Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Er LSPCAD en sikker vej til et godt resultat?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Topic ClosedEr LSPCAD en sikker vej til et godt resultat?

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Topic: Er LSPCAD en sikker vej til et godt resultat?
    Posted: 03 Jan 2011 at 19:23
Originally posted by Boberik

Ja tak for kaffe det var da noget af et surt opstød. 

Jeg kan dog ikke lige se hvad meningen med dette er?? 

- Jeg lægger op til debat - hvor jeg forholder mig kritisk til selvbyggerens nye værktøjer. Herunder problemstillingen om hvorvidt den grundlæggende teori er glemt. Den aggressive og provokerende tone er fremrangende til dette formål.

Jeg har ikke selv skide meget erfaring med opbygning af filtre, eller målinger, men jeg kan med 100% sikkerhed sige, at lige meget hvor mange gange jeg læste CLIO og LspCad manualen, så vil jeg ikke blive meget klogere. Jeg har en del gange kigget "ham den lange" over skulderen, og det er brugbart for mig, og ville det sikkert også være for en masse andre. 
Man skal stadig huske på dette her er en hobby for rigtigt mange af os, og for nogle få andre er det en levevej. Formålet med min hobbyer er at få noget tid til at gå, og have det sjovt, og ja hvis der kunne komme en fed højttaler ud af anstrengelserne ville det bare være et plus. 

Tråden ligger skam også herinde:


Han henviser selv til at enhederne er købt hos RABU, og nu vil jeg på INGEN måde blande mig i jeres service. Men JEG havde ikke valgt at skrive at en af mine kunder havde lavet en gang LORT, havde nok valgt at bruge bare 5 min på et filter udkast, og vejlede omkring deling mm. 

Hvis du havde læst tråden, vil du også se at det ikke er kunden selv, som har lavet det jeg vil betenge som l**rt. Jeg fastholder mit udsagn og jeg mener ikke at man skal være bange for at sige tingene som de er. 

Jeg har snakket med kunden og han er rigtig ærgerlig over situationen, han har spildt både tid og penge på et resultat som ikke er i nærheden af tilfredsstillende. 

Det er ligepræcis situationer som denne, der gør at jeg mener at man bør være varsom med disse værktøjer! De er ikke en genvej - Kun et værktøj.

Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2011 at 19:38
Kappen: 

Min tone skal på ingen måde opfattes som agressiv, for sådan mener jeg det slet ikke. Det kan somme tider være svært at forklare sig på skrift, så derfor måske forkert ordvalg af mig, den tager jeg gerne på mig. 

Jeg har godt set at der er en eller anden gut der har lavet det for ham. Det ændrer dog ikke på at det er "din" kunde som står tilbage med lorten, og hans højttalere der bliver omtalt som lort og derfor ville jeg altid selv hjælpe tilbage på rette spor. 

Jeg har oplevet din service med hensyn til den sub jeg købte ved jer, og jeg er utroligt tilfreds, fik lige nøjagtig den vejledning jeg havde brug. Og da jeg ved du er i stand til at give den vejledning, ægre det mig bare at du ikke giver manden det i stedet for denne tråd Cry

Det er fint med en debat, og lad os endelig få den.. 

Jeg kan godt se du vil i retning af at en CLIO ikke skaber en bedre højttaler og ligeledes LspCad. 

Jeg har tidligere uploaded nogle forkerte impedans målinger, og hvis "I" ikke havde stoppet mig og sagt mine målinger var forkerte, havde jeg stået tilbage med et elendigt resultat. Alt dette fordi jeg ikke har den fornødne erfaring og kompetence, og netop af den årsag har jeg altid folk herinde med på råds. Jeg mener dog stadig at man lærer af sine fejl, og jeg er tilhænger af "learning by doing" 


Edited by Boberik - 03 Jan 2011 at 19:52
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2011 at 20:10
Originally posted by Boberik

Kappen: 

Min tone skal på ingen måde opfattes som agressiv, for sådan mener jeg det slet ikke. Det kan somme tider være svært at forklare sig på skrift, så derfor måske forkert ordvalg af mig, den tager jeg gerne på mig. 

Jeg har godt set at der er en eller anden gut der har lavet det for ham. Det ændrer dog ikke på at det er "din" kunde som står tilbage med lorten, og hans højttalere der bliver omtalt som lort og derfor ville jeg altid selv hjælpe tilbage på rette spor. 

Jeg har oplevet din service med hensyn til den sub jeg købte ved jer, og jeg er utroligt tilfreds, fik lige nøjagtig den vejledning jeg havde brug. Og da jeg ved du er i stand til at give den vejledning, ægre det mig bare at du ikke giver manden det i stedet for denne tråd Cry

Det er fint med en debat, og lad os endelig få den.. 

Jeg kan godt se du vil i retning af at en CLIO ikke skaber en bedre højttaler og ligeledes LspCad. 

Jeg har tidligere uploaded nogle forkerte impedans målinger, og hvis "I" ikke havde stoppet mig og sagt mine målinger var forkerte, havde jeg stået tilbage med et elendigt resultat. Alt dette fordi jeg ikke har den fornødne erfaring og kompetence, og netop af den årsag har jeg altid folk herinde med på råds. Jeg mener dog stadig at man lærer af sine fejl, og jeg er tilhænger af "learning by doing" 

Jeg har faktisk snakket med min makker Mads om det og jeg vil tilbyde ham at selv lave hans delefilter gratis. Jeg kan ikke tilbyde den slags service for alle kunder, men nu har jeg jo selv udstationeret ham som eksempel, så vil jeg også selv give et bud på hvordan det kan gøres. 

Hvis jeg skulle yde den slags hjælp til alle der handler i min forretning, kunne jeg ikke lave andet og så begynder min timeløn altså falde til under stuetemperatur. 


Det jeg gerne vil opnå, er blot at få folk til at forholde sig kritisk til det de måler, spørge sig selv inden de måler: "Hvad forventer jeg resultatet bliver" og hold så det målte resultat op mod dette.

F.eks. med Impedanskurver, her kunne du have forudsagt hvad du ville måle med thiele small modellen, så kunne du derefter have holdt dine målinger på mod dette og kunne konkludere om det så rigtigt ud. Du ville også kunne fange problemer med lækage og porttab.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2011 at 20:52
Hey,

Jeg tror man skal huske at folk griber det forskelligt an, det at bygge en højttaler. Kappen er meget teknisk orienteret, andre (som migselv) har ikke den fornøden viden til at lave de samme beregninger som dig. Derfor må vi gør tingene så godt som vi kan, og på den måde vi kan.

Jeg er måske lidt heldig at jeg kan læne mig lidt op af noget erfaring i forhold til nogle andre. Men det er en svær hobby at komme igang med. 

Folk kan ikke bare lige tage TS modellen og beregne en teoretisk impedansgang. Ikke mange ved hvordan lækage og porttab spottes, eller rettes. Man skal passe på med at kritisere folks tilgang til deres hobby, da mange lægger en del stolthed i den. Og umideltbart findes der ingen "rigtig" måde. 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2011 at 20:55
Originally posted by Busk

Jeg skal være den første til at indrømme at jeg ikke har læst manual til clio Embarrassed.
Men jeg kan godt se at det burde jeg helt klart gøre, jeg har ind til videre læst og lyttet til de kloge hoveder herinde (aka ovenskrivende Smile) og fået rigtig meget ud af det, og så ellers bare gået igang med at måle, se på dem, måle igen og sætte mig ind i hvorfor jeg måler som jeg gør.

Jeg mener selv at jeg er kommet langt og ikke den der er helt bagefter, men indrømmer også at jeg har meget at lære endnu.


Nu var det bestemt ikke dig jeg var efter Tongue

Jeg havde da fået en opfattelse af, at der rent faktisk lå lidt tankevirksomhed bag dine beslutninger og du generelt havde en god forståelse for hvordan tingene virkede. Men ret mig endeligt, hvis dette ikke er tilfældet LOL.

Nu startede du jo også med at byggehøjttalere før du fik CLIO og LSPcad, det er måske derfor??
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2011 at 21:01
Originally posted by syncroniq

Hey,

Jeg tror man skal huske at folk griber det forskelligt an, det at bygge en højttaler. Kappen er meget teknisk orienteret, andre (som migselv) har ikke den fornøden viden til at lave de samme beregninger som dig. Derfor må vi gør tingene så godt som vi kan, og på den måde vi kan.

Jeg er måske lidt heldig at jeg kan læne mig lidt op af noget erfaring i forhold til nogle andre. Men det er en svær hobby at komme igang med. 

Folk kan ikke bare lige tage TS modellen og beregne en teoretisk impedansgang. Ikke mange ved hvordan lækage og porttab spottes, eller rettes. Man skal passe på med at kritisere folks tilgang til deres hobby, da mange lægger en del stolthed i den. Og umideltbart findes der ingen "rigtig" måde. 

Jeg kritiserer bestemt ikke folks evner, sådan må i ikke misforstå mig!

Det jeg er bange for, er folk aldrig får den grundlæggende forståelse for tingene, fordi de begynder gå før at de kan kravle og når de så falder, kommer de aldrig op igen fordi de ikke har lært hvordan.

Det er jo fint nok at have udstyr til at måle en højttaler, men hvis ikke man ved hvordan målingen skal fortolkes, hvad skal man så bruge det til?
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2011 at 21:51
Kappen: 
Jeg går udfra alle stumperne er købt ved jer, og så tænkte jeg bare man måske kunne knytte en lille kommentar til det, da man jo kan se det er et "Kit" (diskanten skal ikke deles lavere end 2500hz, basserne er bedst at dele med et 2 ordens. etc.) 
Det kan godt være det for dig er logik at se nogle ting igennem TS, men det er det bare ikke for mig, og taget i betragtning af det er min/vores hobby, så kan den viden komme med tiden, eller måske aldrig komme? 

Som Henrik skriver er der mange forskellige indgangsvnkler til tingene, og det afhænger jo lidt af ens evner. Steen Duelund havde fx en helt helt anden indgangsvinkel end os. 

Jeg ved ikke hvordan jeg skulle lave en højttaler med et vellykket resultat uden CLIO og LspCad?

Ham Den Lange har givet mig nogle rigtigt gode instruksioner, og fortalt mig jeg skal være kritisk overfor det jeg måler, men når man virkelig ikke har en længere akustisk uddannelse, og sparsomt erfaring, så kan det godt være svært at vide hvad det præcist er man skal være kritisk overfor. Det mener jeg at jeg lærer bedst ved at måle en masse højttalere igennem, og så uploade mine resultater herinde, og lade nogle "proffer" kigge på dem, så skal den helt sikkert nok være der til sidst. Og så er det så min pointe kommer. Det kan godt være jeg ikke har hele teorien bag en måling med i min bagage, men jeg ved trodsalt hvordan slut resultatet skal se ud, og det kan man nå langt med.  

"Folk kan ikke bare lige tage TS modellen og beregne en teoretisk impedansgang. Ikke mange ved hvordan lækage og porttab spottes, eller rettes. Man skal passe på med at kritisere folks tilgang til deres hobby, da mange lægger en del stolthed i den. Og umideltbart findes der ingen "rigtig" måde. "

JEG KAN IKKE VÆRE MERE ENIG MED DIG HENRIK. 


Edited by Boberik - 03 Jan 2011 at 21:52
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2011 at 22:20
Originally posted by kappen

Det jeg er bange for, er folk aldrig får den grundlæggende forståelse for tingene...
Til det tror jeg at, hvis man havde en artikel om det grundlæggende, ville hjælpe en del. 
Måleteknik, som du selv nævner, måske også definition af de forskellige fagudtryk, samt deres indflydelse/påvirkning osv.
Det kunne evt. gøres sådan at folk med viden, fra tid til anden, kan gå ind og tilføje noget - så kommer der nok lidt mere kød på.
 
Edit: Bare et forslag ;)


Edited by JAV - 04 Jan 2011 at 00:57
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2011 at 22:36
Okay fair nok, jeg giver op Tongue.

Jeg forstår bare ikke, at man selv vil bygge sine højttalere, investere i dyre målesystemer og software, men ikke gider at sætte sig ind i hvordan tingene hænger sammen på det helt grundlæggende niveau.

Hvis man ikke gider at lære teorien, hvorfor så overhovedet beskæftige sig med selvbyg. Så er det da nemmere at købe en færdig højttaler, eller for den sags skyld bygge en kit-højttaler, som man har hørt, før man bygger den.

Til det med kommentarene om filteret, mener jeg ikke at det er helt så simpelt som du gør det til. Jeg kan ikke "bare" fortælle hvordan man lige laver filteret bedre - Hvis konstruktøren fra start alligevel ikke har forstået de helt grundlæggende principper omkring hvordan en 2½ vejs højttaler virker, så bør han sætte sig ind i det, før han bekymrer sig om delefrekvens og filterstejlhed. - Det er ligesom der jeg vil hen.

Det er jo ikke korrekt at diskanten skal deles ved x Hz i alle situationer, man kan heller ikke sige at 2order er bedre end x orden. Det kommer an på så mange ting.

Nu laver jeg et nyt filter til ham og så skal han være velkommen til stille alle de spørgsmål han vil.

Du siger at du ved hvordan slutresultatet skal se ud - Mener du der, at du har en overbevisning om hvad der gør en god højttaler til en god højttaler, rent teknisk eller hvordan den måler? For det er jo først her at det bliver rigtig interessant, hvis man ikke har en sådan overbevisning, så ser jeg ingen grund til at gå igang med at bygge i første omgang.

I modsætning til den "nye generation" har duelund jo gjort sig nogle tanker om højttalere. Han havde filosofier og overbevisninger om forskellige principper, se det er den slags jeg savner!! Om jeg så var enig med ham, det er en anden sag.
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2011 at 23:23
Kappen: 

Det var udelukkende eksempler jeg kom med, som jeg også skrev. Man kan da godt vejlede omkring en "cirka" deling mv. 
Jeg tror ikke helt du har forstået at det for rigtigt manges vedkommende er en hobby.. Fx, er der nogle der har Golf som hobby, bare fordi de ikke er så gode, så render de jo ikke rundt med sæt fra Aldi eller ligende, nej tværtimod, de render med rigtigt dyre sæt, som de nok ikke "fortjener", og de læser heller ikke tykke bøger omkring golfteknik, nej det er "learning by doing" De fleste som har en hobby er nogle mulighed rent økonomisk bruger også mange penge på det. Nu har jeg selv en bygningsuddannelse, og jeg møder mange "handymænd" som har købt et gammelt hus og går og sætter lidt i stand hist og her, og det er da helt fint, det er deres lille hobby, og så længe de er tilfredse, så er alle glade, det er lidt det samme med selvbyg. De smider mange penge i deres materiale valg, og de kunne uden tvivl få et pænere resultat ved at få en prof. håndværker til at lave det, men igen det er en hobby og så er der noget ved at kunne sige man selv har lavet tingene. Jeg tror ikke der er mange af os som er ude på en ny banebrydende højttaler, nej vi forsøger nok nærmere at lave nogle højttalere vi kan vise til venner og bekendte og være stolte af. 

Nu syntes jeg Steen Duelund var et meget godt eksempel på trods af jeg ikke kendte ham personligt, men så vil han nok "grine" lidt af den måde vi laver højttalere på. Og sådan kan man blive ved. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz