Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Er LSPCAD en sikker vej til et godt resultat?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Topic ClosedEr LSPCAD en sikker vej til et godt resultat?

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Topic: Er LSPCAD en sikker vej til et godt resultat?
    Posted: 03 Jan 2011 at 13:06
Der kommer flere og flere som selv kan lave deres egne målinger og simulerer filtre i LSPcad.

Jeg synes bare at jeg ser den uheldige tendens, at folk som køber målesystemer osv. ikke engang har sat sig ind i grundlæggende måleteknik og teori. 

HAR I OVERHOVEDET LÆST MANUALEN TIL JERES MÅLESYSTEM?

For slet ikke at nævne den total manglende forståelse for de helt grundlæggende aspekter i hvordan en højttaler fungerer.

Jeg synes også at man ser en stor mangel på højttaler-filosofi, jeg ser ikke mange som bygger efter principper som de mener er afgørende for god lyd. - Nææ det er efterhånden blot en ræs om at få eksporteret nogle målinger, kastet dem ind i LSPcad for derefter at tage det filter som giver den mest lineære frekvensgang.... Ermm

Der er jo stortset ingen som gør sig nogle tanker om hvad en rigtig god højttaler vil gøre rigtig, eller for at sætte det helt på spidsen - Hvad er en ideel lydgiver?

For lige at nævne det seneste skrækeksempel: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=86174&PN=1 (Håber ikke at jeg hænger nogle ud).

Enhver der kender lidt til filterteori og hvordan en højttaler og dens enheder fungerer, vil kunne se, at det er noget værre l**rt! Med elendig lyd til følge. - OG det er ærgeligt, fordi trådstarter spilder tid og penge på et resultat som han ikke er tilfreds med og han mister sikkert også interessen for selvbyg - LAD NU VÆRE MED AT TRO AT I KAN BYGGE HØJTTALERE FORDI I HAR ANSKAFFET JER NOGET FANCY SOFTWARE.

Der er ikke noget galt med softwaren - det kan være en fantastisk redskab. Men det er under den forudsætning at man som et minimum har sat sig ind i den grundlæggende teori.

Ja, det var så mit sure opstød.. De kommer sjældent men det her havde bare hobet sig op alt for længe..


Edited by kappen - 03 Jan 2011 at 13:29
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2011 at 13:36
Hey,

Jeg vil give dig ret meget langt hen af vejen. Meen...

Som modspil kan jeg jo sige....

Folk skal starte et sted, og Clio med Lspcad uden teorien i orden, er bedre end hvad folk var stillet for blot 5 år siden. Med Clio og LspCAD kan man komme igang, og går det galt, kan man vidergive sine målinger til andre med mere forstand/held hvis man ikke er tilfreds.

Jeg har også ondt af gutten der. Havde han bare henvendt sig til det rette forum fra start af... (muhahah *host*)
 
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2011 at 15:00
Jeg skal være den første til at indrømme at jeg ikke har læst manual til clio Embarrassed.
Men jeg kan godt se at det burde jeg helt klart gøre, jeg har ind til videre læst og lyttet til de kloge hoveder herinde (aka ovenskrivende Smile) og fået rigtig meget ud af det, og så ellers bare gået igang med at måle, se på dem, måle igen og sætte mig ind i hvorfor jeg måler som jeg gør.

Jeg mener selv at jeg er kommet langt og ikke den der er helt bagefter, men indrømmer også at jeg har meget at lære endnu.

Men jeg har også undret mig, eller nærmere taget mig til hovedet med nogen af de ting der bliver bygget rundt om, og folks håbeløse kommentarer til projekterne, kappens eksempel er et af slagsen, manden har gjort et godt håndværk med kabinettet, men så stopper det så også der.
Han kommer i hvert ikke til at spille ret længe på de højttalere før han bliver træt af dem eller har været nødsaget til at skifte diskanter.
Han er nybegynder og han har ikke haft den rigtige hjælp til rådighed.
Det der fanger mig i den tråd ydermere er folk, som jeg egentlig havde en opfattelse af viste lidt om det, bare syntes det hele ser mega fedt ud og at det bare er lige i skabet, hvad fanden sker der lige der.

I mine øjne er LSPcad et rigtigt godt værktøj at støtte sig til, men absolut kun som en vejledning, da det er langt fra at tingene er gode at lytte til i første hug. Det er nemt at lave et filter der har en ret frekvensgang, det har dog aldrig været min kop the at lytte til sådan et, men det er en anden sag. Men hvor nemt det så er, jo sværere er det at præstere det, hvis også tingene skal være i fase, og når det så er lykkedes, hvordan ser impedansen så ud kan det overhovedet drives af andet end et svejseværk.
LSPcad er godt til at skære en masse tid bort, hvor man engang sad med et af de uendeligt mange, og her må i undskylde mit franske, "delefilter beregnings" programmer, bygge det op og så måle og se at det er helt i skoven, skifte komponenter, måle at det heller ikke dur osv osv. det er det som LSPcad skal bruges til at skære ned på. Men et endeligt resultat er det ikke, der skal altid lyttes og måles justeres i lang tid og prøves nye veje før man får tingene til at være lige i skabet.

Så jeg vil også give dig ret langt hen af vejen, men folk skal begynde et sted, men at de ikke engang har sat sig ind i hvilke områder enhederne arbejder bedst i, er virkelig skidt.

Og ja det var ærgeligt at han ikke postede sin tråd herinde, så han kunne have fået et sæt ordentlig højttalere med den rette hjælp.

Busk


Edited by Busk - 03 Jan 2011 at 15:16
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2011 at 16:43
Ja tak for kaffe det var da noget af et surt opstød. 

Jeg kan dog ikke lige se hvad meningen med dette er?? 

Jeg har ikke selv skide meget erfaring med opbygning af filtre, eller målinger, men jeg kan med 100% sikkerhed sige, at lige meget hvor mange gange jeg læste CLIO og LspCad manualen, så vil jeg ikke blive meget klogere. Jeg har en del gange kigget "ham den lange" over skulderen, og det er brugbart for mig, og ville det sikkert også være for en masse andre. 
Man skal stadig huske på dette her er en hobby for rigtigt mange af os, og for nogle få andre er det en levevej. Formålet med min hobbyer er at få noget tid til at gå, og have det sjovt, og ja hvis der kunne komme en fed højttaler ud af anstrengelserne ville det bare være et plus. 

Tråden ligger skam også herinde:


Han henviser selv til at enhederne er købt hos RABU, og nu vil jeg på INGEN måde blande mig i jeres service. Men JEG havde ikke valgt at skrive at en af mine kunder havde lavet en gang LORT, havde nok valgt at bruge bare 5 min på et filter udkast, og vejlede omkring deling mm. 

Min konklussion er at der er en masse der gerne vil lære hvordan og hvorledes, men læsning kan være meget tungt stof, og egentligt ikke altid kunne hjælpe en. Og så skal man altid huske på det er en hobby for mange af os. 

Nu har jeg i samarbejde med DAT arrangeret 1 Clio seminar som var super godt, og der skulle gerne afholdes endnu et inden alt for længe. Med fokus på delefilter, hvis interessen stadig er der altså. 

Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2011 at 16:59
ahhhh så var det der jeg har set det før, så lad os hjælpe manden Smile
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2011 at 17:08
Originally posted by Busk

ahhhh så var det der jeg har set det før, så lad os hjælpe manden Smile


PRÆCIS...

Jeg syntes til tider der er en tendens herinde til at hakke lidt for meget, og hjælpe for lidt. 
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2011 at 17:09
Originally posted by Boberik

Originally posted by Busk

ahhhh så var det der jeg har set det før, så lad os hjælpe manden Smile


PRÆCIS...

Jeg syntes til tider der er en tendens herinde til at hakke lidt for meget, og hjælpe for lidt. 
Det har jeg nu ikke oplevet.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2011 at 17:15
Men hvis du tænker på at folk fra tid til anden bliver anbefalet at ændre deres projekt på en eller anden måde eller bruge andre enheder. Så har du ret, men det er oftest fordi valget eller opbygningen på forhånd ville ende ud i noget der ikke ville blive godt, og så er det vel her vi skal træde til og hjælpe, så der ikke bliver brugt penge og tid på noget som fra start af ville være skidt fra start af.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2011 at 17:26


Originally posted by Busk

Men hvis du tænker på at folk fra tid til anden bliver anbefalet at ændre deres projekt på en eller anden måde eller bruge andre enheder. Så har du ret, men det er oftest fordi valget eller opbygningen på forhånd ville ende ud i noget der ikke ville blive godt, og så er det vel her vi skal træde til og hjælpe, så der ikke bliver brugt penge og tid på noget som fra start af ville være skidt fra start af.

Busk


Nej nej slet ikke, jeg ved godt jeg selv har en tråd kørende, men jeg ligger selv op til kommentare Smile

Jeg har set et par gange hvor folk, har påtalt et eller andet, uden at komme med en konstruktiv hjælp. Og der mener jeg bare har man tid til at påtale en fejl, har man også tid til at hjælpe. Så hellere bruge tiden på hjælp end på kritik.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2011 at 17:54
Originally posted by Boberik



Originally posted by Busk

Men hvis du tænker på at folk fra tid til anden bliver anbefalet at ændre deres projekt på en eller anden måde eller bruge andre enheder. Så har du ret, men det er oftest fordi valget eller opbygningen på forhånd ville ende ud i noget der ikke ville blive godt, og så er det vel her vi skal træde til og hjælpe, så der ikke bliver brugt penge og tid på noget som fra start af ville være skidt fra start af.

Busk


Nej nej slet ikke, jeg ved godt jeg selv har en tråd kørende, men jeg ligger selv op til kommentare Smile

Jeg har set et par gange hvor folk, har påtalt et eller andet, uden at komme med en konstruktiv hjælp. Og der mener jeg bare har man tid til at påtale en fejl, har man også tid til at hjælpe. Så hellere bruge tiden på hjælp end på kritik.
Det har du ret i, hvis man kun har kritik og ikke konstruktiv kritik så er det bedst at lade være, men det syntes jeg nu ikke jeg har oplevet meget af, ellers også er min hukommelse skidt LOL.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz