Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Grand SB Acoustics
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Grand SB Acoustics

 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>
Author
Message
Geil View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 04 Jan 2011
Location: Andst DK
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Geil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Grand SB Acoustics
    Posted: 13 Jan 2011 at 16:27
Hvis der mod forventning skulle være penge til overs når mine højtalere engang står færdig tror jeg de bliver spenderet på en flaske Laphroaig 10 frem for en Banjo, den er rigtig god til en lille lytte session Approve
Tak for tippet med kun at forbinde den ene mellemtone, selvom jeg føler mit projekt er lidt amputeret lige nu Ermm

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2011 at 17:47
Originally posted by Geil

Hvis der mod forventning skulle være penge til overs når mine højtalere engang står færdig tror jeg de bliver spenderet på en flaske Laphroaig 10 frem for en Banjo, den er rigtig god til en lille lytte session Approve
Tak for tippet med kun at forbinde den ene mellemtone, selvom jeg føler mit projekt er lidt amputeret lige nu Ermm


Hvis du vil have 2 mellemtoner, så sæt 2 mellemtoner i. Men filteret bliver altså ikke nemmere at få til at fungere med 2 - så er du advaret Tongue

Ang. 2 x 10", kan du godt bruge sådan 2. Men det kræver at du har en forstærker som er stabil i 2ohm, da du vil få en minimums impedans omkring 2.3 ohm. Der er mange store solidstate forstærkere som kan klare det uden problemer, næsten alle klasse d forstærkere, ville også kunne.

10" Går ikke meget dybere end 8". De har mere membranareal, større svingspole, større slaglængde og motoren er mere optimeret til bas gengivelse, hvor 8" også kan bruges lidt op i mellemtonen.


Back to Top
Geil View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 04 Jan 2011
Location: Andst DK
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Geil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2011 at 18:52
Jeg har selv højtalere med  2x8" i øjeblikket og det er bare noget helt andet med 2x10" kan godt li fornemmelsen af bas uden der skal spilles vanvittig højt.
Er det muligt at få en cad fil af sådan en 10" enhed? så slipper jeg for at tegne den selv. ( Du skriver jo trods alt " For den entusiastiske selvbygger " Big smile )

Tak for info Kappen.......... tror jeg arb. vidre men min oprindelige plan så, håber Henrik kan løse problemet med filteret. 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2011 at 21:43
Jeg ligger desværre ikke inde med den slags cad filer. De mest væsentlige dimensioner på deres enheder, kan man jo finde på http://www.sbacoustics.com/
Back to Top
Geil View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 04 Jan 2011
Location: Andst DK
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Geil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2011 at 22:48
Bare iorden Smile var nu også blevet overrasket hvis du havde en. Sys nu det kunne være smart hvis man kunne downloade en 3D konstruktions fil, den skal jo bare laves så simpel at den ikke kan misbruges. 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2011 at 22:59
Originally posted by Geil

Bare iorden Smile var nu også blevet overrasket hvis du havde en. Sys nu det kunne være smart hvis man kunne downloade en 3D konstruktions fil, den skal jo bare laves så simpel at den ikke kan misbruges. 

Det er faktisk en god ide, det vil jeg forslå dem.
Back to Top
Stefan View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 27 Jul 2010
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Stefan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2011 at 23:25
Originally posted by friman

Mht. højttaleropstilling, så prøv følgende øvelse derhjemme:
 
Stil dig med ryggen op ad den væg dine højttalere skal placeres op af. Begynd så at snakke til dig selv, og bliv ved og ved. Lyt til din stemme! (det er en god idé at være alene hjemme, så andre beboere ikke gør nar af én, eller ringer efter den blå vogn Wink). Bevæg dig langsomt udfra væggen, og læg mærke til hvordan din stemme ændrer karakter!
Der hvor din stemme lyder mest naturligt, er der hvor du som udgangspunkt skal placere dine højttalere. Resten er som oftest finjustering.
 
DET VIRKER, selvom det lyder lidt fjollet!!!!
 
(som skrækscenarie kan du prøve samme øvelse men start med ryggen inde i et hjørne)


Da jeg læste dette, fik jeg det sjoveste billede inde i hovedet, så jeg har lige fået grineflip foran mindst 15 mennesker midt i en gang i et overbefolket tog :) Herligt. Da jeg endelig var færdig med at grine over billedet jeg havde fået i hovedet, grinede jeg af den makabre situation, og så kunne jeg slet ikke stoppe igen. Tænk at der kan komme så meget gylle ud af at læse om selvbyg. 



Edited by Stefan - 13 Jan 2011 at 23:42
Back to Top
Geil View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 04 Jan 2011
Location: Andst DK
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Geil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2011 at 00:24
Har lige tegnet 10" enheden, har uploadet billederne til min filemanager her på siden men kan ikke linke til dem. Prøver lige igen i morgen 

Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2011 at 09:16
Originally posted by Stefan

Originally posted by friman

Mht. højttaleropstilling, så prøv følgende øvelse derhjemme:
 
Stil dig med ryggen op ad den væg dine højttalere skal placeres op af. Begynd så at snakke til dig selv, og bliv ved og ved. Lyt til din stemme! (det er en god idé at være alene hjemme, så andre beboere ikke gør nar af én, eller ringer efter den blå vogn Wink). Bevæg dig langsomt udfra væggen, og læg mærke til hvordan din stemme ændrer karakter!
Der hvor din stemme lyder mest naturligt, er der hvor du som udgangspunkt skal placere dine højttalere. Resten er som oftest finjustering.
 
DET VIRKER, selvom det lyder lidt fjollet!!!!
 
(som skrækscenarie kan du prøve samme øvelse men start med ryggen inde i et hjørne)


Da jeg læste dette, fik jeg det sjoveste billede inde i hovedet, så jeg har lige fået grineflip foran mindst 15 mennesker midt i en gang i et overbefolket tog :) Herligt. Da jeg endelig var færdig med at grine over billedet jeg havde fået i hovedet, grinede jeg af den makabre situation, og så kunne jeg slet ikke stoppe igen. Tænk at der kan komme så meget gylle ud af at læse om selvbyg. 

Uanset om det lyder mærkeligt, så vil jeg da opfordre til selv at prøve. Du vil blive forbavset over hvor tydeligt det egentligt er.....!
Mvh.
Friman
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2011 at 09:18
Originally posted by kappen

Originally posted by Geil

Bare iorden Smile var nu også blevet overrasket hvis du havde en. Sys nu det kunne være smart hvis man kunne downloade en 3D konstruktions fil, den skal jo bare laves så simpel at den ikke kan misbruges. 

Det er faktisk en god ide, det vil jeg forslå dem.
Mener at have hørt at Neeper fik filer fra SS da han lavede Perfection One, men om det er noget de vil frigive til private er tvivlsomt.
Men uanset så har de jo alle dem og ligge....
 
Jeg har selv tegnet alle dem jeg har rodet med. (primært revelator)
Mvh.
Friman
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz