Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Grand SB Acoustics
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Grand SB Acoustics

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Message
Geil View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 04 Jan 2011
Location: Andst DK
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Geil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Grand SB Acoustics
    Posted: 14 Jan 2011 at 17:38
for
bag
Så lykkedes det vidst


Edited by Geil - 14 Jan 2011 at 17:57
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2011 at 20:32
Hey. Det er du ....,,,,,,,,,,,,,,,..... God til. :-)
Back to Top
Geil View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 04 Jan 2011
Location: Andst DK
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Geil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2011 at 20:48
Tak....det er ikke så svært som det ser ud til Embarrassed 

Det er bare en nogenlunde kopi af enheden så jeg kan få et bedre indtryk af hvordan den færdige højtaler konstruktion kommer til at se ud.
Går selvfølgelig efter god lyd, men de skal altså også være til at holde ud og se på  LOL
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2011 at 20:57
Gik selv lidt den vej, man er ikke god til at modellere. Det blir mere kasser med affasninger etc.
Har ikke et rigtigt cad prog, men bruger det cad/cam vi har på jobbet.

Du kan se lidt på min tråd, sb/ss badrefleks her på siden. Eller er det ss/sb... Never mind.

Ellers lækker med enheder i tegningen.
Back to Top
Geil View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 04 Jan 2011
Location: Andst DK
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Geil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2011 at 21:20
Originally posted by svendborg@email

Gik selv lidt den vej, man er ikke god til at modellere. Det blir mere kasser med affasninger etc.
Har ikke et rigtigt cad prog, men bruger det cad/cam vi har på jobbet.

Du kan se lidt på min tråd, sb/ss badrefleks her på siden. Eller er det ss/sb... Never mind.

Ellers lækker med enheder i tegningen.

Jeps det vil jeg straks gøre Wink
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2011 at 21:49
Originally posted by kappen

Sjovtnok har SB Acoustics ingen 8ohm 10" basser men kun 6ohm. Det bliver lige hårdt nok med sådan 2 parralelforbundet.

Jeg vil anbefale dig at gå efter 2x8" 8ohm.

Jeg vil også anbefale dig at lave den med 1 4ohm mellemtone, her ville jeg selv vælge en 5", vil du have 2 for designets skyld, synes jeg at du bør overveje at slå den ene fra. 2 kan ændre højttalerens vertikale sprednings mønster som en funktion af frekvensen og du får et meget lille vertikalt lyttevindue (også kaldt dappolito), hvor en enkel vil sprede lyden mere ensartet og på samme måde som de øvrige enheder i højttaleren. Så mit råd ville være at spare pengene på de 2 ekstra mellemtone enheder og køb en billig banjo istedet for.

Følger lige lidt med her uden det skal forstås som et forsøg på at kapre tråden. Motivet er blot at jeg selv har planer om noget tilsvarende, blot bygget i 2 etaper.
Ville det være muligt at bygge den med mellemtonen og fx en xt25, og så siden tilføje de 2 basser i en særskilt kasse, uden at hele filteret skulle skrottes? Dvs udbygge den fra 2 til 3-vejs uden at skulle starte helt forfra?
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2011 at 21:58
Det kan godt lade sig gøre.
Men det kræver nok, at du laver et aktivt delefilter, når du udvider fra 2- til 3-vejs.
En passiv løsning ved etape to, vil desvære give dit oprindelige filter helt nye arbejdsbetingelser og derved ødelægge overføringsfunktionen / frekvensgangen.
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2011 at 22:12
Originally posted by ham_den_lange

Det kan godt lade sig gøre.
Men det kræver nok, at du laver et aktivt delefilter, når du udvider fra 2- til 3-vejs.
En passiv løsning ved etape to, vil desvære give dit oprindelige filter helt nye arbejdsbetingelser og derved ødelægge overføringsfunktionen / frekvensgangen.

Tak for det hurtige svar, derfor kommer der her et til. Vil det ikke være naturligt så også at tilføje et effektmodul i hver basmodul, således at det bliver som 2 sub-er der blot deles lidt højere eller hyr?  
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2011 at 00:34
Jo, det er lige præcis det jeg mener.
Du skal så selvfølgelig også have lavet et aktivt højpas filter til at sætte imellem din forforstærker og effektforstærkeren, der trækker 2-vejs højtalerne.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2011 at 08:09
er der en billig løsning ang filter ....skal selv bygge et aktivt projekt og indtil nu kan jeg kun komme på at bruge sådan et til PA brug ...altså en 3 vejs løsning ...er fattig pensionist ..derfor jeg spørger
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz