Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Spolers modstand
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Spolers modstand

 Post Reply Post Reply
Author
Message
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spolers modstand
    Posted: 11 Feb 2009 at 22:06
Hej

Denne verden af modstande, impedanser og faser og jeg skal komme efter dig! er stadig temmelig ny for mig. Jeg sidder og roder lidt med at simulere delefiltre og tænker nu på (tanker sat i sving af et hurtigt visit til zaphaudio), at spoler har en vis modstand afhængigt af trådtykkelse. Not?

Hvad er jeres holdning til at integrere denne modstand i simuleringen af delefilteret (som Zaph gør det, ved at operere med en "virtuel" modstand)? Den kan vel være ret betragtelig?

Er det kun billige spoler, hvis modstand er betydende nok til at spille en rolle?

(Dette var spørgsmål 1 - I kan være helt sikker på at flere er på vej Embarrassed)
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2009 at 22:09
Det har helt klart en betydning og kender man spolernes DC modstand på forhånd ser jeg ingen grund til at undlade at medregne det i filteret, det vil uden tvivl give den mest naturtro simulering. Jeg mener også at det er en misforståelse at en spole med lav DC modstand universielt er bedre end en med høj, men det er en helt anden snak.
Back to Top
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2009 at 22:32
OK. Jeg synes ikke jeg har set at nogen herinde har gjort det i deres filtre?
Får man ikke modstanden foræret, hvis man sætter et multimeter på? Jeg har begge dele oppe på loftet, så jeg kan lige prøve i morgen.

Din anden kommentar - en pointe kunne vel være at navnlig, hvis man bruger nogle billige spoler med relativ stor modstand, så er det en rigtig god idé at korrigere? Så er det jo ikke en helt anden snak...


Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2009 at 11:56
Jeg opdage det også lige da jeg kikkede på Troels Gravesen side, så han gør det. Det skal da helt sikkert prøves, hvis man alså kender spolens modstand. Og jo du kan måle DC modstanden i spolen med et multimeter.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2009 at 21:00
Så, nu er skidtet tilbage på loftet igen. Mit multimeter kunne ikke klare opgaven, tror ikke det kan håndtere så små størrelser - eller det er kaput. 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2009 at 21:01
Hey,
 
I kan jo nemt for sjovt prøve at sætte modstand på f.eks. seriespolen i jeres filtre i lspcad. Højreklik i simulatemode, og indsæt værdien. Men det ændre ikke det helt store i praksis. Men jo, mere præcist.
Back to Top
HOLM Acoustics View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 11 Mar 2009
Location: Copenhagen
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote HOLM Acoustics Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Apr 2009 at 21:53
Hej Joesch,
 
Du skal bruge et milli-ohm-meter, da de fleste spoler har rimeligt lav modstand. Af samme grund er dine simuleringer formentligt OK m.h.t. den manglende ohm'ske spole modstand i spolerne. I praktikken er det et godt råd at trådtykkelsen i filteret til bassen er forholdsvis tyk, da det giver bedre dæmpningsfaktor og dermed mere kontrol i bassen - I basse er der meget energi/strømstyrke og en tynd tråd vil blive varm og derved får du en modstand der er afhængig af lydniveauet - i de ekstreme tilfælde smelter lakken på tråden, eller tråden brænder over. Modstanden af de fleste metaller bliver større jo varmere de er..
 
I dit tilfælde er det nok nemmest at beregne dig frem til en modstand:
Du skal så lige finde ud af hvor mange meter der er på spolen, så der må du være kreativ - tæl antal af lag og antal vindinger pr lag og gang med omkredsen ved midt radius af spolelaget. Og vid at du formentligt kun kan ramme modstanden med +/- 20% 
 
Vi ses d. 13!
 
m.v.h.
Thomas
Back to Top
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2009 at 21:52
Smile tak for svar! Jeg sidder ved en pc i Firenze og fik lige lyst til at se, hvad der sker paa hoejttalerfronten. Jeg har proevet at rode lidt med at integrere modstanden i simulationer og det er jo ikke noget der vaelter laesset. Medmindre man koeber noget billigt skidt - og hvorfor saa alt boevlet med at lave det selv. Flere steder opgives modstanden - fx Gatoshop.

Kommer hjem den 12. - moeder i biksen den 13.
J.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2009 at 23:57
Det stationære svar påvirkerkes ikke meget, men det kan have stor betydning for det transiente svar hvis man vælger spoler med høj DC modstand.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2009 at 06:00
Originally posted by joesch

Smile tak for svar! Jeg sidder ved en pc i Firenze og fik lige lyst til at se, hvad der sker paa hoejttalerfronten. Jeg har proevet at rode lidt med at integrere modstanden i simulationer og det er jo ikke noget der vaelter laesset. Medmindre man koeber noget billigt skidt - og hvorfor saa alt boevlet med at lave det selv. Flere steder opgives modstanden - fx Gatoshop.

Kommer hjem den 12. - moeder i biksen den 13.
J.
LOL Kender godt at man ikke lige kan undvære at se hvad der sker med højttalerne, ligegyldigt hvor man er.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz