Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Grand SB Acoustics
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Grand SB Acoustics

 Post Reply Post Reply Page  <1 345
Author
Message
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Grand SB Acoustics
    Posted: 24 Jan 2011 at 17:50
Originally posted by friman

Originally posted by ham_den_lange

En passiv løsning i området 100 - 300 Hz kan blive meget dyr, hvis du vil have komponenter af en ordenlig kvalitet, som ikke kompromitterer forstærkerens dæmpningsfaktor for meget. Komponenter til en passiv løsning i området 2 - 5 kHz burde derimod ikke være noget, der sprænge budgettet.
Men det skal selvfølgelig altid overvejes fra situation til situation, hvad den bedste løsning er.
Det argument forstår jeg altså ikke?

Det er da god latin at smide flere penge efter "gode" kondensatorer i mid/tw delen af filteret, da det oftest er hér det kan høres? Dermed vil det da som oftest altid ende med at mid/tw delen bliver den dyreste.....?

(sådan har jeg da altid selv prioriteret det, men skal da ikke udelukke at det er forkert Embarrassed )
 
Tja, mine argumenter er måske lidt farvede af mine personlige preferencer. Men der skal jo bruges langt større værdier til deling ved lavere frekvenser, så jeg mener nu det holder vand. Om ikke andet så for at spare en effektforstærker og beskytte diskanten imod DC.
 
 
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2011 at 20:07
Smile
Originally posted by ham_den_lange

 
Det er bestemt ikke nogen nødløsning at blande aktiv of passiv filtrering. Der er faktisk en række fordele ved at dele aktivt imellem bas og mellemtone og ved at passiv filtrering imellem mellemtone og diskant.
 
Den Hypex, som du linker til, er ikke optimal til, at trække bassektionen i et aktiv delt 3-vejs system. Da du bliver forholdsvist begrænset i hvor du deler.

For lige at samle lidt op på mine spørgsmål: Kan Jeg så ikke "bare" bygge dem som alm. 2-vejs og så lade basmodulerne fungere som 2 aktive sub-er, dvs. med lav deling og ekstra effekt? Og i givet fald, ville det ikke være at foretrække at komme SB17erne i et lukket system?

På forhånd takSmile SmileSmile
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2011 at 21:03
Ja, du kan sagtens bare lave en almindelig 2-vejs, og så senere udbygge med en sub (eller to), så du i princippet ender med et 2.1 system.
Hvis du derimod ønsker at udbygge dit 2-vejs system til et rigtigt 3-vejs dito, kræver det, at du også benytter et højpas filter til at begrænse det lavfrekvente input til den oprindelige højtaler, sammen med en aktivt delt bas-sektion.
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2011 at 22:03
Originally posted by ham_den_lange

Ja, du kan sagtens bare lave en almindelig 2-vejs, og så senere udbygge med en sub (eller to), så du i princippet ender med et 2.1 system.
Hvis du derimod ønsker at udbygge dit 2-vejs system til et rigtigt 3-vejs dito, kræver det, at du også benytter et højpas filter til at begrænse det lavfrekvente input til den oprindelige højtaler, sammen med en aktivt delt bas-sektion.
Jeg er stadig lidt i tvivl om ideen med en lille trykkammerhøjttaler og 2 sub sektioner er god ide, eller om jeg hellere skal bygge en 2½er a la RO66 (dvs med 2 gange SB17 og en 26 eller 29er på toppen. Hvad siger en erfaren selvbygger som dig?


Back to Top
Geil View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 04 Jan 2011
Location: Andst DK
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Geil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2011 at 23:47
Tja der er godt nok mange muligheder mht. design,  men det må jo helst ikke blive på bekostning af lyden.
Var lige forbi Troels G. side som jeg har været et par gange før, jeg faldt over denne her DTQWT som jeg ikke har lagt mærke til før. 
Tror måske det er noget, ville oprindeligt ha fat i et kit der var til at gå til så jeg kun skulle tænke på det fremstillings mæssige og ikke det mere tekniske med enheder, delefilter og målinger.
Der er en på hifi4all der har tilbudt at jeg kunne høre den, så det må blive næste step.

Mvh Thomas
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 345

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz