Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Semper-Fi 6
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Semper-Fi 6

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Semper-Fi 6
    Posted: 20 Dec 2010 at 15:38
Hey,

Lidt tanker og ideer til mit eget projekt, som jeg håber at kommer igang med i 2011.

En skitse :

Jeg vil gerne benytte de nye Satori enheder fra SB. 
Der skal bruges 2 x 6" og en ringstråler.

Denne højttaler vil ikke kunne spille helt så højt som en normal 2½vejs da den øverste enhed hurtigere end normal render mod xmax, da den sidder i en åben baffel.

Den nederste sidder i et basrefleks kabinet, og er tunet til enhedens Fb i ca 22 liter. Det gør at bakkedalen på refleks enheden er hvor den i åbent baffel har sit peak. DC koblet får vi en stort set flad impedanskurve. 

Delefilteret vil blive et hybrid serie/parallel med seriefilter på diskant og øverste bas, og et alm parallel på den nederste bas. Jeg har valgt en Jet70 basrefleksport for at minimere portstøj. Hvis jeg vælger den billige SB ringstråler som fås nu, kommer den måske i en waveguide så den tidsmessigt passer med basenheden. Så den skal speciellaves.

Der skal selvfølgelig laves nogle prototyper. Men det er stort set planen ind til nu. Så må vi se om det bliver til noget. Tid er dyrt i vores hus.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2010 at 15:56
Ja jeg har jo været efter dig før og det ser ikke ud til at du giver dig LOL.

Hvad med at køre med 2x basser i bunden og have en til at klare toppen alene, så er du også fri for den dopplereffekt man altid har i 2- og 2½vejs systemer, som giver anledning til fase forvrængning og frekvensmodulation. Den vil være særligt udpræget hvis du lader den øverste klare det hele. I det heletaget bør det være den enhed som spiller mellemtone der skal bevæge sig mindst.

Du kunne evt. sætte den øverste enheds stelben på de øvrige woofers plus ben og så har du et gratis højpasfilter. Det vil du kunne tillade dig at gøre, fordi impedansen på den slags enheder er så dynamisk stabil.

OG hvis du vil have den åben bagtil, så skal du da også have en diskant som er åben bagtil. f.eks. en harmonika diskant.




Edited by kappen - 20 Dec 2010 at 16:05
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2010 at 16:10
Hey,

Hele ideen er at flade impedansen ud nede i basområdet. Det kan jeg ikke hvis jeg smider en bas mere i og laver en 3vejs. Men måske basrefleks enheden skal sidde øverst, og spille mellemtone. Det går bare ud over kabinettets stabilitet tror jeg. En AMT ville være fin, men den koster bare en bondegaard. 

Jeg må lige lidt i tænkeboxen. Måske man kunne bruge noget andet en åben baffel. Skal bruge en lav Fb med én pukkel.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2010 at 17:47
Kan du ikke bare sætte en modstand parallel med dine basser LOL
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2010 at 20:34
Hey,

høhø :)

Tænkte lidt på hvordan impedansen ville være på en mini transmissionline på den øverste. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2010 at 09:31
Hvorfor er det, at du vil flade impedansen ud i basområdet? Hvad er det, du tror, du opnår ved dette - sådan rent lydmæssigt? For mig virker det som en ren sub-optimering, hvor helheden går tabt. Jeg er helt overbevist om, at du ikke får forbedret basgengivelsen - tværtimod. Du får to helt forskellige afstemninger, og det kan da kun resultere i en udifferentieret bas med maskering op i mellembåndet til følge. Din basale idé er da fin og bestemt kreativt tænkt - men jeg kan ikke se, at det skulle gøre noget som helst godt for lyden. Hvorfor ser du et problem med impedanspuklerne i basområdet? Er det tænkt til en rørforstærker? Held og lykke med projektet!
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2010 at 10:02
Hey,

Jeg havde håbet at den øverste enhed er så svag i basområdet (udfasen fra bagsiden) at man egentlig kun høre den nederste enhed (akustisk stærkere 2½ vejs (?!?)). Jeg ville prøve og se om der var forskel på forstærkerne hvis man fjernede impedanspuklerne og de stejle fasedrej. Nysgerrighed :)

Meningen var at lave nogle prototyper, og se hvad der kommer ud af det. Så kan det jo godt være at det bliver en alm 2½ vejs med fælles basrefleks, hvis det ikke virker. 

Jeg har efterhånden lavet rigtig, rigtig mange højttalere, og vil gerne prøve noget lidt spændende og anderledes. Så Dali engang forsøgte med to basrefleks der tunede forskelligt men tænkte det andet her nok var bedre. Ville gerne bruge et lukket kabinet til den øverste, men så bliver Fb for høj. Så skulle man have jyllands største akustiske ventil bagpå måske.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2010 at 10:16
Her er, hvad du opnår mht. impedansen.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2010 at 10:19
Hey,

Kan den vise fasen også (for to basrefleks i parallel)? Jeg er nemlig usikker på om den overhovedet bliver bedre eller ej. 
Hvis den bliver bedre, vil det vel være godt for forstærkere (om med rør eller ej), eller hva?. 

Link til Dali projekt ved Troels :


Edited by syncroniq - 21 Dec 2010 at 10:21
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2010 at 10:19
Hvis du havde håbet, at den øverste bas ville være så svag i bassen (og det vil måske være derhenad), at det ikke betød noget særligt, så har du jo bare en enhed, som med sit store udsving i basområdet modulerer mellemtonen, som jo netop skal gengives af denne enhed. I don't get the point.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz