Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Er LSPCAD en sikker vej til et godt resultat?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Topic ClosedEr LSPCAD en sikker vej til et godt resultat?

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
Direct Link To This Post Topic: Er LSPCAD en sikker vej til et godt resultat?
    Posted: 04 Jan 2011 at 07:38
Originally posted by kappen

Originally posted by Busk

Jeg skal være den første til at indrømme at jeg ikke har læst manual til clio Embarrassed.
Men jeg kan godt se at det burde jeg helt klart gøre, jeg har ind til videre læst og lyttet til de kloge hoveder herinde (aka ovenskrivende Smile) og fået rigtig meget ud af det, og så ellers bare gået igang med at måle, se på dem, måle igen og sætte mig ind i hvorfor jeg måler som jeg gør.

Jeg mener selv at jeg er kommet langt og ikke den der er helt bagefter, men indrømmer også at jeg har meget at lære endnu.


Nu var det bestemt ikke dig jeg var efter Tongue

Jeg havde da fået en opfattelse af, at der rent faktisk lå lidt tankevirksomhed bag dine beslutninger og du generelt havde en god forståelse for hvordan tingene virkede. Men ret mig endeligt, hvis dette ikke er tilfældet LOL.

Nu startede du jo også med at byggehøjttalere før du fik CLIO og LSPcad, det er måske derfor??
Det ved jeg godt Kappen LOL
 
Men en indrømmelse om at jeg ikke har læst ville jeg gerne af med hahahahaha.
 
Nej jeg har helt klart noget tanke virksomhed LOL
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2011 at 08:02
Originally posted by JAV

Originally posted by kappen

Det jeg er bange for, er folk aldrig får den grundlæggende forståelse for tingene...
Til det tror jeg at, hvis man havde en artikel om det grundlæggende, ville hjælpe en del. 
Måleteknik, som du selv nævner, måske også definition af de forskellige fagudtryk, samt deres indflydelse/påvirkning osv.
Det kunne evt. gøres sådan at folk med viden, fra tid til anden, kan gå ind og tilføje noget - så kommer der nok lidt mere kød på.
 
Edit: Bare et forslag ;)
 
 
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2011 at 09:04
Hey,

Jeg tror dit indlæg er lidt misforstået Kappen. Jeg tror mange ser det som et angreb på deres hobby. Det du mener er, at du gerne vil have folk interesserer sig mere for det grundlæggende før de kaster sig ud i det advancerede. Jeg er helt enig.

Jeg tror bare det tager tid (lang tid) i denne hobby at danne sig meninger, holdninger, ideer om hvordan en god højttaler ser ud. Det kræver selvfølgelig dels at man læser lidt artikler, lytter til andre, og selvfølgelig prøver en masse ting.

Mit Semper Fi projekt var et eksempel på at eksperimentere med noget nyt. Det nåede aldrig så langt, fordi teorien siger det ikke vil virke. Det samme med donut motoren osv. Jeg mener vi har brug for begge dele. Vi har brug for at kende teorien, men på ingen måde lade os begrænse os af den. Det er vigtigt.

Til dem der siger "nu vil jeg lære at bygge en højttaler, så nu køber jeg Clio og LspCAD" kan jeg kun være helt og aldeles enig med dig. Det er at løbe om kap med wilson kipketer før man kan kravle. De har brug for at "læres op" i basis højttaler 123, og det tager tid.

Du er meget velkommen til at skrive nogle artikler til forsiden. Det vil være lækkert af en der kan skrive dem til ende (altså lige lidt længere end Hr. Rodahls introduktion til et resumé af et referat til artikel LOL).
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2011 at 09:14
Originally posted by kappen

Okay fair nok, jeg giver op Tongue.


Til det med kommentarene om filteret, mener jeg ikke at det er helt så simpelt som du gør det til. Jeg kan ikke "bare" fortælle hvordan man lige laver filteret bedre - Hvis konstruktøren fra start alligevel ikke har forstået de helt grundlæggende principper omkring hvordan en 2½ vejs højttaler virker, så bør han sætte sig ind i det, før han bekymrer sig om delefrekvens og filterstejlhed. - Det er ligesom der jeg vil hen.

Det er jo ikke korrekt at diskanten skal deles ved x Hz i alle situationer, man kan heller ikke sige at 2order er bedre end x orden. Det kommer an på så mange ting.

Nej ikke give op kappenSmile
 
Ser der rammer du også lige en af de ting der tit for mig til at rulle en smule med øjnene.
Jeg læser tit at folk sammensætter nogen enheder og så samtidig med siger at der så skal deles der og der, og jeg tænker så hvordan hulen kommer de frem til det? Det jo ikke noget ret mange kan sige på forhånd, hvis ikke det er noget der er tænkt med i designet helt fra starten af, og så tror jeg nu stadig ikke det er muligt med mindre man er virkelig dygtig.
 
Jeg syntes faktisk generelt kappen har fat i noget med denne tråd.
Jeg startede i 1991 med at bygge på må og få, det har givet mange mærkelige ting, og ting som forstærkere havde tildenser til at gå i protection over LOL.
Internet var noget få de meget få og der var i hvert intet om højttalere dengang, men det er der nu, så derfor er mulighederne for at komme godt igang og luse mange af start problemerne væk.
Den artikkel jeg har linket til højere oppe er en rigtig god en at læse igennem inden man går igang med sit første projekt, det er ikke en facit liste men en rigtig fin indgangsvinkel til hvad der er man er ved at kaste sig ud i. Learning by doing er fin til en vis grænse, det bare svært at holde knisten ved lige hvis man efter 3 projekter ikke har fået et resultat man er rimeligt tilfeds med.
Så fat i stiksav, plade og skruemaskinen og din computer og undersøg lidt, så du kommer fornuftigt fra start, der er så meget gratis info at få meget nemt på nettet.
Og start evt. med et kit først og find ud af hvad det egentlig kræver, eller start som så mange andre med at stille spørgsmålet her og hør om du er på rette kurs.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2011 at 10:57
Originally posted by syncroniq

Hey,

Jeg tror dit indlæg er lidt misforstået Kappen. Jeg tror mange ser det som et angreb på deres hobby. Det du mener er, at du gerne vil have folk interesserer sig mere for det grundlæggende før de kaster sig ud i det advancerede. Jeg er helt enig.

Jeg tror bare det tager tid (lang tid) i denne hobby at danne sig meninger, holdninger, ideer om hvordan en god højttaler ser ud. Det kræver selvfølgelig dels at man læser lidt artikler, lytter til andre, og selvfølgelig prøver en masse ting.

Mit Semper Fi projekt var et eksempel på at eksperimentere med noget nyt. Det nåede aldrig så langt, fordi teorien siger det ikke vil virke. Det samme med donut motoren osv. Jeg mener vi har brug for begge dele. Vi har brug for at kende teorien, men på ingen måde lade os begrænse os af den. Det er vigtigt.

Til dem der siger "nu vil jeg lære at bygge en højttaler, så nu køber jeg Clio og LspCAD" kan jeg kun være helt og aldeles enig med dig. Det er at løbe om kap med wilson kipketer før man kan kravle. De har brug for at "læres op" i basis højttaler 123, og det tager tid.

Du er meget velkommen til at skrive nogle artikler til forsiden. Det vil være lækkert af en der kan skrive dem til ende (altså lige lidt længere end Hr. Rodahls introduktion til et resumé af et referat til artikel LOL).
Thumbs Up
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2011 at 12:19
Interssant læsning. Jeg kan kun tilslutte mig det, at der måske er nogle der er lige lovlige langt fremme, uden at have den fornødne viden til at få et perfekt resultat. Når det så er sagt, mener jeg der er flere ting i det. En ting er måske at folk sidder og kikker på det "de andre" har lavet, og tænker, det kan jeg da også lave. Jeg har da selv prøvet at bruge nogle af de delfilter der ligger "ude på nettet" men må konstatere at det kan man ikke.En anden ting er, som Kappen er inde på. Man kan ikke bare købe en Clio og tro at så er alt iorden med den første højtaler man bygger. "Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden". Jeg har selv måtte sande at det er svært at måle en højtaler, så det kan bruges til noget efterfølgene. Jeg er kommet frem til at det nok er bedst at få hjælp til det (stor tak til Busken). Jeg kan slet ikke forstå at folk bruger flere tusinde kroner på noget udstyr uden at sætte sig ind i hvordan man få det optimale ud af det. Mht. de råd man får som nybegynder her inde, kan det godt være svært at se logikken, når man som Kappen skriver, ikke har den nødvendige viden. Så min opfordring skal være til alle, læs læs læs læs.
 Der ligger en udemærket artikelserie på hifi4all om højtalerbyggeri.
Michael


Edited by m@dsen - 04 Jan 2011 at 12:21
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2011 at 18:33
Omvendt er jeg blevet skudt i skoene flere gange at jeg IKKE kan designe et vellydende 2 vejs filter uden Clio og LspCad!
Det har dog ikke ødelagt min nattesøvn, og en række gode vellydende konstruktioner og filtre er det da blevet til over tid Embarrassed
 
Edit: Måske er der en grund til at de fleste 2 og 3 vejs-konstruktioner nu om dag lyder ret ensrettet? Måske fordi lyden er navigeret frem i samme program?


Edited by Mik112 - 04 Jan 2011 at 20:24
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2011 at 22:00
DAV...
 
SINDSSYG LÆSNING... hold kæft, man bliver jo helt ked af det Cry
Hvorfor HELVEDE skal jeg sidde og læse dette, det var lige et slag i maven.
Kan vidst lige så godt sige at der desværre er mig der har været inde over Kent's projekt med hensyn til målinger og filterforslag.
 
Jeg har lavet SPL målinger med HOLM Impulse, 100% kalibreret lydkort og kalibreret mikrofon. Målingerne er taget i ørehøjde, ca. 2.5m. væk., og Gating er brugt. Gating punkt sat ens på ALLE målinger. Der er taget målinger til fastslåelse af Delay.
Har også lavet impedansmålinger med ARTA LIMP. Disse målinger er 100% korrekte, og ikke at forveksle med et forkert opsat CLIO system.
Jeg mener at jeg har meget god styr på at måle en højttaler...
 
Nu er det jo ikke mig der har designet "lortet", så jeg er ikke med til at bestemme porttuning eller for den sags skyld den lange afstand mellem diskant og mellemtone. Jeg målte en porttuning på omkring 60Hz, og porten kunne IKKE blive længere... Jeg føler at Kent selv er lidt ligeglad med hans høje porttuning, ihvertfald er det noget han ser bort fra i første omgang. Det skal lige siges at impedansmålingerne på bass'erne viser 3 pukkelspidser, hmmm.
 
Jeg går igang med at bruge LspCAD, og får fastslået Delay's som det første. Målingerne er nemme at arbejde med og de rammer hinanden konklusivt på delay'et. Det forstår jeg som et godt tegn, et grundlag for ens målinger igennem processen.
 
Jeg foreslår et 2½-vejs system, da Kent's basser er 8 ohm's enheder. Et 3-vejs system vil have højere drifteffekt. Jeg var overbevist om at i et 2½-vejs system, havde man en enhed der spillede ren bass og en enhed der spillede bass/mellemtone + en diskant naturligvis. Det var det jeg umiddelbart startede ud med at "skyde" efter. For at gøre en lang historie kort, så erfarede jeg at fasen først "artede" sig imellem diskant og mellemtone helt nede ved en delefrekvens på 1400Hz. Jeg ved godt at det er lavt, men jeg syntes at den ruller hurtigt af, UDEN at være skarp i afrulningen. Dette prøver jeg at godtage efter nogle dage med lidt søgen efter bedre. (skyder skylden på den lange afstand mellem de 2 enheder). Jeg erfarer også at jeg ikke kan få den nederste bass til at rulle hurtigere af, uden at den udfaser mellemtonen.
 
Inden jeg slutter her, vil jeg sige at jeg har gjort noget i meget god tro og interesse for Kent's projekt, at det så ender i "lort", er jeg meget ked af... tro mig. Jeg har mange komponenter liggende herhjemme, og tilbød faktisk Kent at vi brugte af mine reserver til et testfilter... Han var ikke interesseret. Jeg var klar over at man/jeg ikke rammer plet første gang, så derfor tilbød jeg ham dette.
 
Jeg har ikke set Kent være online på messenger siden nytår, inden da snakkede vi MEGET KORT om lydproblemet efter at filteret netop var isat. Han har heller ikke givet lyd fra sig her, men ville egentlig gerne høre fra ham, for det er fandme en skidt fornemmelse at læse hvad der foregår på denne tråd...
 
Henrik svarede IKKE på Kent's PM's da han hørte at jeg ville måle hans højttalere. Så kostbar kan man hurtigt blive... (Kent's udsagn)
 
JEG HAR SLET IKKE sagt hvad jeg ville sige, har efterhånden glemt noget af det i min vrede Angry
 
ikke MVH
Michael M
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2011 at 22:21
DAV...
 
Nåh ja, hvorfor sælge filterkomponenter som er fundet via en "Internet Beregner" uden problemer (RABU), men når der rent faktisk er brugt tid og målinger til et resultat, så skal der hakkes på dem/ham der har gjort dette... HYKLER !!!
 
I mit eget projekt, har jeg ganske rigtigt i starten, skrevet en ønsket delefrekvens. Det gjorde jeg på grund af noget Ulrik sagde, nemlig at én enhed burde varetage stemmebåndets frekvenser, typisk 300Hz-3KHz. Jeg har ikke ramt, hvis man ser i mit projekt, denne bråndbredde på mellemtonen, men det ændrer ikke på at det var ønsket i starten. Jeg har derimod heller ikke gjort noget dårligt for at opnå dette, så WHO CARES !!!
 
Michael M
 
 
 
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2011 at 22:43

DAV...

For at komme tilbage til trådens engentlige spørgsmål:
Er LSPCAD en sikker vej til et godt resultat?
 
Der vil jeg give jer ret, det er det naturligvis ikke... Hvorfor tror JEG at det ikke er det:
 
Selv med gode og réelle målinger, kan dette ske:
 
Deling kan blive for stejl. (Xfer func.)
En L-Pad's paralelle modstand kan være af for lille værdi.
Dårlig udfasning imellem enheder.
Brug af Sugekredse.
 
Frekvensgangen skal IKKE være liniær, hvis det kun er på bekostning af ovestående.  
 
Hvad kan man ikke rette med en god frekvensgang:
 
Forkert sammensætning af enheder.
Dårligt kabinet design/konstruktion.
Forkert porttuning.
 
Nej, jeg holder her, har sq ingen chance i det danske forum for højttalerbyggere...
 
Michael M
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz