Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: MÃ¥ling af delay
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


MÃ¥ling af delay

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MÃ¥ling af delay
    Posted: 13 Jan 2011 at 22:34
Godaften allesammen..

Jeg er igang med et lille projekt, og sÃ¥ tænkte jeg pÃ¥ om man kan mÃ¥le delay i Ã¥ben baffel, altsÃ¥ den front jeg har tænkt mig til projektet, og sÃ¥ gÃ¥ udfra det er samme delay nÃ¥r fronten bliver sat pÃ¥ kabinettet, og enhederne spiller i dets "orginale" kabinet. 

Grunden til at jeg spørger er at jeg vil omregne delayet og prøve at lave en højttaler hvor delayet er minimalt, for udfordringens skyld. 


Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2011 at 23:20

Ja, det kan du godt.

Kappen nævnte engang, at man skal mÃ¥le de monterede enheder fra 3 forskellige afstande, sÃ¥ kunne han regne tiltningen ud. Hvordan regner du egentlig ud, Kappen ?
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2011 at 15:18
Man ganger vel bare delayet med 340m/sek

Så, hvis det er delayet er 43 us, så må det se sådan ud: 0,0043*340 = 1,462 cm.

Jeg tænker bare at hvis man vælger er tilte højttaleren, sÃ¥ sker der jo noget helt tredje.. og sÃ¥ kan det være der kommet et nyt delay ??? 


Edited by Boberik - 14 Jan 2011 at 17:14
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2011 at 16:10
Resultatet er rigtigt, men du roder lidt i SI-enhederne.
Lydens hastighed er 340 m/s, og 43 us er lig 0,000043 s.
Derfor: 340*0,000043 = 0,01462 m = 1,462 cm
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2011 at 17:16
Ja okay, jeg mente godt nok 340 m/sek, er rettet nu :D 

Men tilbage til mit spørgsmÃ¥l, kan man gÃ¥ udfra at højttaleren blot skal tiltes, sÃ¥ enheden kommer 1,462 cm tilbage ??? 
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2011 at 18:14
Ja, ud fra delay'et og den vertikale afstand mellem enhederne kan du beregne vinklen.
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2011 at 19:58
Super, mange tak..

SÃ¥ kan man jo i realiteten smide en klods under i bunden og tilte dem indtil den er der. 
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2011 at 20:07
Bliver problemet så ikke bare at man når så langt tilbage at man risikere manglende spredning på enhederne.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2011 at 17:25
Hey,
 
Jeg kan godt give Busk ret i at man skal passe på med at tilte sin frontplade for meget. I mit eget projekt, endte jeg på et tidspunkt med at tilte højttaleren så meget at jeg ramte 0us mellem diskant og mellemtone, og 16us mellem mellemtone og bass. Ret godt umiddelbart. Det lavede jeg et filter til og lyttede nogle dage, men underligt nok, det lød sq lidt tamt. Jeg er nu gået tilbage til en minimal tilt, og lever med det delay der er, og det lyder noget bedre. Nu ved jeg ikke meget om hvordan man forklarer det, men min idé er at enheder ved ekstrem tilt, smider mere energi opad istedet for imod lyttepositionen.
 
MVH
Michael M


Edited by GlayZ3R - 18 Jan 2011 at 17:53
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2011 at 17:40
Originally posted by GlayZ3R

Hey,
 
Jeg kan godt give Busk ret i at man skal passe på med at tilte sin frontplade for meget. I mit eget projekt, endte jeg på et tidspunkt med at tilte højttaleren så meget at jeg ramte 0us mellem diskant og mellemtone, og 16us mellem mellemtone og bass. Ret godt umiddelbart. Det lavede jeg et filter til og lyttede nogle dage, men underligt nok, det lød sq lidt tamt. Jeg er nu gået tilbage til en minimal tilt, og lever med det delay der er, og det lyder noget bedre. Nu ved jeg ikke meget om hvordan man forklarer det, men min idé er at enheder ved ekstrem til, smider mere energi opad istedet for imod lyttepositionen.
 
MVH
Michael M
Præcis

Da de ikke længere spreder optimalt.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz