Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: MÃ¥linger - The speakerbuilder way
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


MÃ¥linger - The speakerbuilder way

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MÃ¥linger - The speakerbuilder way
    Posted: 28 Nov 2008 at 19:36
Ikke for at sige hvad der er rigtigt eller forkert, men her i tråden vil vi gerne fortælle hvordan vi måler, og hvorfor. Der har været meget snak på nettet om hvor forskelligt det kan gøres, og vi får en del mails på emnet. Så, here goes.
 
Hardware
Som udgangspunkt benytter vi Clio måleudstyr. Ikke fordi det er bedre end så meget andet, men det er bare super nemt at få til at virke. Det er en god færdig pakkeløsning. Til LspCAD medfølger også et måleprogram kaldet JustMLS som kan måle de samme ting vi har brug for, for at simulere et godt filter. Der kommer nok en guide herinde senere til, hvordan man måler med LspCAD.
 
Vi benytter en god, lang og tynd mikrofon sat på stativ. Den stang der holder mikrofonen må på ingen måde kunne ses af mikrofonens kapsel. Mikrofonen skal altså være i forlængelse af stangen der holder mikrofonen. Man kan derfor ikke benytte et mikrofon hovedholder. Vores mikrofon ser således ud :
 
 
Jeg vil senere i tråden prøve og lave sammenligninger med dårligere løsninger, som f.eks. ved brug af et mikrofon hovedholder.
 
Mikrofon placering
Det næste er at få placeret mikrofonen rigtigt i forholdet til højttaleren. Ved en alm 2vejs reolhøjttaler er det nemt. Mikrofonen bør placeres imellem enhederne, gerne omkring en meter fra højttaleren. Kortere kan også gøre det, så længe man holder sig længere væk end breden på kabinettet. Grunden til dette er, at vi gerne vil have baffeltabet med i vores måling, så vi kan tage højde for den. Ellers kommer vores højttaler til at lyde for tynd og uden fylde.
 
Resultat af baffeltab kan ses her, hvor vi har målt en basmellemtone med filter, med 5cm intervaller. Man kan se at jo længere væk fra kabinettet, des mindre output nedad til.
 
Grunden til dette er, at ved frekvenser hvor bølgelængden er kortere end frontpladens brede, vil forpladen fungere som reflektor. Enheden vil der spille i 2 Pi, altsÃ¥ kun fremad i forholdet til frontpladen. Ved frekvenser med længere bølgelængde end frontpladens brede, vil lydbølgerne "svubbe" om bag kabinettet ogsÃ¥, og dermed spille i 4 Pi. Derfor bliver den mængde energi der er til rÃ¥dig mindre, da den ogsÃ¥ skal bredes ud bagtil. Hvis du, som ovenfor, mÃ¥ler tæt pÃ¥ enheden (tættere end breden pÃ¥ frontpladen) vil du mÃ¥le de dybe frekvenser som spillede de kun i 2 Pi.
 
Man kalder overgangen fra 2 Pi til 4 Pi bafeltab.
 
Grunden til at vi gerne skal placere mikrofonen imellem enhederne, er at vi gerne vil undgå at den fase vi måler nu, ændre sig når vi senere kommer ud i lyttepositionen. Disse målinger er basis for vores simuleringer og filterudvikling, så de skal væres så nøjagtige som mulig. Nedenfor ses en tegning der viser hvorfor fasen vil være forkert i lyttepossitionen hvis vi måler i f.eks. diskantens højde.
 
 
Og her når vi måler imellem enhederne:
 
 
Grunden til at fasen vil ændre sig fra 1m i forholdet til i lyttepositionen er, at afstandsforskellen til lyttepositionen ændre sig drastisk. Og da afstand ændre tid, ændre vi ogsÃ¥ fase.
 
Der er vigtig at nævne, at det ikke er imellem yderkanterne af enhederne, men midt imellem center på hver enhed, som her:
 
Mikrofon_placering
 
MÃ¥lemetoder. 
Nu har vi mikrofonen pÃ¥ plads, og nu skal vi til at snakke lidt mere teknisk omkring mÃ¥lemetoder. Der findes mange mÃ¥der at mÃ¥le pÃ¥, ren teknisk. Man kan mÃ¥le ved at benytte MLS, RTA, Sinus osv. Hver har deres fordele og ulemper, og man bør benytte dem med omtanke.
 
Rigtig mange benytter RTA fordi det er nemt. Især i biler hvor pladsen er træng og reflektioner er over det hele. Sinus er godt til at måle impedans med, og det er præcis det vi benytter det til.
 
Hverken Sinus eller RTA har nogen information omkring tid. Det er meget vigtig, for at vi kan måle vores akustiske fase korrekt, for at se om enhederne spiller sammen eller ej (om de er i fase).
 
Mls derimod har informationer omkring tid, da det er én impuls. Vi får en impulsrespons som vores software via FFT kan omdanne til en frekvenskurve. En rå MLS måling på 2 stk 15W i en alm stue ser således ud.
 
Alle kan se at det ikke er noget vi kan bruge til at lave filter ud fra. Vi fÃ¥r hele rummets reflektioner med hvilket masker vores frekvenskurve og fase til ukendlighed.
 
Der findes to løsninger på dette, hvoraf kun den ene er anbefalet at bruge. Hvorfor, fortæller vi her....
 
Smoothing er at udglatte frekvenskurven. Vi tager simpelhen og glatter det hele ud til det ligner noget vi kan bruge. Så får vi det her.
 
 
Problemmet med Smoothing er, at det resultat vi går videre med, ikke er enhedens måling, men en udglatning af enheden og stuen. Så frekvenskurven er ikke målemessigt korrekt. Det er nu ikke det store problem. Det største problem er at fasen, hvilket vi bygger vores filter ud fra. Den skal være meget præcis for at vores software kan forudsige hvordan de to enheder vil summere/fase.
 
Den anden løsning er den vi benytter, nemlig gatening. Vi Ã¥bner mikrofonen og lukker den igen, lige inden den første reflektion fra rummet rammer mikrofonen. Derved undgÃ¥r vi rummets pÃ¥virkning, og vores mÃ¥ling (bÃ¥de frekvens og fase) er mere korrekt. Ulempen ved gated mÃ¥ling er at eftersom vi lukker for mikrofonen efter fÃ¥ millisekunder, nÃ¥r de dybe frekvenser simpelhen ikke og komme ind og komme med i vores mÃ¥ling. Man siger, at man midster opløsning nedadtil, da færrere og færrere bølgelængder nÃ¥r ind, des dybere frekvens. I min stue kan jeg mÃ¥le ned til ca 350Hz gated. AltsÃ¥, jeg kan nogenlunde stole pÃ¥ mine mÃ¥linger ned til 350-500Hz. En gated mÃ¥ling ser sÃ¥ledes ud.
 
Som det kan ses, har vi mere end rigeligt af opløsning pÃ¥ hver side af der hvor en alm delefrekvens ville ligge, og vores mÃ¥linger er mere præcise. Vi har derfor, ud fra vores betragtning, det bedst mulige udgangspunkt for at lave et godt filter.
 
Følg med i vores projekter, hvor du vil kunne downloade vores målinger, og selv simulere et filter i LspCAD Demo gratis.
 
Du kan downloade LspCAD Demo her


Edited by syncroniq - 16 Dec 2008 at 19:25
Back to Top
Kimschips View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 16 Dec 2008
Location: 4700
Online Status: Offline
Posts: 53
  Quote Kimschips Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Dec 2008 at 20:04
Hej
Det nogle super gode artikler:)
Jeg kunne godt tænke mig et måleeksempel med Clio 7 Hvordan og hvilke knapper man skal trykke for at måle i gated mode osv, (gerne lidt pedagodisk) :)
Har liige købt clio 7 nemlig, men noget uoverskuelig manual.
 
Mvh
 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Dec 2008 at 13:13
Hey,
 
Mange tak. Jeg regner med at lave en Clio walkthrough inden længe. Skal lige have julen overstået :)
 
Den skal så suplerer min LspCAD toturial.
Back to Top
Kimschips View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 16 Dec 2008
Location: 4700
Online Status: Offline
Posts: 53
  Quote Kimschips Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2009 at 18:31
Hej
Lyder super:)
 
Kunne også tænke mig hvordan man kalibrere Clio7 til at måle 2.8V / 1m afstand:)
Kim
 
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2009 at 20:05

Hej

Glæder mig meget til den walk throug, mls målingen er jeg med på og har allerede brugt den med gode resultater på højttalerne til mine forældre og min lillebror. Så er der bare hvordan de gemmes så de kan bruges i LSPcad, impedansmålinger har jeg slet ikke forsøgt mig med endnu.

Rigtig rtigtig god tråd.

Busk

Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Kimschips View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 16 Dec 2008
Location: 4700
Online Status: Offline
Posts: 53
  Quote Kimschips Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2009 at 20:28
Busk
Når du har målt MLS med Clio´en, trykker du "filer" og "Export Data" så gemmer du i rette txt format
 
Impedans: Du vælger "sinus" sætter mÃ¥lenheden til "ohm" sætter et sæt ledninger med to krokodillenæb fra udgangen af clio´en direkte pÃ¥  enheden. husk at trykke "Channel A in Out Loop" nederst i clio software.
 
Jeg ønsker også udtryk vist som minimum fase, elektrisk fase:)
Mvh
 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2009 at 22:59
Hey,
 
Når du eksportere MLS fra Clio til LspCAD, skal du sikre dig at du har valgt Minimumfase. Du skal højre klikke på ikonet ved siden af frekvensdomaine knappen og vælge minimum fase. Så kan du eksportere. Det er også vigtig at alle enheder er målt med præcis samme gatening.
 
Impedans måling er som Kim siger. Dog skal man sætte opløsningen op i settings fra 1/6 til maks. Nogen kører stepped, andre ikke.
 
Jeg regner med at lave en lille Clio guide snart, som kan støtte denne tråd, med skærmbilleder osv.
Back to Top
Baby Strong View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 19 Feb 2009
Location: Grænsen
Online Status: Offline
Posts: 90
  Quote Baby Strong Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Feb 2009 at 21:36
Hey.

Super interesant læsning.
Back to Top
gx55 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 23 Nov 2010
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote gx55 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2013 at 21:39
Hej jeg ved godt at det er ved og være en gammel trÃ¥d, men kan du ikke upload billeder igen, da jeg godt vil i gang med og mÃ¥le og lave delfilter selv, jeg har LspCAD.
Rigtige mænd kører A-klasse
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2013 at 22:51
Originally posted by gx55

Hej jeg ved godt at det er ved og være en gammel trÃ¥d, men kan du ikke upload billeder igen, da jeg godt vil i gang med og mÃ¥le og lave delfilter selv, jeg har LspCAD.


Hvis det er en guide til CLIO og LspCAD du skal bruge, så ligger de under ARTIKLER på "stamsiden" www.speakerbuilder.dk, med billeder på.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz