Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Beregning kontra simulering af filtre
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Beregning kontra simulering af filtre

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Beregning kontra simulering af filtre
    Posted: 12 Feb 2009 at 20:23
Hey,
 
På næsten opfordring, vil jeg her lige forklare forskellen på at beregne og at simulere delefiltre. Jeg vil også komme ind på hvorfor den ene ikke dur, og hvorfor vi benytter den anden.
 
Der blev spurgt "Er det evt.  fabrikantens data/pålidelighed der er usikkerhed om, siden der ikke kan simuleres uden målinger på hver ny rå enhed"
 
Svaret er faktisk nej. Deres målinger er fine og fejlfri når vi snakker kvalitets enheder. Det er ikke der fejlen ligger.
 
Problemmet er at den lyd vi høre, er det akustiske output af en given enhed. Den er meget afhængig hvilken omgivelse den er bragt og arbejder.
 
En enhed måler altså meget forskellig om den er monteret i et 15cm bredt kabinet, eller et 22cm bredt kabinet. Der forekommer store ændringer i det akustiske output, alt efter hvordan enheden er anbragt.
 
Når vi ser fabrikanternes målinger, er den udført i en uendelig stor frontplade. På jydsk, en væg. Derfor opføre enheden sig udelukket i 2 Phi. Altså, den spiller kun fremad og ser ingen kanter.
 
Når enheden er monteret i et alm kabinet, vil enheden dels spille i 4Phi fra en given frekvens og ned, samt se en masse kanter i form af kabinettets endepunkter. Det ændre det akustiske output til ukendelighed.
 
Det gør at vi ikke kan bruge frekvenskurven fra fabrikanter til noget som helst når det drejer sig om delefiltre. De kan bruges til at se hvordan enheden performer under perfekte anstændigheder. Vi vil altså ikke se hvordan en kant påvirker enheden når vi kigger efter enheder, for vi ved ikke hvordan de vil udforme sig alligevellet. Vi vil fra fabrikanten se præcis hvad enheden giver, og ikke andet. Og det er præcis hvad du får.
 
Du kan kun bruges deres måling til delefiltre, hvis du placere enheden i en kæmpe væg, pænt undersænket. Og... det gør vi ikke.
 
Det næste problem er, at delefiltre arbejder ud fra den impedans det ser ind i (enhedens impedans). Og med mindre du kan indregne den (meget varierende) impedans en enhed nu engang har, vil filteret ikke opføre sig som påtænkt/beregnet. Det vil med andre ord være forkert.
 
Tilbage til start.
 
Beregninger er når man regner sig frem til filterstumper/delefiltre ud fra teoretiske forudsætninger. ALLE formler på nettet forudsætter at frekvensgangen er helt liniær, og det samme med impedansen. Hvormange enheder er det? NARDAR.
 
Simulering går ud på at måle både frekvens og impedanskurve for enhederne i præcis de omgivelser det skal performe, og så bygge et delefilter ud fra det. Det gør at dine udregninger ikke tager udgangspunkt i en flad frekvens eller impedanskurve, men præcis den som enheden giver, i den konstruktion du benytter den i.
 
Jeg vil prøve imorgen at vise nogle målinger af kendte enheder. Både i kabinet, og fabrikantens opgivelse. Der vil man kunne se forskellen om enheden spiller i en stor væg, eller et kabinet.
 
** Fortsættes imorgen.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2009 at 15:14
Hey,
 
Jeg har lige 5 min til at ligge lidt illustrationer op.
 
Her er en Peerless HDS 6 og XT25 målt i kabinet.
 
Her er samme to enheder, målt af fabrikanten:
Peerless basenheden
Vifa XT25 fra fabrikanten
Som vi kan se, ligner de ikke engang hinnanden.
 
 
Her er en helt anden konstruktion også med XT25.
 
Jeg har en mere måling der er HELT anderledes, hvor XT25 er monteret i en breddere frontplade, den finder jeg lige i aften hvis jeg når det.
 
Håber i kan se forskellen og hvorfor man bliver nød til at måle sine konstruktioner igennem
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2009 at 07:07
Rigtig fin tråd, der forklare fint hvorfor der skal måles og ikke beregnes som det eneste.
Med de workshop du har lavet til LSPcad kan man tydeligt se at evt beregninger ført ind i programet og kombineret med målingerne ABSOLUT ikke giver noget fornuftigt.
Efter at jeg nu er blevet smask forelsket i målinger og LSPcadBig%20smile kombinere jeg dog begge dele. Jeg tegner filteret og så beregner jeg filteret i mit beregningsprogram (basbox pro Xover3), og her ser man med det samme hvor langt fra virkeligheden beregningen er, men for mig er det et godt udgangspunkt, før man begynder at rykke komponentværdierne. Jeg vil prøve at lægge en beregning ind af dit Passage30 projekt beregnet, med kurver und alles, og så kurven med de målte enheder og det filter der er kommet ud af at holde sig til målingerne.
 
Busk
 
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2009 at 07:50
Her kommer først det filter jeg har simuleret mig frem til (fasen har jeg ikke kikket på endnu).
Diskant filter først.
 
 
Mellemtone filter.
Basfilter.
Og kurven.
Så kommer det beregnede filter i Xover 3.
og her kommer så kurven af det ovenstående filter og værdierne.
Nu har jeg så smidt disse værdier ind i LSPcad hvor målingerne fra Passage30 er brugt. Det skal nævnes at sugekredse er slået fra i denne, da de heller ikke er med i den beregnede kurve oppe over. Da programmet ikke kan håndtere disse, og det ser jo heller ikke ud som om det er nødvendigt.
Som man kan se er nogen af komponent værdierne de samme, men dem som ikke er, ødelægger det hele totalt. Confused
Det viser vist tydeligt at beregning kun kan bruges som et hint når man skal starte i LSPcad LOLLOL.
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2009 at 11:25
Hey,
 
Super indlæg der. Det er godt du lige kan vise hvad jeg mener, når jeg ikke selv har tid (barsel er IKKE fritid LOL).
 
Beregninger kan i starten være fint som et udgangspunkt. Men med tiden får man erfaring der gør at man hurtigt ved hvor værdierne ca skal være.
 
Du kan også i edit mode højreklikke på baggrunden (i vinduet hvor dit filter er) og sige indsæt filter (noget i den retning). Så smækker den selv komponenter på og beregnede værdier. Den laver også en smart opstilling af f.eks. bandpass filtre (til mellemtoner).
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2009 at 16:56
Originally posted by syncroniq

Hey,
 
Super indlæg der. Det er godt du lige kan vise hvad jeg mener, når jeg ikke selv har tid (barsel er IKKE fritid LOL).
 
Beregninger kan i starten være fint som et udgangspunkt. Men med tiden får man erfaring der gør at man hurtigt ved hvor værdierne ca skal være.
 
Du kan også i edit mode højreklikke på baggrunden (i vinduet hvor dit filter er) og sige indsæt filter (noget i den retning). Så smækker den selv komponenter på og beregnede værdier. Den laver også en smart opstilling af f.eks. bandpass filtre (til mellemtoner).
Ja det at blive far vender totalt op og ned på ens liv, men på en dejlig måde.
 
Den fuktion kendte jeg ikke, men jeg roder en del med det dejlige program. nu vare det heller ikke længe før der kommer enheder i lillebrors mega ht, så skal der laves målinger der også.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Winkel View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 12 Maj 2009
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Winkel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maj 2009 at 13:14
Hej, saa fik jeg oprettet mig herinde:-) super med et speicielt HT-bygger forum.
 
Jeg er blevet faerdig med et par fronter til mit surround setup og har leget mig frem til et delefilter vha artikler paa nettet, jeg har IKKE lspcad saa jeg kan ikke simulere det. Jeg haabede der var en der kunne hjaelpe mig med den del herinde. Jeg har faaet anskaffet mig et gratis maaleprogram og der viser nogle maerkvardige "dyk" omkring 400Hz. Saa en simulering ville hjaelpe mig meget!
De enheder jeg har brugt er 1stk peerles sls 8" 8ohm til mellemtone, 2stk peerless sls 8" 8ohm(4ohm) koblet parallelt til bas og en peerles 810665 diskant 8ohm
C1= 3.6uF, C2=40uF, C3=3.6uF og C4=60uF     
L1=0.95mH, L2=7.5mH, L3=0.8mH og L4= 3.8mH
 
Er der en der gider lave en simulering for mig? be omEmbarrassed
Paa forhaand mange tak.
Back to Top
Winkel View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 12 Maj 2009
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Winkel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maj 2009 at 14:59

Yes sirs.. saa fik jeg nasset speaker workshop til simuleringer. nu skal jeg "bare" finde ud af hvordan det skal bruges.. det virker lidt langhaaret, men alt godt kommer jo som bekendt til HT-byggeren der aldrig giver op.

Men vil da gerne se en simulering fra andre alligevel:-)
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maj 2009 at 15:18
Hey,

Vi skal have nogle målinger på dine enheder, for at kunne simulere et filter. Læs 1. ovenstående indlæg jeg har lavet, så ser du hvorfor.
Back to Top
Winkel View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 12 Maj 2009
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Winkel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maj 2009 at 15:29
aha.. saa altsaa ud med filteret i foerste omgang, saa male direkte paa hver enkelt enhed siddende i kabinettet, derefter simulere et filter, bygge det og maaske korrigere lidt. lyder det rigtigt? Ermm 
Som du kan se har jeg stadig en del at laere. det har allerede vaeret en lang rejse for at komme fra jeg troede jeg vidste alt til at vide jeg ved meget lidt.. men det kommer.. hehe 
Haaber jeg kan faa faerdiggjort maalingerne til imorgen. tak for svar 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz