Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Udfasning imellem enheder
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Udfasning imellem enheder

 Post Reply Post Reply
Author
Message
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Udfasning imellem enheder
    Posted: 02 Feb 2011 at 00:08
Hej igen,
 
Nu sidder jeg igen og roder med noget jeg ikke kan få til at passe...
 
Jeg snakker om udfasning mellem to enheder når polaritet vendes.
Jeg har med mit filter ca. 40db. udfasning imellem mellemtone og diskant.
Min teori er så at selvom det er udviklet fra en gated måling, så vil jeg have mulighed for at høre dette frekvens dyk på 40db. ved 2400Hz, hvis mit øre var istedet for mikrofonen
 
Jeg kører et sweep fra 1000Hz til 5000Hz, varende 10 sek. Jeg kan umiddelbart ikke høre den store forskel på rigtig eller forkert polaritet. (Jeg sidder i lyttepos., der hvor mikrofonen målte enhederne.)
 
Men hvis jeg går helt tæt på højttaleren (ca. 20cm.), og afspiller en 2400Hz tone, kan jeg når jeg "kører" hovedet op og ned over enhederne, høre et kraftigt dyk imellem dem. (svarende til 40db.)
 
(De er i fin fase (intet dyk i frekvens) når polariteten er vendt korrekt)
 
Kan det virkelig passe at man ikke kan høre den summerede udfasning i lyttepositionen, men kun når man er helt tæt på enhederne ?
 
Hovedgrunden til mit spørgsmål ligger i at få en idé om, om mit måleudstyr er defekt eller om jeg bare ikke formår at bruge det korrekt.
 
I mit tilfælde kan jeg ikke forstå at man så "tilter" sin højttaler for at opnå korrekt tid imellem enhederne, hvis det alligevel kun er helt henne ved baflen at der sker udfasning...
 
Håber en kan kaste lidt lys over det...
 
På forhånd tak Smile
 
MVH
Michael M
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2011 at 10:52
lytter lige med
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2011 at 11:01
Når 2 enheder er i fase summerer de 6dB, men effekten af det (pga inteferens) er 3dB og det er derfor at du stadig kan høre den.

Prøv at tegn udstrålingskarakteristikken for din højttaler set fra siden i det vertikale plan, så vil du forstå hvad jeg mener.


Edited by kappen - 02 Feb 2011 at 11:06
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2011 at 11:18

Hej Kappen.

Umiddelbart blev jeg ikke meget klogere, men alligevel vil jeg komme med et bud på forståelsen...
 
Jeg udleder af det du skriver, at jeg hører en masse reflektioner istedet og derfor ikke hører udfasningen i lyttepos. Når jeg gater udelukker jeg jo rekflektioner fra målingen.
 
Sikkert ikke det du mener, men det jeg kom i tanke om da jeg læste det du skrev...
 
Ang. de 6db., så er det da utroligt så godt det passer, præcis 6db. lige over delefrekvensen ved enheder i super fase Smile
 
Så jeg kan konkludere at mit målegrej ikke er usædvanligt på det punkt, eller ?
 
MVH
Michael M


Edited by GlayZ3R - 02 Feb 2011 at 11:18
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz