Forum Home Forum Home > Selvbyg af hĂžjttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Forskel pĂ„ 15W enheder fra Scanspeak?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Forskel pÄ 15W enheder fra Scanspeak?

 Post Reply Post Reply Page  <1 4567>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Forskel pĂ„ 15W enheder fra Scanspeak?
    Posted: 05 Feb 2011 at 19:51

Simon, det ligner ikke noget, jeg nogensinde har lavet! Eller rettere, jeg ved, jeg ikke har lavet det filter! Det mÄ vÊre en andens version af den hÞjttaler.

 
 


Edited by USXX - 05 Feb 2011 at 20:14
Back to Top
SVJ View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 30 Dec 2010
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote SVJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2011 at 20:20
Endnu en gang takker jeg for svar :-)

Ulrik; jeg er da noget nysgerrig pÄ den bryllups hÞjttaler :-)
Kan du uploade diagram og mÄske mÄlene pÄ den?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2011 at 21:21
Diagrammet kan jeg uploade i lÞbet af den kommende uge. MÄlene pÄ kabinettet kan jeg ikke finde, men det er en ret kompakt sag (dog lidt dybere end bred). Det er lige ved at vÊre 12 Är siden, jeg lavede dem.
Back to Top
SVJ View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 30 Dec 2010
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote SVJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2011 at 21:41
Dejligt! 
Jeg har nu alle enheder i hus og starter snart pĂ„ kabinet bygningen. 
Fronten bliver 19,5 x 32 og kabineterne bliver buede ala system audio 2k. Faktisk nÊsten 100% de samme mÄl. Og beklÊdt med finer!

Jeg ville virkelig pÄskÞnne inspiration til filter og port:-)
SelvfÞlgelig vil jeg pÄ et tidspunkt pakke bilen og daffe til Ärhus og fÄ gennemmÄlt den hos Syncroniq, som han meget venligt har tilbudt :-)
Men derfor er det rart at have lidt filter at "lĂŠne" sig op ad alligevel.

Detvar rart at finde ud af enhederne kunne bruges til projektet!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2011 at 19:04
Her er sÄ filteret til de omtalte bryllups-hÞjttalere. Kender jeg mig selv ret, sÄ er de optimeret ca. 20 grader off-axis. Jeg har aldrig tjekket power responsen, men der er et super sammenlÞb mellem enhederne ved den angivne vinkel - og over et bredt omrÄde. Delefrekvensen er ca. 2800 Hz. Jeg kan ikke garantere, at jeg ikke ville have lavet et andet trim i dag. De skal have noget at leve af, men sÄ skulle der ogsÄ gerne vÊre hul igennem. Alle spoler er luftspoler (0,7 mm trÄd pÄ diskanten og 1,2 mm trÄd pÄ bas-mellemtonen). Modstande er 15W keramiske (de velkendte hvide). Kondensatorer er af MKP-typen (ja, jeg brugte vist en bipolar Bennic pÄ 27 uF).
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Edited by USXX - 06 Feb 2011 at 19:06
Back to Top
SVJ View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 30 Dec 2010
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote SVJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2011 at 21:30
Jeg takker! Jeg er netop i dag gÄet igang med at bygge kabinetter. SÄ er der lidt filter jeg kan begynde med :-)
Hvad siger I til denne konstruktion:
Den har jeg ihvertfald ladet mig inspirere af!

Back to Top
SVJ View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 30 Dec 2010
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote SVJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2011 at 22:15
Det er i grunden et ret finurligt filter du der har lavet. Det ligner ikke ret mange andre :-)
Hvordan kommer man frem til sÄdan noget? MÄle udstyr?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2011 at 07:30
Der er sÄmÊnd intet spÞjst ved det.
 
Ønsket var (naturligvis), at enhederne skulle tilsluttes i samme elektriske fase - og dernÊst, at bas-mellemtonen skulle rulles sÄ blÞdt af som muligt. Det giver med de enheder et (blÞdt) 4. ordens filter pÄ diskanten med dÊmpning/niveautilpasning. PÄ bas-mellemtonen er der (set fra enheden og ud mod forstÊrkeren) et impedanskorrigerende RC-led, en baffelstep-korrektion, endnu en impedanskorrektion (her af baffelstep-leddet) og sÄ selve filterspolen. RC-korrektionen mellem filteret og baffelstep-korrektionen er ofte ikke nÞdvendig, men det var den altsÄ i dette tilfÊlde - ellers kom fasen ikke pÄ plads.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2011 at 07:36
Jeg bruger indledningsvis fumlebrĂŠt (som vist i en anden trĂ„d) og mĂ„leudstyr. Med mĂ„leudstyret famler man ikke i blinde. Man nĂ„r derfor relativt hurtigt til et filter, der basalt set virker, som det skal - hvis man gĂ„r systematisk til vĂŠrks (erfaring spiller ogsĂ„ en vĂŠsentlig rolle). Resten - dvs. hele trimningen - foregĂ„r sĂ„ i lytterummet uden mĂ„leudstyr.
 
P.S.  Jeg er trods mit evigt unge udseende sĂ„ gammel, at jeg ikke er pĂ„ LSPcad - fumlebrĂŠt rules! 


Edited by USXX - 07 Feb 2011 at 07:37
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2011 at 07:40
Jeg kan ogsÄ filteret til Sonus faber Cremona Auditor (endnu en 2-vejs med 15W/4x31) - men det kan jeg selv sagt ikke offentliggÞre.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 4567>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz