Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Grand SB Acoustics
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Grand SB Acoustics

 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
Author
Message
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Grand SB Acoustics
    Posted: 22 Jan 2011 at 08:42
Originally posted by ham_den_lange

Jo, det er lige præcis det jeg mener.
Du skal så selvfølgelig også have lavet et aktivt højpas filter til at sætte imellem din forforstærker og effektforstærkeren, der trækker 2-vejs højtalerne.

Ville det virke som en god løsning, rent lydmæssigt, eller er det en nødløsning at kombinere aktiv og passiv filtrering?

PS: Er det noget a la det her jeg i givet fald for brug for:
"Hypex 2.0 Digital SubAmp modul til indbygning. Med variable delefrekvens og gain. Hypex DS 2.0 giver dig også muligheden for at gaine med 6dB på en speciel frekvens."
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2011 at 18:35
 
Det er bestemt ikke nogen nødløsning at blande aktiv of passiv filtrering. Der er faktisk en række fordele ved at dele aktivt imellem bas og mellemtone og ved at passiv filtrering imellem mellemtone og diskant.
 
Den Hypex, som du linker til, er ikke optimal til, at trække bassektionen i et aktiv delt 3-vejs system. Da du bliver forholdsvist begrænset i hvor du deler.
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2011 at 19:39
Originally posted by ham_den_lange

 
Det er bestemt ikke nogen nødløsning at blande aktiv of passiv filtrering. Der er faktisk en række fordele ved at dele aktivt imellem bas og mellemtone og ved at passiv filtrering imellem mellemtone og diskant.
 
Den Hypex, som du linker til, er ikke optimal til, at trække bassektionen i et aktiv delt 3-vejs system. Da du bliver forholdsvist begrænset i hvor du deler.

Det lyder godt, så godt at jeg godt kan arbejde videre med de kabinetter jeg er startet på. Jeg satser på SB15eren (4 Ohm) og måske en SB26 eller 29er i stedet for xt25eren (ligesom trådstarteren).
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2011 at 20:49
Originally posted by ham_den_lange

 
Det er bestemt ikke nogen nødløsning at blande aktiv of passiv filtrering. Der er faktisk en række fordele ved at dele aktivt imellem bas og mellemtone og ved at passiv filtrering imellem mellemtone og diskant.
Jeg kan godt få øje på fordelen med aktiv deling imellem bas og mellemtone, men at der skulle være fordel ved passiv fremfor aktiv deling imellem mid og tw har jeg svært ved at se...?

Kan du ikke lige forklare din teori/synspunkt.....?
Mvh.
Friman
Back to Top
Geil View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 04 Jan 2011
Location: Andst DK
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Geil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2011 at 21:15

Jeg har leget lidt med udformning af kabinetter og placering af enheder, tror jeg skal beholde basserne i bunden da det ellers bliver for svært at få den rette højde placering af diskanten.
Mener 85-90 cm er en god højde, er det ok? og kan man placere dem over "øre" højde hvis man vinkler baflen lidt fremover ell skal jeg holde mig fra det?
kigger først nærmere på vol beregninger efter når jeg har bestemt mig for et kabinet design.



Ved ikke om mine billeder er for brede, jeg kunne ikke finde noget om det her på siden.




Edited by Geil - 22 Jan 2011 at 21:16
Back to Top
Geil View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 04 Jan 2011
Location: Andst DK
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Geil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2011 at 21:25
Originally posted by LS

Originally posted by ham_den_lange

 
Det er bestemt ikke nogen nødløsning at blande aktiv of passiv filtrering. Der er faktisk en række fordele ved at dele aktivt imellem bas og mellemtone og ved at passiv filtrering imellem mellemtone og diskant.
 
Den Hypex, som du linker til, er ikke optimal til, at trække bassektionen i et aktiv delt 3-vejs system. Da du bliver forholdsvist begrænset i hvor du deler.

Det lyder godt, så godt at jeg godt kan arbejde videre med de kabinetter jeg er startet på. Jeg satser på SB15eren (4 Ohm) og måske en SB26 eller 29er i stedet for xt25eren (ligesom trådstarteren).

Lyder spændende, jeg følger med selvom jeg ikke er kommet så langt endnu Wink
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2011 at 22:01
Hej Geil
Hvis du har valgt at benytte to mellemtone enheder i MTM placering, er det bedst at designe resten af højtaleren, så afstanden fra de to mellemtoneenheder til øret er ens, dvs. du bør have 0* hældning på din frontbaffel. Giver det mening?
Jeg tror også, at det vil være en fordel, hvis du har mindre afstand mellem diskanten og dine to mellemtoneenheder.
Det er godt at se, at jeg ikke er den eneste, der benytter SolidWorks til at visualiserer mine højtaler ideer.
 
@friman: Aktiv deling imellem diskant-mellemtone har selvfølgelig også nogle fordele ift. passiv. Den passive vil dog kunne spare en effektforstærker pr. højtaler. Derudover er der også prisen på selve filterkomponenterne aktive såvel som passive at tænke på. En passiv løsning i området 100 - 300 Hz kan blive meget dyr, hvis du vil have komponenter af en ordenlig kvalitet, som ikke kompromitterer forstærkerens dæmpningsfaktor for meget. Komponenter til en passiv løsning i området 2 - 5 kHz burde derimod ikke være noget, der sprænge budgettet.
Men det skal selvfølgelig altid overvejes fra situation til situation, hvad den bedste løsning er.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2011 at 22:38
Få mellemtonerne og diskanten rykket så tæt sammen som muligt!
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2011 at 00:30
Originally posted by ham_den_lange

En passiv løsning i området 100 - 300 Hz kan blive meget dyr, hvis du vil have komponenter af en ordenlig kvalitet, som ikke kompromitterer forstærkerens dæmpningsfaktor for meget. Komponenter til en passiv løsning i området 2 - 5 kHz burde derimod ikke være noget, der sprænge budgettet.
Men det skal selvfølgelig altid overvejes fra situation til situation, hvad den bedste løsning er.
Det argument forstår jeg altså ikke?

Det er da god latin at smide flere penge efter "gode" kondensatorer i mid/tw delen af filteret, da det oftest er hér det kan høres? Dermed vil det da som oftest altid ende med at mid/tw delen bliver den dyreste.....?

(sådan har jeg da altid selv prioriteret det, men skal da ikke udelukke at det er forkert Embarrassed )
Mvh.
Friman
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2011 at 00:31
Originally posted by kappen

Få mellemtonerne og diskanten rykket så tæt sammen som muligt!

Ja, og basserne længere væk fra gulvet, aka højere op imod MTM delen...
Mvh.
Friman
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz