Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Duelund synkronfilt med a>4
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Duelund synkronfilt med a>4

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
koldby1 View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 07 Feb 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote koldby1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Duelund synkronfilt med a>4
    Posted: 07 Feb 2011 at 08:33
Hej Forum
 
Er der nogen herinde der har erfaringer med Duelund Synkronfilter med et a>4?
Jeg havde tænkt mig at lave en linesource med nogle 4" næsten fulrange enheder suppleret med en super diskant og en subwoofer og så lave et synkronfilter med a=10!
Steen skrev i sin artikel at hvis man lavede a>4 fik man en tiltagenden urolig fasegang, men er det så alvorligt at det bliver et problem?
Koldby
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2011 at 11:47
Hey,

Jeg har ingen anelse.

Hvordan vil du tidskorrigere alle de enheder?
Back to Top
koldby1 View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 07 Feb 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote koldby1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2011 at 17:26
Hej
Sådan som jeg forstår det er der ingen grund til tidskorrigering i en linesource når man er i nærfelt (under ca. 5 meter) . Det har noget at gøre med bølgefrontens form som ikke er kugleformet, men cylindrisk.
I det vandrette plan er det jo kun et spørgsmål om at vinkle højttaleren.
Jeg havde tænkt mig en røvfuld 4" (msh-115) kombineret med et langt bånd eller en lige så stor (eller større) røvfuld Vifa ringradiatorer.
Med et synkronfilter med a=10 og centerfreq. på 800 Hz deles ved 80 og 8000 Hz, så det er mellemtonerne der klarer det meste.
Basserne skal være 18" enten OB eller en slag Bag End konstruktion.
 
Koldby
 
 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2011 at 20:26
Hey,

Som jeg forstår det, har det kun noget at gøre med udstrålingsmønsteret, ikke tiden. Der vil være en tidsforskel fra den øverste enhed til dig, i forhold til den midterste enhed og dig. Og så dur duelund filteret ikke. Jeg tror du bliver nød til at tidskorrigere enhederne. Du skal også passe på med udfasninger i toppen grundet afstandsforskellen.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2011 at 22:44
Det kan godt lade sig gøre, at lave et linearray med 4" enheder. Men du skal ikke forvente, at de opføre sig som én homogen enhed helt op til 8 kHz. Hvor højt op i frekvens de kan arbejde fornuftigt sammen, afhænger af hvor tæt du placere dem og hvor godt de spreder. Har du noget data på hvordan den Monacor enheden spreder.
 
Du får til gengæld aldrig diskantenheder, og især ikke en som XT25, til at arbejde fornuftigt sammen i den ende af frekvensspektret, hvor de normalt anvendes. Istedet for at investere i "en stor røvfuld", vil jeg hellere anbefale dig, at købe en bedre diskant, hvis du ikke kan nøjes med en XT25. Det kunne evt. være en bånddiskant.
 
Jeg har selv gjort mig visse erfaringer ifm. mit eget linearray projekt http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=280&title=line-source . Jeg valgte at placere enhederne med en afstand på ca. 1 cm. Denne store afstand betød, at enhederne ikke arbejdede ordenligt sammen fra omkring 3 kHz, og fra 5 kHz var der tydelig kamfilter virkning og fase rod.


Edited by ham_den_lange - 07 Feb 2011 at 22:45
Back to Top
koldby1 View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 07 Feb 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote koldby1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2011 at 23:54
Tak for svarene.
 
Har kigget lidet på  det her:
 
Det er nok rigtigt at man skal prøve at holde delefrekvensen under (tror jeg nok) den freq. som svarer til den halve afstand mellem mellemtonernes centre, hvis de placeres helt tæt. Jeg har pt. ike nogle målinger af spredningen, men det er en temmelig plan membran, så jeg forventer at spredningen er rimelig god.
Mht. diskant er det også mit første valg at lave en laaaaang bånddiskant.
Hvis man overholder ovenstående så mellemtonerne producerer en nogenlunde plan bølgefront, skulle Synkronfilteret vel virke helt efter bogen - eller hvad?
Udstrålingsmønsteret vil i givet fald være ens for mellemtone og diskant (forudsat en bånddiskant).
Men et a= 10 er nok lidt meget!
Med a=7 og Fc = 600 deles der ved 75 og3000 Hz. Måske det er tættere på noget gøreligt?
 
Koldby
Back to Top
koldby1 View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 07 Feb 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote koldby1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2011 at 16:22
Nu har jeg læst lidt mere op på det!
Specielt James R Griffins "Design Guidelines foir Practical Near Field Line Arrys" (http://audioroundtable.com/misc/nflawp.pdf).
Heri vises det at man ved at lægge delefrekvensen under den frekvens der svarer i bølgelængde til center afstanden mellem to enheder, undgår man lobing effekten.
For en MSH-115 svarer det til en delefrekvens på 344/0.115 ~ 3Khz.
Hvis man bruger Dayton ND-90/8 kan man dele ved 344/0.093 ~ 3,7 Khz.
 
James R Griffin skriver også at hvis man har en delefrekvens på omkring 3 Khz, behøver diskantsektionen ikke ht vær højere end ca. 1,2 m for at man sidder i nearfield indtil 5 meter fra højttaleren.
 
Kommentarer?
 
Koldby
Back to Top
koldby1 View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 07 Feb 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote koldby1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2011 at 16:27
Ham_den_lange
 
Har du taget højde for den 3 dB / oct fald i frekvens der er i en monopol line array højttaler?
 
Det kunne være det der lyder underligt?
Koldby
 
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2011 at 16:36
Du er nok nød til at forklare hvilken effekt du henviser til. For jeg er ikke sikker på, at jeg ved hvad du mener.
 
Mine højtalere er ikke monopoler men dipoler (det er bare en baffel).
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2011 at 20:23
Hey,

som jeg ser det, så ja, så vil udstrålingsmønsteret være ens, men tiden fra hver enhed til lyttepos vil stadig være forskellig. Derfor mener jeg ikke Duelund sykron filteret vil virke. Håber en ingeniør vil verificere :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz