Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Isobarik 2 vejs?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Isobarik 2 vejs?

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Isobarik 2 vejs?
    Posted: 04 Feb 2011 at 14:26
Fik lige endnu en tanke (løsning 2), men så er det nok ikke så nemt at presse et filter ind...
Mvh.
Friman
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2011 at 15:12
jeg tror den med den skrå midterplade vil komme til at spille rigtig godt, grunden den skrå plade, der diffusere i kabinettet, og porten bagud
Back to Top
Neeper View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 05 Sep 2010
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote Neeper Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2011 at 22:04
Hej friman

Du vil ikke rigtigt opnå noget med den 3 vejs. Max bas output vil være identisk med en 2 vejs med kun en 15W, så du spilder  2 stk i hver side. Du får heller ikke nogen lydkvalitets fordele, eneste du opnår er at du kun skal bruge 4.75 liter, men du spilder nok ligeså meget plads på den ekstra enhed. 

Følsomheden vil være identisk med en 2 vejs med kun en 8 ohms enhed. 
For at få renere bas, skal den ene enhed vendes den anden vej, og fasevendes. Så udbalancere de to enheder hinandens ulinæriteter. 

Det kan så være mellemtonen vil være lidt bedre da den ikke skal spille bas, men så sidder den jo på den anden side også i et mindre kammer som bestemt ikke er en fordel, og hvis du kører passivt filter vil seriekondensatoren også have en negativ indflydelse på lyden.

Hvis du stadig har 8 stk 15W, og kan finde en anden mellemtone, så kunne du lave noget 2 meter højt line scource agtigt noget med 4 x 15W i hver side, det er nok den eneste måde at få styr på de akustik problemer du har, men det er så lige om chefen derhjemme vil have sådan nogen høje kasser stående ;)

Mvh Kim

 


Edited by Neeper - 06 Feb 2011 at 04:59
http://www.coroflot.com/neeper
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2011 at 10:15
Originally posted by Neeper

Hej friman

Du vil ikke rigtigt opnå noget med den 3 vejs. Max bas output vil være identisk med en 2 vejs med kun en 15W, så du spilder  2 stk i hver side. Du får heller ikke nogen lydkvalitets fordele, eneste du opnår er at du kun skal bruge 4.75 liter, men du spilder nok ligeså meget plads på den ekstra enhed. 
 
Synes bare de gamle bilstereodage da jeg byggede subber for nogle af gutterne (nærmest konstant for k-k-k-k-k-kenni(getit?)), at der var noget at hente med isobarik iform af punch og bank, ift. en enkelt enhed i refleks? Jeg byggede dog kun kabinetterne og havde ikke styr på noget af det tekniske (har jeg iøvrigt stadig ikke LOL).
USXX skriver på foregående side at "Isobarik er genialt til bas". Hvad mener han så med det? Det kan vel ikke kun være halveringen af literantallet at han bifalder i så rosende vendinger...?
 
Jeg ville selvfølgelig være meget ked af blot at spilde en 15w pr. side, men omvendt så er det også som jeg skriver tidligere, at jeg synes det kunne være rigtig sjov at lave en "potent mini monitor". Altså noget man bestemt ikke ser hver dag, og gerne noget der ikke er prøvet før i kommercielle sammenhænge. Den ville jo få en latterlig høj udsalgspris alene baseret på stumperne, men nu har jeg jo altså de enheder i overskud, så det var derfor jeg gerne ville finde på et skægt og anderledes projekt til dem.
 
Har jo allerede en mtm der spiller med de 4 andre enheder...

Originally posted by Neeper

Følsomheden vil være identisk med en 2 vejs med kun en 8 ohms enhed. 
For at få renere bas, skal den ene enhed vendes den anden vej, og fasevendes. Så udbalancere de to enheder hinandens ulinæriteter. 
 
Ja, men er vi så ikke ude i 2x9,5L igen? Skal det så ikke laves som enten båndpass eller om ikke andet med en enhed "på hver side af højttaleren" for at virke....?

Originally posted by Neeper

Det kan så være mellemtonen vil være lidt bedre da den ikke skal spille bas, men så sidder den jo på den anden side også i et mindre kammer som bestemt ikke er en fordel, og hvis du kører passivt filter vil seriekondensatoren også have en negativ indflydelse på lyden.
 
Jeg har i hvert fald oplevet at når jeg har delt digitalt med min Lyngdorf RP1, så har mellemtonegengivelsen blevet KLART renere og mere velopløst. Var slet ikke klar over at de enheder rent faktisk kan spille SÅ godt mid, men det gjorde de altså. (det er jo dér de har fået negativ kritik ift. fx 18w)
Problemet var at det aldrig kom til at hænge ordenligt "musikalsk" sammen. På de rene tekniske parametre så var det fint. Bas, mid, og tw var af en renhed, detaljering og dynamik som jeg meget sjældent har hørt det, men der var bare ingen nerve eller sjæl. Man kedede sig efter kort tids lyt, for "foden vippede ikke med", og det var så det der slutteligt resulterede i at det blot blev til mtm...
Min egen teori går på at det er grundet den uens afstand der var til basserne ift. lyttepositionen, og dermed hang det "tidsmæssigt ikke ordentligt sammen. Skal dog ha prøvet med et par hjørnesubs med én enhed i hver, og se om det fungerer bedre...

Originally posted by Neeper

Hvis du stadig har 8 stk 15W, og kan finde en anden mellemtone, så kunne du lave noget 2 meter højt line scource agtigt noget med 4 x 15W i hver side, det er nok den eneste måde at få styr på de akustik problemer du har, men det er så lige om chefen derhjemme vil have sådan nogen høje kasser stående ;)

Mvh Kim
 
RP1eren rydder nu meget godt op i de akustiske problemer der er, så det er ikke dér jeg er mest ked af det længere...Smile
Med hensyn til mid til de enheder, så synes jeg der er noget kosmetisk omkring det, som gør det lidt besværligt. Min æstetiske sans siger mig at mid enheden SKAL være mindre end basserne, og så er der egentlig kun 12m og vælge imellem. 1stk giver dog ikke høj nok følsomhed, så der skal 2 til. Så alt ialt ender jeg ud i seriekoblet bas og seriekoblet mellemtone hvis impedansen skal holdes nogenlunde fornuftigt, eller også skal jeg køre aktivt og investere i dét, plus en milliard forstærkere pr. side, så det er lidt "no-go" desværre. (Jeg har dog leget med tanken utallige gange...Big smile)
Den langhårede blev sq tosset da jeg skar dem ned til en mtm i stedet for den 125cm høje mtmbb der stod der først, så det er ikke hende jeg skal bokse med hvad det angår. Tror først hun ville begynde at knirke lidt hvis jeg skulle komme hjem med noget ala Busk Conductor Grande...LOL
 
Og tak for in-put...
Mvh.
Friman
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Feb 2011 at 16:28
Nu er det så jeg kommer med et typisk indlæg fra min side. LOL

Hvad med at du beholder fronten som den er og så får plads til 2stk 22w i isobarisk compund, det ville give mening Wink
Eller til nøds 2stk 18w Cry

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Feb 2011 at 20:48
LOL

Tænk, den havde jeg slet ikke set komme fra din side.....LOL
Mvh.
Friman
Back to Top
Cesse View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 15 Mar 2009
Location: Taastrup
Online Status: Offline
Posts: 47
  Quote Cesse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2011 at 10:38
Der er faktisk en fra hifi4all, der har lavet noget i samme stil bare med peerless HDS
Håber det kan hjælpe lidtSmile
Cesse,
DIY er vejen frem...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz