Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Seriespoler og kabinetsafstemning
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Seriespoler og kabinetsafstemning

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1505
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Seriespoler og kabinetsafstemning
    Posted: 01 Sep 2015 at 10:46
De poster, Henrik refererer til, kan jeg ikke finde - men det er fortsat et meget interessant emne, synes jeg. Kan USXX, kappen eller andre hjælpe?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2015 at 21:42
Hvad er det helt konkret, du ønsker belyst Sven?
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1505
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2015 at 23:15
Ulrik: hvis man med to forsk. målemetoder kan ende med et Qt på hhv. 0.3 og 0.4 er det svært at beregne et reflekskabinet :-(
What to do?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2015 at 10:00
Så måler man med en tredje metode Wink. Jeg tror nu snarere, at det er forskellen i målespænding/-strøm ved de to metoder, der kommer til udtryk end at det er selve metoden. Har du ikke en bog, hvor der står, hvordan man gør? Alternativt beregner du dit kabinet med et Qts på 0.35. Sagen er jo, at parametrene kun gælder ved ét niveau - og at T/S-modellen ér en model (som gælder for den ideelle højttalerenhed). For nogle (heldigvis mange) enheder giver T/S-modellen er godt fit, men det er ikke altid tilfældet. Tilsvarende er den simple kabinetmodel, som de fleste bruger, også behæftet med usikkerhed, hvorfor et porttrim altid er på sin plads. Hvilken fundamental parameter (som er bestemmende for Qts) er det, der primært giver afvigelsen? Er enheden tilspillet (og afkølet til stuetemperatur) inden måling i begge tilfælde? Har du de andre parametre for de to tilfælde? Hvilken enhed taler vi om? Hvilke målemetoder taler vi om? Har du prøvet at måle nærfeltsrespons i en stor åben baffel? Her vil det relative niveau ved resonansfrekvensen (målt under samme betingelser) give dig Qts. 

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1505
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2015 at 10:18
Tak, Ulrik! Man bliver forpustet, men det er toprelevant info!

Jeg har valgt at bruge ht som den er, dvs. en 22W8857 i et 40l kabinet afstemt til 28Hz. Det er en afstemning med et lidt højt Q, tror jeg, men i min basslugende stue slår resultatet alt, jeg tidligere har spillet på.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2015 at 10:29
Det er også en fed enhed. Hvad er så problemet Smile. Med Scan-Speak's parametre ser det da ogå ganske fornuftigt ud med din afstemning. Hvilke parametre måler du selv?
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2015 at 11:58
Bare lige en lille bemærkning. Jeg er før blevet snydt af at have målt T/S med støjsignal istedet for trinvis sinus.

Jeg mener trinvis sinus (eller sinus sweep afh. af hvor smart målegrej man ejer) er at foretrække. Der er mere energi ved de lave frekvenser hvor T/S parametre er relevante. Hvis Troels har målt din enhed med støjsignal kan det måske forklare forskellen?
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1505
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2015 at 12:41
Troels Gravesen målte min bas til Qt 0.4 og Vas 72l, fs så vidt jeg husker 26Hz. Jeg husker ikke om det var med støj eller trinvis sinus, men det kan da opklares.

Edited by felsby - 02 Sep 2015 at 12:43
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2015 at 12:43
Originally posted by bknielsen

Bare lige en lille bemærkning. Jeg er før blevet snydt af at have målt T/S med støjsignal istedet for trinvis sinus.

Jeg mener trinvis sinus (eller sinus sweep afh. af hvor smart målegrej man ejer) er at foretrække. Der er mere energi ved de lave frekvenser hvor T/S parametre er relevante. 

Enig!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2015 at 12:49
Originally posted by felsby

Troels Gravesen målte min bas til Qt 0.4 og Vas 72l, fs så vidt jeg husker 26Hz. Jeg husker ikke om det var med støj eller trinvis sinus, men det kan da opklares.

Det lyder heller ikke helt rigtigt for den enhed - men måske var det før tilspilning (det ville i hvert fald forklare en del).
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz