Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Isobarik 2 vejs?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Isobarik 2 vejs?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Isobarik 2 vejs?
    Posted: 02 Feb 2011 at 21:19
Hej alle

Ja, som emnet siger så har jeg gået og rodet lidt med nogle idéer til hvordan jeg på sjov og spændende vis kunne bruge 4 stk. 15w som alligevel ligger og samler støv på hylden.

Tanken var så at lave en relativt lille 2vejs stander, men med noget bedre færdigheder nedefter end man er vandt til, og her kom jeg så til at tænke på at udnytte alle 4 enheder, men med den ene skjult. Sådan lidt skinnet bedrager agtigt;-)

Jeg har dog et par spørgsmål omkring det:

Kan isobarik overhovedet bruges til en 2vejs konstruktion, eller funker det kun godt i basområdet? Altså i en 3vejs eller sub...?
Kan man evt. lave sådan noget som 2½vejs, sådan at den enhed som sidder inde i højttaleren kun "hjælper til" nedefter?

Hvor mange liter skal der bruges? Jeg mener at have hørt at det kan reducere højttalerens literantal betragteligt? Det optimale for én er 9,5 liter i refleks, men hvordan forholder det sig isobarisk? For at gøre dialogen nemmere, så har jeg vedhæftet en grovskitse af hvordan det kunne laves. uploads/83/Isobarik_2vejs.pdf

Skal literantallet være ens i rum A og B? Jeg regner med at rum B skal refleks- eller aperiodisk afstemmes, da jeg mener at have hørt at den indvendige enhed ellers bliver meget hårdt belastet. Er det korrekt?

Samtidig så vil jeg prøve med en waveguide til tw. Nu er der et par andre projekter igang herinde, og det virker spændende. Jeg ser det absolut som en fordel at kunne sænke delefrekvensen akustisk.

Hvad siger i til det? Kan noget sådan overhovedet lade sig gøre, eller er det helt i skoven?

Resultatet ønskes at have minimum samme kvaliteter opefter som hvis det var lavet som traditionel 2vejs med refleks, men blot at blive mere magtfuld nedefter.
Mvh.
Friman
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2011 at 22:37
Når du anvender enheder i isobarik / compound, resultere det i følgende forandrede parametre, hvis enhederne kobles parallelt:
2*Md
0,5*Re
0,5*Le
2*Rm
0,5*Vas
 
Som udgangspunkt skal volumen A være så lille som muligt, volumen B beregnes som normalt, ud fra de "nye" parametre. Hvilket resulterer i halvdelen af hvad én enhed skal have, dvs. 4,75 liter for to i compound hvis vi tager udgangspunkt i din beregning.
 
Det var den grundlæggende teori. Men du skal ikke snydes for min subjektive holdning:
Jeg ville aldrig bruge to 15W'ere i compound, da den primære fordel ved dette princip er ½ størrelse på kabinettet, og 15W i forvejen har meget beskedne krav. Normalt ville jeg anbefale 7 - 8 liter til den enhed. Magnet systemet på 15W er som bekendt ret stort ift. enhedens dimensioner, hvilket gør det svært at opnå et tilstrækkeligt lille volumen (A) mellem enhederne og dermed er god kobling  imellem dem. Derudover er jeg ret usikker på hvad der sker med lyden i specielt mellemtoneområdet for den enhed, der sidder bagerst. Men jeg kan ikke forestille mig, at det vil bidrage positivt.
 
Hvis formålet er mere magt nedefter, tror jeg 2½-vejs er en bedre løsning.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2011 at 23:48
Det var også mest hvad der sker oppe i mellemtonen jeg var lidt bekymret for...?

Men jeg kan godt se, at når vi ryger så langt ned i literantal, så er der hverken plads til port eller noget. Det ville godt nok blive en kompakt lille sag...;-)

Jeg har allerede lavet en mtm af de 4 andre enheder jeg har, og den gør det sådan set fint nok. Det vare mere om man kunne finde på noget andet sjov og bruge de resterende 4 til...? Det er 8ohms, så det er ik optimalt og bruge dem enkeltvis, og hvis alle skulle bruges i ét stort projekt skulle der enten seriekobles hvilket jo ikke er smart, eller 2 stereoeffektrin til for at drive det af hensyn til impedansen i parallelkobling (har prøvet det med min Lyngdorf RP1 som korrigerede de 4 der spillede rent bund, og så passiv deling i min mtm, men det blev aldrig RIGTIG godt. Tror der var faseproblemer, for det kom aldrig til at hænge ordentligt sammen).

Nogen forslag til et skægt og helst lidt eksperimenterende og anderledes projekt?
Mvh.
Friman
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Feb 2011 at 08:19
Isobarisk virker ikke i mellemtonen. Vi har tidligere forsøgt, og det kan ikke anbefales. Det er genialt til bas men glem det i 2-vejs og til mellemtone.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Feb 2011 at 08:52
Vågnede til morgen med en "fabelagtig idé".....Big smile
 
Hvad med sådan hér?: uploads/83/Speakers_V5.pdf
 
Så bliver den selvfølgelig 3vejs, men det kunne da blive en suuuuper potent lille fætter!
 
Jeg tænkte noget i retning af en SB 5" til mid og SB ringradiator til tw (ved ikke om waveguiden så bliver overflødig, når der kan deles højere?). Kabinettet kan så måske udformes sådan at der kommer akustiske ventiler i bunden, hvis kabinettet får nogle s p i k e s eller fødder mod standen. Både hvis mellemtonekabinettet er lidt for lille? og hvis den indvendige bas ikke skal presses. Altså både ventil til mid og til bas i bunden.
Filteret kan placeres i kammer B for at æde lidt af literantallet set ift. hvad der er optimalt for en 15w.
 
Hvad siger i til det...?


Edited by friman - 03 Feb 2011 at 08:56
Mvh.
Friman
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Feb 2011 at 14:49
der skal godt nok ikke bruges ret meget mdf plade til de kabinetterBig smile
Michael
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Feb 2011 at 15:23
Originally posted by m@dsen

der skal godt nok ikke bruges ret meget mdf plade til de kabinetterBig smile
Michael
Nej, de bliver ikke særlig store, og det var det jeg synes kunne være sjovt! At lave noget som er pænt potent, men som ikke fylder særlig meget.
 
Dog bliver det ikke MDF. Regner med at det bliver en blanding af birkekrydsfinér og 18mm bambus plader. Har fået fat i nogen, og de er siiiiiiindsygt stive og hårde. Tror det kunne blive et seriøst stift kabinet, og så dæmpet med bitum til at tage evt. resonanser....Wink Anyway, det er i hvert fald min lomme-filosofi...Big smile
 
 
Men ville gerne lige have lidt konstruktiv kritik fra nogle af profferne herinde inden saven startes op. Det er altid så kedeligt at få at vide at det er helt af h....... til når man er halvt færdig....Ouch
Mvh.
Friman
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Feb 2011 at 15:25
Jeg ved ikke om det virker, men kunne man ikke filtrere mellemtonen væk på den bagerste enhed i en isobarik, og måske så få det til at virke. Man skulle nok tage og få det prøvet en dag....
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2011 at 12:47
Originally posted by Hylle

Jeg ved ikke om det virker, men kunne man ikke filtrere mellemtonen væk på den bagerste enhed i en isobarik, og måske så få det til at virke. Man skulle nok tage og få det prøvet en dag....
Det var det jeg mente med om isobarik kan laves som 2½vejs? Altså så den indvendige kun yder nedefter...
Mvh.
Friman
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2011 at 12:51
Ingen inputs til 2. forsøg som 3 vejs.....?
 
Pros & cons anyone?
Mvh.
Friman
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz