Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Forskel pÃ¥ 15W enheder fra Scanspeak?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Forskel på 15W enheder fra Scanspeak?

 Post Reply Post Reply Page  <12345 7>
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Forskel pÃ¥ 15W enheder fra Scanspeak?
    Posted: 26 Jan 2011 at 12:42
Originally posted by USXX

Coatingen på 15W er rent kosmetisk - et ultra tyndt lag imprægneringslim. Teoretisk set giver det omkring 0.2 g på Mms - så det er ret ubetydeligt og drukner i andre variationer.
Hvorfor så gøre det? Det er jo ikke ligefrem nogen skønhedsåbenbaring med de der skinnende membraner...?
Det visuelle er selvfølgelig en smagssag, men jeg forstår ikke rigtig idéen med at coate dem, hvis det ikke er for at opnå ændringer i enhedens egenskaber...
Mvh.
Friman
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2011 at 13:12
På 15W er det en kosmetisk coating (som mange kunder faktisk foretrak til at starte med - det ændrede sig relativt hurtigt).
 
Almindeligvis coater man for at tilføre fx dæmpning til membranen - visse opbrydninger kan dæmpes betydeligt mens andre er nærmest upåvirkelige. Man kan også vælge en hård lim til fx at give en bas-membran mere stivhed.
 
Back to Top
SVJ View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 30 Dec 2010
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote SVJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2011 at 14:18
Hvad er 15W/4831G00 for en størrelse? 
Kan den bruges ?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2011 at 14:31
Det er ganske enkelt en 15W/4531, som er kosmetisk opgraderet. Dette består af en gummikappe omkring magnetsystemet samt en logo-plade i rustfrit stål bagpå. Det forøger enhedens kostpris betydeligt, men du får intet andet end et mere færdigt udseende for pengene - selve enheden er nøjagtig den samme. Så ja, den kan fint bruges.
Back to Top
SVJ View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 30 Dec 2010
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote SVJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2011 at 11:21
Det er herligt som sådan et svar! Så nu har jeg købt sådan et sæt. Gummiringen ryger alligevel bare af, for den fylder jo kun.
En lidt spøjs model, hvem vil du betale ekstra for sÃ¥dan noget man ikke kan se eller høre?
 
Nu har jeg jo købt 15W/4831G00 og har måske mulighed for at købe en 9700 diskant.
Hvad vil I sige til den kombination? MÃ¥ske en 9500 diskant er bedre mulighed? SÃ¥dan et sæt har jeg i forvejen. SÃ¥ nu skal der snart bygge kabinet :-)
mht. bas porten, kan jeg så gå fra en 4,5cm i dia til en 5cm og afkorte røret? Således jeg får samme effektive volume af porten?
 
Mvh
SVJ
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2011 at 11:48
Hvis du skifter til et rør med større diameter, skal længden også være større!
Back to Top
SVJ View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 30 Dec 2010
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote SVJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2011 at 11:57
Ok! Det troede jeg så ikke.
Findes der en omregnings faktor på det?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2011 at 13:50
Simon har (selvfølgelig) ret! Her er et udtryk til beregning af portlængden:
 
Den fysiske portlængde beregnes som:
 
Lp = 9390*rp^2 / (Vk * fp^2) - 1,46*rp
 
Lp er portlængden [m]
rp er indvendig portradius [m] (ved anvendelse af en konisk port er det den gennemsnitlige radius efter afskæring til den længde, vi endnu ikke har beregnet - sÃ¥ det bliver i dette specielle tilfælde en iterativ beregningsproces).
Vk er det effektive akustiske kabinetvolumen [m^3]
fp er port-/tuningsfrekvensen [Hz]
 
Konstanten pÃ¥ 9390 kommer af c^2 / (4*pi), hvor c er lydens hastighed (jeg bruger 343,5 m/s).
 
Det første led er den akustiske portlængde. Det sidste led er en ende-korrektion, der er nødvendig som følge af akustisk belastning af porten (dvs. strÃ¥lingsimpedans). Konstanten pÃ¥ 1,46 relaterer sig til rumvinkler og densiteten for atmosfærisk luft. Afhængig af portplacering kan denne konstant være op til 1,7 - du skal trimme porten under alle omstændigheder (og samspillet med dæmpematerialet er absolut betydende).
 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2011 at 14:01
Lad os lige tage et eksempel for at sikre, at ingen kløjes i formlen:
 
Vi har en port med en indvendig diameter på 80 mm og et effektivt akustisk kabinetvolumen på 50 liter. Vi får da rp = 0,04 og Vk = 0,05
Hvis vi ønsker en tuningsfrekvens på fx 35 Hz, bliver porten 18,7 cm lang (når der regnes med de 1,46).
 


Edited by USXX - 04 Feb 2011 at 14:02
Back to Top
SVJ View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 30 Dec 2010
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote SVJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2011 at 14:03
Jeg takker!
Men hvordan får jeg trimmet porten?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz