nøjes med at bruge det gode fra de enkelte enheder, og ellers dele stejlt, så jeg undgår de områder hvor de enkelte enheder har kedelige opbrud osv. Hvis jeg havde prøvet at dele dette system passivt. så var jeg kørt kold, før jeg nogensinde kom i gang. Så du har fuldstændigt ret i at delefilteret spiller en afgørende rolle, når det kommer til bestykning. Selvfølgelig er det ikke nok med bare et godt delefilter. De enkelte enheder kan drille hinanden pga det kabinet de sidder i. Derfor har jeg gjort meget ud af at tænke på afstanden mellem diskant og mellemtone. og at der er facetafskæringer ala avalon. Har prøvet at lave en firkantet kasse... og det giver en masse problemer. jeg har også været grundig med at dæmpe kabinettet kraftigt, samt lavet mellemtonekammeret uden parallelle flader. Desuden er bassen i seperate kabinetter, så mellemtone og diskant ikke har nogen direkte fysisk kontakt, som kan skabe ressonanser og andet grimt.
|
|
Digital_thor
Excentrisk Joined: 03 Mar 2011 Online Status: Offline Posts: 624 |
Quote Reply Posted: 13 Sep 2011 at 22:41 |
du har også ret i at mange enheder lyder forskelligt. jeg har hovedsageligt gået efter noget af det bedste som jeg har kunnet støve op brugt, for de få penge som jeg har. Og så har jeg lyttet og eksperimenteret. taget på besøg hos andre og lyttet og lyttet og lyttet. Så jeg eksperimenteret igen. og stolet på min intuition/mavefornemmelse. Jeg tror man skal gøres sig det helt klart hvilke mål og ønsker man har. Hvis man er til større gulvmodeller, så er det der man skal hen.
Jeg hørte en alu bas og tænkte wauw. sådan en skal jeg ha. og den skal være 12" ellers syntes jeg simpelthen ikke at man kan fornemme det fysiske i musikken. Så vil jeg ha en stram mellembas med smæk på. Så der gik jeg efter en let papmembran, som rent faktisk kan tåle at gå et godt stykke op i mellemtonen. Så hørte jeg en keramisk mellemtone. og smed alle tanker om papmembraner væk til mellemtonen. og afsted på jagt efter et sæt accuton. Diskanten var lidt mere tricky. indtil jeg endelig fandt et sæt accuton. for accuton syntes jeg bedre kan spille rent op til en diskant som er delt ved 3khz og opefter. hvorimod en 5" pap-mellemtone bliver lidt sløv. Ved ikke hvorfor, men det syntes jeg. Accuton'en var den første jeg hørte som kunne "synge" op til en diskant så jeg oplevede at hullet blev fyldt ordenligt ud. så prøvede jeg 9900 fra scanspeak revelator. kanon diskant. kan bare ikke deles så lavt uden at det igen går ud over sammenspillet. og her syntes jeg bare at Morel har meget mere luft, hul igennem, samt noget "krop", som gør den bedre egnet nedaftil, så den bedre passer sammen med accuton'en. og på den måde fik jeg "brygget" mit system sammen, så jeg rent faktisk nyder at hører musik nu. Håber det giver mening. jeg er bestemt ikke champ i det her. Men jeg stoler blot på mine øre når jeg hører noget som jeg kan lide.
|
|
USXX
Pro medlem Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Online Status: Offline Posts: 3095 |
Quote Reply Posted: 14 Sep 2011 at 08:11 |
- Vælg nogle enheder, der hver især lyder godt (subjektivt!?) og som kan bringes til at arbejde godt sammen.
- Lav et godt delefilter, der får enhederne til dette - det er altafgørende, hvilket i sagens natur er krystalklart. Med valget af enheder er der ikke frit valg af filterordner eller delefrekvens! - Placer enhederne fornuftigt på baflen (og tænk lidt over dennes udformning). - Afstem bassen ordenligt - så kan man undgå nogle uheldige maskeringseffekter. - Lav et kabinet der ikke spiller uheldigt med. - Trim din højttaler - den er aldrig færdig i første forsøg! Der er mange parametre i filteret - dertil mængde og placering af dæmpemateriale (i kombination med porttrim, hvis det er en basreflekskonstruktion). Hvordan du gør alle disse ting vil jeg slet ikke komme ind på her.
Edited by USXX - 14 Sep 2011 at 08:12 |
|
Guests
Guest Group |
Quote Reply Posted: 14 Sep 2011 at 09:12 |
Langt de fleste undersøgelser jeg har kigget på, peger på at klangbalancen skal på plads i filteret, det er også her man opnår perspektiv osv.
I lytte tests har der generelt ikke været nogle der var istand til at høre farvninger skabt af harmonisk forvrængning (2 og 3 orden.) - Der har dog ikke været ret mange som testede ulineær forvrængning ordentligt og derfor er de fleste åbne overfor at det sagtens kan have en betydelig effekt. I en undersøgelse lavet af harman (jbl, akg osv.) , fandt de ud af at op til 35% af hvad der afgjorde om folk kunne lide en højttaler eller ej, var bas-afstemningen.
Edited by kappen - 14 Sep 2011 at 09:14 |
|
felsby
Excentrisk Joined: 13 Feb 2010 Location: Brabrand Online Status: Offline Posts: 1510 |
Quote Reply Posted: 14 Sep 2011 at 10:33 |
Undersøgelsen fra Harman (har du et link, Kasper?) var væsentlig. Så vidt jeg husker, prioriterede forsøgspersonerne
- stort frekvensområde (dyb bas)
- jævn powerrespons og on-axis frekvensgang
|
|
USXX
Pro medlem Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Online Status: Offline Posts: 3095 |
Quote Reply Posted: 14 Sep 2011 at 11:16 |
Jævn/god power-respons er afgjort en væsentlig faktor - det har også helt klart sammenhæng med taleforståelighed.
|
|
Digital_thor
Excentrisk Joined: 03 Mar 2011 Online Status: Offline Posts: 624 |
Quote Reply Posted: 14 Sep 2011 at 12:30 |
@USXX
Kunne jeg ikke lige lokke dig til at uddybe emnet power-respons lidt mere. eller linke til et sted hvor man kan bliver klogere. Har læst at det er noget med spredning på de enkelte enheder, og om at de skal sprede lige meget. men er stadig lidt i tvivl om hvordan det skal forstås Edited by Digital_thor - 14 Sep 2011 at 12:31 |
|
Post Reply | Page 12> |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |