Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: SpørgsmÃ¥l om 15" PA subwoofer projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Spørgsmål om 15" PA subwoofer projekt

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Henrik View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 04 Jan 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SpørgsmÃ¥l om 15" PA subwoofer projekt
    Posted: 04 Jan 2011 at 22:56

Kære alle


Jeg er ny her pÃ¥ forum, men har nydt meget at læse rundt omkring. Jeg har meget begrænset viden om at konstruere højttalere, og har et par spørgsmÃ¥l: 


1) Kan man bygge en PA sub med en 15" enhed der lyder godt, kan spille højt, ned til 32 hz og helst ikke fylder mere end 90 ltr netto?


2) Hvis ja, er der sÃ¥ nogle specielle enheder I vil anbefale? Jeg har pÃ¥ nettet surfet mig frem til nogle, men er temmelig blank i at læse TM data osv. En ting har jeg dog forstÃ¥et: Hvis jeg vælger en enhed med neodymium magnet, sÃ¥ sparer jeg en hel del vægt, hvilket virker fristende. 


3) Vil en forstærker som denne være stærk nok: SMRT P2900 ml


Selvom det er PA vil jeg lige fortælle at jeg er ret sippet med lyd. Jeg bruger kun top prof grej, og betaler gerne mere for en bedre lydende løsning. 


På forhånd tak for alle kommentarer :) Henrik

Back to Top
Henrik View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 04 Jan 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2011 at 23:04
Hej igen. Her detaljer om mit projekt for de interesserede.


Mit setup:

Jeg spiller Hammond orgel, ud gennem en Leslie 147. Der sidder bl.a. en dejlig 40 W rørforstærker og en meget gammel 15" bas/mellemtone enhed i sÃ¥dan en svend. Mit problem er at nÃ¥r jeg spiller højt (det gør jeg altid), sÃ¥ forvrænger det overdrevet meget nÃ¥r jeg bÃ¥de spiller en dyb bastone og akkorder pÃ¥ samme tid. Forvrængning med Hammond/Leslie er selvfølgelig en skøn ting, men der er grænser selv for mig. Laveste tone Hammonden laver er 32 hz, og der er Leslien ved at dø hvis den overhovedet siger noget sÃ¥ dybt - svært at vurdere. Jeg overvejer ogsÃ¥ at købe en nyere Leslie der kan spille højere, men den skulle have væsentlig mindre basoutput end den gamle 147'er.


Min tanke:

Hvis nu jeg stillede Leslien ovenpå en subwoofer som jeg lavede til formålet, så håber jeg at kunne jeg aflaste Leslien ved at spare den for frekvenser under ca 100 hz, og derved holde forvrængning på et mere brugbart niveau. Samtidig tror jeg at en moderne sub vil gøre et meget bedre job her end en 40 år gammel bas/mellemtoneenhed. Subwooferen må helst ikke være for stor da jeg ellers vil få problemer med plads på små scener.


Jeg har et Peavey VSX 48 delefilter og en SMRT P2900 forstærker til formÃ¥let. 


En orgelspiller på nettet skriver at han har gode erfaringer med at bruge denne subwoofer, men jeg forstår det ikke rigtigt da den kun er opgivet til at gå ned til 44 hz, og sikkert cutter rimelig stejlt derunder. Dvs forsvindende grundtone på de nederste 5 pedaler. Desuden vejer den 40 kg...


De bedste hilsner :) Henrik


Back to Top
Henrik View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 04 Jan 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2011 at 09:06
Ok, jamen sÃ¥ spørger jeg et andet sted :) 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2011 at 10:17
Jeg har to stk. 15" PA-enheder i overskud - helt nye og ubrugte (projektet gik i stÃ¥ af forskellige Ã¥rsager). Det er deciderede bas-enheder og ikke bas-mellemtoner. 
 
T/S parametre:
 
Fs = 35 Hz
Re = 5.3 ohm
Mms = 119 g
Cms = 0.17 mm/N
Rms = 2.2
BL = 22.2 Tm
Vas = 195 ltr.
Sd = 890 cm^2
Qms = 11.9
Qes = 0.28
Qts = 0.27
 
Hvis det er noget, du kan bruge, kan vi finde ud af en pris.
 
 
 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2011 at 10:20
P.S.  Billedet snyder lidt, da det viser enheden uden coating. Den originale enhed er coated, hvorved membranen er mere sort og skinner lidt. Desuden er top- og bundplade pÃ¥ magnetsystemet sort-anodiseret (hvilket kun gør overfladen endnu mere resistent).


Edited by USXX - 11 Jan 2011 at 10:21
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2011 at 10:32
Umiddelbart går den ikke helt så dybt, som du ønsker (til gengæld kræver den meget mindre volumen). Men.....
 
Hvis du øger den bevægelige masse til 180 g (ved at lægge epoxy rundt om støvdækslet), rammer du helt plet. Resonansfrekvensen falder til lidt under 29 Hz, og Qts stiger. Nu kan du smide den i 90 liter og tune porten til 31 Hz. Vupti, nu har du -3dB ved knap 39 Hz og -6dB lige under 32 Hz - og tilmed et udmærket pulssvar enhedens størrelse taget i betragtning.
 
Jeg har regnet med 0.2 ohm ækvivalent seriemodstand, typiske kabinet- og porttab (Ql = 7) og en fyldprocent på 30 (dvs. dæmpemateriale).
 
Husk god afstivning og en ordenlig portdiameter (det er der også rigelig plads til)!


Edited by USXX - 11 Jan 2011 at 10:36
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2011 at 08:56
...og forresten følsomheden er som udgangspunkt 97.5 dB (2.83 V / 1m) - den ryger så ned på 94 dB, når den ekstra masse lægges på.
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2011 at 19:15
Øh sådan en Leslie, der sidder bassen da i et roterende horn eller tromle, ikke?
Så vil du da miste den fede effekt det er at bassen nærmest ryger rundt i rummet.
Er opvokset med sådan en L147, men kan dog ikke selv spille orgel, dog vil jeg sige at jeg kender mine orgler og de forskellige lydkarakteristikker de står for.
Back to Top
Henrik View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 04 Jan 2011
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2011 at 21:43
Jamen dog - så var der svar alligevel. Der var jeg for utålmodig :)

Ulrik: Tak for dit tilbud. Jeg har surfet en del omkring og spurgt de audiofolk jeg kender, og har nu valgt en anden løsning.

Svendborg: Jamen er du opvokset med en L147... det mÃ¥ jeg nok sige - hihi. Den tror jeg jeg købte af din far mange Ã¥r siden. Hej hej herfra med skæg und alles :) 
Og du har selvfølgelig ret i det med tromlen. Men de helt dybe frekvenser er fuldstændig ligeglad med om tromlen snurrer rundt eller ej - de er ikke retningsbestemte. Leslie effekten ligger i overtonerne. Så hvis jeg deler omkring 100hz vil jeg med en god sub få bedre og dybere bund, uden at man (forhåbentlig) lægger mærke til at det ikke er Leslien bunden kommer fra :)

De bedste hilsner :) Henrik
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2011 at 07:55
LOL Ha.
Så det er dig der spøger .-)
Jo du købte jo min fars, som straks efter købte en igen... Kunne jo ikke undvære lyden.
Har faktisk snakket med ham om dit spørgsmål, og han rystede på hovedet.
For meget bas. tsk tsk. Ja, det var hans kommentar.

Hils din vanartede lillebror når du snakker med ham.
PS. skal iøvrigt ned til Busk på lørdag og høre mine egne højtalere på lørdag.
Det skulle virke temmelig godt, så jeg glæder mig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz