Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Lydmæssig sammenhæng
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lydmæssig sammenhæng

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lydmæssig sammenhæng
    Posted: 14 Sep 2011 at 12:34
Find en højttalertest på Stereophile.com og se under målinger. Der er en graf der viser frekvensområdet målt "off-axis" i forhold til et normaliseret on-axis respons. Det synes jeg giver et godt billede af hvad powerrespons dækker over. Teoretisk skal man vist måle det i et lydhårdt rum og alt muligt...
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2011 at 12:36
ups, så ikke "@usxx". Well, han må korrigere Embarrassed
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2011 at 12:37
Originally posted by felsby

ups, så ikke "@usxx". Well, han må korrigere Embarrassed


Det kan jeg godt forstå.... glemte det nemlig selv... og var derfor inde og redigere det ind, efter jeg havde skrevet første gang Embarrassed

Men tak for input alligevel Big smile


Edited by Digital_thor - 14 Sep 2011 at 12:38
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2011 at 14:24
Den med det lydhårde rum er god nok, men det er de færreste, der har adgang til sådan et. Det giver den "ægte" power-respons.

Den nemmeste måde at vurdere power-respons på er at måle frekvensgangen on-axis samt i forskellige off-axis positioner. Det er i første omgang spredningen ud til siden, du bør interessere dig for. Hold mikrofonen i samme højde ved alle måliger (dvs. i lyttehøjde) og sørg ligeledes for, at afstanden fra et referencepunkt på baflen og direkte ud til mikrofonen er den samme i de forskellige vinkler. Mål fx ved 0° (on-axis), 15°, 30° og 45°.

Kurverne vil være sammenfaldende i det nederste basområde (måske lige bortset fra nogle rum-modes og refleksioner). Herover skal off-axis kurverne gerne aftage jævnt op gennem frekvensområdet - og mere des mere du går off-axis. Det er dog ikke usædvanligt at se en ophobning af energi et sted oppe i mellembåndet - dvs. at afstanden mellem kurverne bliver mindre i det område. Det betyder, at højttaleren har en anden spredningskarakteristik her end ved såvel (lidt) lavere som højere frekvenser - den spytter mere akustisk effekt ud i rummet her. Dette er uønsket, da det ret entydigt må siges at påvirke klagen (og perspektivet) negativt.

Afstanden til mikrofonen må ikke være alt for lille. Til en 2-vejs højttaler med 6½" bas/mellemtone kan det som regel gå an med 1 meter.




Edited by USXX - 14 Sep 2011 at 14:29
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2011 at 14:29
Har du ikke et lydhårdtrum, så bevæger du bare microfonen i punkter som sidder på en halvkugle omkring højttaleren og summere dem og deler med antal punkter
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2011 at 14:29
Nemlig ja!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2011 at 14:30
- og det er her, at mange ht, som har en lineær on-axis frekvensgang falder igennem, fordi delefilteret har "lobing" der medfører ujævn powerrespons. Det har jeg været udsat for flere gange end jeg har lyst til at tænke på :-(
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2011 at 14:45
Det er derfor, jeg altid starter ca. 20° ud til siden. Her skal frekvensgangen ikke være helt flad men aftage en lille smule opad til - den skal dog stadig være jævn. Hvis denne kurve er pæn, går det sjældent galt, hvis man derefter går 10° til den ene eller den anden side.
Back to Top
virious View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Nov 2010
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 94
  Quote virious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2011 at 17:51
Fedt, at der er kommet gang i trÃ¥den her 7 mÃ¥neder efter jeg oprettede den LOL

Jeg er helt enig i, at power responsen skal være lige i øjet - i denne disciplin udmærker fuldtonerne sig jo (men der er så så mange andre problemer).

Originally posted by kappen


I en undersøgelse lavet af harman (jbl, akg osv.) , fandt de ud af at op til 35% af hvad der afgjorde om folk kunne lide en højttaler eller ej, var bas-afstemningen.


Interessant - især når man oplever så mange højttalere, hvor det er gået galt!!

USXX: Tak for "listen", så har jeg da en checkliste at gå ud fra Big smile

Hvor bredbåndede mener I enheder bør være? Nogle sværger jo til, at enhederne skal deles MINIMUM 1-2 oktav(er) inde i deres lineære arbejdsområde, hvor nogle andre kører lige til grænsen. Er der nogle frekvensområder, hvor man absolut bør holde en delefrekvens væk fra?

Jeg har oplevet enestående sammenhæng i højttalere, hvor der deles ved 1kHz til en tweeter.

Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2011 at 21:39
Tak  Thumbs Up 
godt med lidt forklaringer pÃ¥ nogle af de mysterier, som os dødelige ikke lige har fanget endnu Embarrassed




Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz