Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Forskel pÃ¥ 15W enheder fra Scanspeak?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Forskel på 15W enheder fra Scanspeak?

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 7>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Forskel pÃ¥ 15W enheder fra Scanspeak?
    Posted: 04 Feb 2011 at 14:05
Originally posted by SVJ

Jeg takker!
Men hvordan får jeg trimmet porten?
Ved lytning - men det kræver jo ligesom, at du har foretaget et kvalificeret gæt (en beregning) som udgangspunkt!
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2011 at 14:18
Du starter med at montere en port i kabinettet, der er 2/3 af den længde, du har beregnet. Så ruller du et stykke papir og sætter det ind i porten. Derved kan du justere længden på portrøret ved at rykke papiret frem og tilbage som et teleskob. Og så skal du bare igang med at lytte, hvilken længde der lyder bedst. Når du så har funden den rigtige længde, laver du nogle nye portrør om montere dem i kabinetterne.
Du kan selvfølgelig købe færdige teleskob rør, så du undgår Klevin-løsningen.
 
Er der så nogle, der ved hvorfor porten skal være længere, når diametren øges? (Jeg er ikke i tvivl om, at du ved det Ulrik.)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2011 at 14:26
Så skal jeg nok lade være med at svare Wink
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2011 at 14:28
Jeg vil lige tilføje, at for at det hele skal blive en succes (og for at det i det hele taget kan lade sig gøre at trimme porten brugbart), så skal man jo også have ramt rimelig rigtigt med kabinetvolumen. Det er ikke kun portfrekvensen, der skal være på plads - det er kombinationen.
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2011 at 15:09
Originally posted by USXX

Jeg vil lige tilføje, at for at det hele skal blive en succes (og for at det i det hele taget kan lade sig gøre at trimme porten brugbart), så skal man jo også have ramt rimelig rigtigt med kabinetvolumen. Det er ikke kun portfrekvensen, der skal være på plads - det er kombinationen.
 
Hey..
 
Ja, og samtidig ogsÃ¥ huske, at den interne dæmpning af kabinettet, flytter noget pÃ¥ den beregnede portlængde... 
 
Mvh
chris-torb
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2011 at 17:34
Originally posted by ham_den_lange

Du starter med at montere en port i kabinettet, der er 2/3 af den længde, du har beregnet. Så ruller du et stykke papir og sætter det ind i porten. Derved kan du justere længden på portrøret ved at rykke papiret frem og tilbage som et teleskob. Og så skal du bare igang med at lytte, hvilken længde der lyder bedst. Når du så har funden den rigtige længde, laver du nogle nye portrør om montere dem i kabinetterne.
Du kan selvfølgelig købe færdige teleskob rør, så du undgår Klevin-løsningen.
 
Er der så nogle, der ved hvorfor porten skal være længere, når diametren øges? (Jeg er ikke i tvivl om, at du ved det Ulrik.)
 
 
Ja det er vel for at få den samme modstand i porten. Modstanden mindskes vel ved at øge diameteren, og derfor skal længden forøges. Det vil være mit gæt.. ?
 
Jeg har faktisk prøvet det med papiret, og syntes det er en rigtigt fin metode..
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2011 at 19:35
Man kan vel godt tillade sig at kigge på et portet kabinet som en svingningskreds (LCR) eller en fjeder med en masse i, hvor kabinettets volumen er fjederen (kondensatoren) og luftmassen i porten agerer som en masse (spolen).

Systemets resonansfrekvens bestemmes sÃ¥ af et forhold mellem porttværsnit, længden og volumen. Hvis volumen fastsættes, sÃ¥ det er forholdet mellem tværsnit og længde der er afgørende for at bestemme resonansfrekvensen eller størrelsen pÃ¥ massen (spolen) 

w0 = sqrt((1/V)*(A/L))

Hvor 1/V er vores kondensator eller fjeder om man vil.
A/L er størrelsen på spolen/massen.

Længden indgår i nævneren ligesom volumen gør - og de 2 trækker altså portfrekvensen ned af, hvor A (tværsnittet) trækker op af. Tværsnittet indgår i nævneren fordi at den opbyggede energi i spolen/massen, er proportional med hastigheden som den bevæger sig med, hvis tværsnittet bliver mindre, så stiger hastigheden i porten.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2011 at 19:52
Originally posted by chris-torb

Originally posted by USXX

Jeg vil lige tilføje, at for at det hele skal blive en succes (og for at det i det hele taget kan lade sig gøre at trimme porten brugbart), så skal man jo også have ramt rimelig rigtigt med kabinetvolumen. Det er ikke kun portfrekvensen, der skal være på plads - det er kombinationen.
 
Hey..
 
Ja, og samtidig ogsÃ¥ huske, at den interne dæmpning af kabinettet, flytter noget pÃ¥ den beregnede portlængde... 
 
Mvh
chris-torb


Lige præcis!
Back to Top
SVJ View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 30 Dec 2010
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote SVJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2011 at 08:34
Mit kabinet kommer til at være på ca 11,5 liter minus enheder og filter så det ender nok på 10,5.
Hvad siger eksperterne til det? Jeg synes ikke jeg får noget fornuftigt bud på basporten, jeg bruger winisd.
Er der en der kan hjælpe? Smile
Diskanten blev forresten 9700´er
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2011 at 09:36
Jeg trækker normalt ikke enhederne fra, for ofte er det ekstra volumen, som udskæringen i baflen giver, mindst lige så stort, som det enheden fortrænger - det går stort set lige op og betyder praktisk talt intet i det samlede regnskab. Filteret fortrænger måske en halv liter. Det, der derudover er væsentligt at trække fra, er afstivning og port (som jeg så ofte har sagt, så tæller luften i porten ikke med i kabinetvolumen). Endelig er det jo (endnu engang) værd at bemærke, at porøst dæmpemateriale forøger det effektive akustiske volumen, som enheden ser.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz