Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Akustisk ventil
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Akustisk ventil

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message Reverse Sort Order
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Akustisk ventil
    Posted: 31 Mar 2011 at 20:00
Det er ellers ikke så dyrt som man kunne frygte:

for ca 5200 kr har du 2 stk 3vejs filtre med strømforsyning. De skal blot loddes lidt med nogle simple ledninger og proppes i en mindre kasse.... f.eks et kabinet fra en gammel tuner eller cd spiller.

Du kan også lave et 2 vejs stereo system med en enkelt 4 vejs fra han sortiment, til 3900 kr. Kortet har nemlig 2 indgange, hvilket du jo så bare kan tildele hhv højre og venstre kanal. Og forstærkere koster jo ikke mange basseøre længere.

Jo det er ikke helt billigt. Men for højest 10 kilo, kan du sagtens banke et lækkert lille system på benene, blot du bruger dine eksisterende højttalere.

Og alt hvad der hedder ledninger og stik. kan du jo snildt finde alle mulige steder til ganske få penge. Men jeg kan godt forstå det. Der gik et år før jeg tog mig sammen til at købe 3 vejs modulerne, efter jeg havde købt det første løse delefilter til mine bio subs... og et år til før jeg fik dem opgraderet til 4 vejs. Men skal jo også lige have mad på bordet og tøj på kroppen LOL

Men nu kom vi vist lidt langt væk fra de akustiske ventiler. sorry for det. Er blot glad for mit anlæg Embarrassed
Akustiske ventiler er fede... og jeg har hørt fra Busk at en port med en "hårdt" sammenrullet axustilux "pølse", kan give noget af det samme, hvis man også ønsker lidt portvirkning.



Edited by Digital_thor - 31 Mar 2011 at 20:05
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mar 2011 at 16:13
Jeg har både 4 og 8 Ohms udgaven, der er ingen tvivl om at 4 Ohms spiller langt den bedste mellemtone. Den skal også have mindre kabinet, ca. 8 liter i de fleste beregningsprogrammer.
Jeg kunne godt tænke mig sådan et par filter fra GroundSound, men de er lige i overkanten til min pengepung, jeg har kikket lidt på dem fra Hypex, det er godt nok kun 2-vejs.
Michael
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mar 2011 at 15:06
Det er 4 ohm's udgaven. Jeg fik af vide at det havde noget at gøre med at den i kraft af sin lavere ohmske modstand, har en kortere svingspole, hvilket skulle give en mere præcis styring af enheden inden for dens linære arbejdsområde, samt en lavere bevægelig masse, hvilket vi jo altid godt kan lide når gælder det højfrekvente område Big smile
Nu skal det måske også lige nævnes at jeg har et fuldt aktivt system, hvor jeg fuldstændig frit kan justere de fleste filterværdier, for hvert enkelt enhed, i hver højttaler.   Er dælme blevet glad for de Groundsound moduler Thumbs Up
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mar 2011 at 07:14
Er det 4 eller 8 Ohm mellemtoner du bruger?
Michael
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Mar 2011 at 20:28
Så har jeg fået lyttet lidt på sagerne. Og jeg lader min SB 5" spiller i de ca 9,5 liter. først med et lag filt til at dække indervæggen af kammeret og til sidst en sammenrullet "pølse" af mdm3/polyestervat i midten af kammeret, så det er helt fyldt ud. uden af være overproppet. Og det syntes jeg spiller rigtig dejligt. Den får lov til at "rule" mellem 600 og 3000 hz, hvilket den gør yderst behageligt og med masser af HUL igennem. Det er også tydeligt når man trykker lidt på membranen, at den er meget mere fri, i forhold til når man holder hånden for ventilen bagpå, så kan man nemlig tydeligt mærke hvor meget enheden bliver bremset. Er ret sikker på at det er derfor at jeg nu har en dejlig frigjort mellemtone. Ophænge er jo også utroligt blødt på den enhed, så hvorfor ikke give den så meget luft som muligt. Ihvrtfald fint tilfreds med resultatet her Thumbs Up
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mar 2011 at 23:13
Jeg bruger et støberør fra biltema med inderdiameter på ca 19cm

Det har jeg så limet ind i en firkantet kasse... så jeg kunne fylde sand omkring.

Projektet kan følges her:


Jeg har nemlig forstået at det er bedre at have lidt for meget luft, frem for lidt for lidt. så da højttaleren bliver ca 35 cm dyb, så skulle der gerne være ca 9,5 liter til den.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mar 2011 at 00:18
Originally posted by Digital_thor

Jeg har skåret ud til akustiske ventiler, både i mit mellemtone- og mellembas - kammer. De er netop købt hos højttalerbutikken. De er i fin kvalitet, syn jeg ihvertfald. 

overvejede også at lave dem selv... men blev enig med mig selv om at 35 kr pr. styk er for billigt til at sige nej til.

Efter at have leget lidt med forskellige muligheder. kom jeg nemlig frem til at jeg i hvertfald ikke ønskede lukkede kamre til disse frekvensområder. da jeg simpelthen syntes det bliver for indelukket og presset. Og den akustiske ventil giver lige lidt luft... uden at virke helt på samme måde som en port. men jeg er ny på området. Har blot hørt fra mange sider af... at især mellemtonen drager stor nytte af ikke at være påvirket af lufttrykket bagfra. Hvilket jo også giver god mening. Jeg bruge en 5" SB enhed... og med ca 10gram i membranvægt... så tror jeg at et lukket kammer dæmper den lidt for meget. Men igen. jeg er kun i gang med at bygge højttaleren... så jeg skal nok melde tilbage når jeg har nogle mere konkrete erfaringer Smile
 Det lyder rigtig interessant, jeg har selv en 5" i et lukket kabinet på ca. 5½ L og den spiller fint, men hvis det kan blive bedre med lidt luft er der fint. Hvor stort kabinet vil du bruge til den mellemtone med en vintil i?
Michael
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2011 at 22:20
Jeg har skåret ud til akustiske ventiler, både i mit mellemtone- og mellembas - kammer. De er netop købt hos højttalerbutikken. De er i fin kvalitet, syn jeg ihvertfald. 

overvejede også at lave dem selv... men blev enig med mig selv om at 35 kr pr. styk er for billigt til at sige nej til.

Efter at have leget lidt med forskellige muligheder. kom jeg nemlig frem til at jeg i hvertfald ikke ønskede lukkede kamre til disse frekvensområder. da jeg simpelthen syntes det bliver for indelukket og presset. Og den akustiske ventil giver lige lidt luft... uden at virke helt på samme måde som en port. men jeg er ny på området. Har blot hørt fra mange sider af... at især mellemtonen drager stor nytte af ikke at være påvirket af lufttrykket bagfra. Hvilket jo også giver god mening. Jeg bruge en 5" SB enhed... og med ca 10gram i membranvægt... så tror jeg at et lukket kammer dæmper den lidt for meget. Men igen. jeg er kun i gang med at bygge højttaleren... så jeg skal nok melde tilbage når jeg har nogle mere konkrete erfaringer Smile
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jan 2011 at 21:30
nu står jeg også og skal finde ud af om jeg vil bruge basrefleks eller flowresistor
 
jeg har både set det på troels graversen "jensen" projektet og på "hækkens" seneste lækre højttaler, som bruger samme bas som jeg
 
hvis jeg nu gjorde det at jeg beregnede et almindeligt på 60L og en tunes refleksport, kunne jeg så bare stoppe den med acoustilux som usxx skriver, eller skal der beregnes på nogen måde, på den flowresistor
 
for kunne godt finde på at lave F.R på mine bas mellemtoner
 
VED der er flere der mangler nogle inputs på dette punkt
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2011 at 10:45

er der nogen "regler" om hvor stor en ventil skal være i forhold til kabinettet? her tænker jeg på en SB15 i et ca. 10L kabinet.

Michael
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz