Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Scan Speak / SB konstruktion
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Scan Speak / SB konstruktion

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Scan Speak / SB konstruktion
    Posted: 31 Jan 2011 at 23:34
Nå nu er jeg nået frem til hvilke enheder jeg vil benytte i toppen: 

Diskant: Scan Speak D30 Berylium
Mellemtone: Seas W15CH001 Hexadym

Jeg er lidt i tvivl omkring den indskydelse der er kommet med at enhederne i fronten skal kunne "stå alene" Jeg har nemlig tænkt mig at lave et lukket kabinet på cirka 8-9 liter til mellemtonen, hvordan lyder det ? 

Som bund vil jeg bruge en 10" Peerless XXLS 4 ohm, som jeg har liggende i forvejen, i et 40 liter portet kabinet, hvordan lyder det ? 

Alle inputs er velkomne. 
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Feb 2011 at 08:45
10" XXLS er da en disideret subenhed. Får du ikke svært ved at få den til at nå ordentligt sammen med Seasén...?
Mvh.
Friman
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Feb 2011 at 09:47
Ja det er en decideret sub enhed.. Jeg ved ikke om jeg får svært ved det, for den kan godt spille omkring 200 hz, men hvor godt det lyder er så en anden sag, jeg syntes ikke det lød dårligt da jeg havde dem i bilen. Men ja det er jo nok enheder der går det bedst under i 80 hz i hvert fald. 
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Feb 2011 at 10:26
Ja, det var lige præcis det jeg tænkte....Smile
 
Du må da have nogle "rigtige" basenheder liggende i gemmerne som passer bedre til formålet....Big smile
Mvh.
Friman
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Feb 2011 at 10:31
Det kan godt bringes til at virke. Men jeg tror ikke, at det skal laves som et konventionelt 3-vejs system. Men nærmere som en 2-vejs højtaler med indbygget sub.
Du kunne evt. drive XXLS'en med en plate-amp. Om du så også vil dele (bas-/)mellemtoneenheden nedad til eller bare lade enheden og kabinettet bestemme hvor langt ned den har akustisk output, og så understøtte den med subben, det tror jeg du skal prøve dig frem til.
Men jeg er helt sikker på, at du skal have en port eller en flowresistor i dit mellemtonekabinet, især hvis du lader Seas'en spille helt ned. Da du ellers risikerer "portstøj" fra faseplug'en.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Feb 2011 at 10:39
En port løser vel ikke utætheder? De bliver jo netop sat på prøve omkring portfrekvensen.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Feb 2011 at 11:02
Jo, det kan den vel godt, hvis portens tuningsfrekvens vælges fornuftigt.
Enhver utæthed har jo en grænsefrekvens, så hvis portens frekvens vælges tilstrækkelig høj, vil der vel ikke kunne opbygges et tryk i kabinettet, der kan give støj ved faseplug'en.
Men der skal ikke være nogen tvivl om, at jeg ville vælge en flowresistor i den givne situation.
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Feb 2011 at 11:13
Tak for input. 

Ja jeg ville jo aller helst benytte de enheder jeg har, men det er måske håbløst. 

Den kabinet form jeg ønsker, gør at mellemtone kabinettet vil blive 17,7 liter, hvis der skal være mulighed for port. Og det er måske lige i overkanten ?
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2011 at 19:27
Nå efter lidt tids overvejelse, er jeg nået frem til min endelig beslutning omkring valg af enheder. Diskant og mellemtone bliver som hele tiden D30 BE, og 12MU. 
Og bassektionen bliver 2 stk SB 15 8 ohms. 
Så jeg er nået frem til disse kabinetter indtil videre. 

Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2011 at 19:31


Edited by Boberik - 28 Feb 2011 at 19:33
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz