Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: refleksport
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


refleksport

 Post Reply Post Reply
Author
Message
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: refleksport
    Posted: 25 Dec 2010 at 00:40
Jeg går og skal bygge nye bunde til mine højttalere
 
der tænker jeg så, ville det være en fordel at vende porten fremad, lydmessigt, eller nedad?
 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Dec 2010 at 10:38
Hey,
 
Min mening er, at bølgelængderne er så lange, at det i princippet er ligemeget. Men dit rum kan godt gøre at det ikke er helt ligemeget. Afstand til bagvæg, dæmpethed osv. Hvis du laver prototyper så du undgår resonanser i porten, kan du vende den fremad. Ellers ville jeg vende den bagud.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Dec 2010 at 11:05
Det har været diskuteret før herinde og på et andet forum. Strengt teoretisk skal porten vende fremad ligesom enhederne, men som Henrik siger, så er bølgelængden ved en typisk afstemningsfrekvens så lang, at det i praksis ikke betyder noget. En down firing port kan være en rigtig udmærket idé. Der er flere fordele. Porten kobler stort set ens uanset højttaler-placering, og hvis det fx er en højere 3-vejs højttaler, får du på den måde plads til en længere port og kan dermed vælge en port med større diameter. En sådan port er betydeligt mere lineær (dvs. har mindre kompression) - og det kan høres som mere dynamisk og frigjort bas også ved højere niveauer.

Edited by USXX - 25 Dec 2010 at 11:07
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Dec 2010 at 15:13
super svar der ulrik
 
havde også lidt overvejet en down fire port, da den gør højttaleren noget mere flexibel, med placering
 
er der en tommel regel for hvor højt den skla være hævet over gulvet så?
 
fx ½ port diameter?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Dec 2010 at 17:50
Afstanden h til gulvet skal jo som minimum være så stor, så det cylindrisk udluftningsareal bliver det samme som portens tværsnitsareal. Således fås:
 
h >= r/2
 
, hvor r er portens indvendige radius.
 
Du skal nok regne med, at ende-korrektionen bliver en lille smule enderledes, end du er vant til.


Edited by USXX - 26 Dec 2010 at 08:06
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Dec 2010 at 21:54
hvis det cylindriske udluftningsareal skal være uændret, er det nok med h> r/2:
areal port = πr^2
areal cylinder omkring port = 2πrh - dvs at med h= r/2 er de to arealer ens.

Er i øvrigt helt enig med USXX, og kører selv med en 22W i down fire port (70mm jet set med 40 mm til gulv)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Dec 2010 at 08:03
Ja, Felsby - jeg glemte ganske enkelt at skrive /2 (omend det naturligvis står på det papir, jeg skriblede på i går - men det hjælper jo ikke omverdenen). Tak for korrekturen!
 
(I hate it when that happens Angry)


Edited by USXX - 26 Dec 2010 at 08:33
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Dec 2010 at 08:43
Bortset fra det så kan man godt ud fra simple flow-betragtninger argumentere for, at afstanden bør være minimum det samme som portens radius (men det har altså ikke noget at gøre med ovenstående typo, som blot vil irritere mig resten af dagen - pjat, jeg skal til julefrokost med familien, så det fortager sig nok efter en snaps og en blålys Wink).
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz