Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Brug af speakerbuilder Pro- hjælp
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Brug af speakerbuilder Pro- hjælp

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Brug af speakerbuilder Pro- hjælp
    Posted: 19 Dec 2010 at 12:05
Har siddet og leget lidt med med programmet "speakerbuilder Pro", men jeg har lidt svært ved at forstå betydningen af flere af graferne. Skal "Step response" fx være så flad så muligt eller blot kort?
Og hvad med "Cone excursion"?

Mit problem er pt valget af den SB-enhed som skal i spil sammen med den xt25er jeg allerede har. Det kabinet jeg er ved at bygge er pt. omkring 14-15 liter indvendigt, men det kan sagtens gøres lidt mindre så jeg evt. kan bruge en lidt mindre enhed (5 tommer i stedet for 6). Ideen er den bedst mulige mellemtonegengivelse, for senere supplering med et basmodul med fx 2*8".
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Dec 2010 at 22:12
Hey,

Stepresponse skal have så få eftersvingninger som mulig. Ellers giver det "ringen".
ConeExcursion er membranvandring. Altså hvormeget bevæger membranen sig ved hver frekvens ved den angivne effekt (Pe). Hvilken SB enheder drejer det sig om? 4 eller 8 ohm?
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2010 at 08:54
Jeg tænker på "SB17NRXC35-4" eller "SB15NRXC30-4", og så senere evt supplere med et baselement med 2 stk "SB23NRXS45-8" eller måske en enkelt 10 eller 12 tommer.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2010 at 09:11
Hey,

SB17 ville jeg smide i 11-12 liter tunet til 40Hz.
SB15 ser ikke ud til at være lavet til basrefleks. 

Det kan være Ulrik eller Kasper vil uddybe. 
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2010 at 09:57
Passer 14 liter minus enhed, filter mm. ikke meget godt, eller er det lige i overkanten? 
Nogen der ved hvordan SB 15eren lyder i et lukket kabinet, og ville den principielt ikke være at foretrække hvis man vil udbygge med "ekstrabas"?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2010 at 11:04
Hey,

5" i 8ohm passer langt bedre i det størrelses kabinet.
Men jo, 6" vil passe fint i 14 liter når man trækker enhed, port, filter osv fra.
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2010 at 11:17
Hmmmmmmmm.
Hvad ville du selv foretrække, hvis du skulle have høj følsomhed og mulighed for at udbygge dem (dva. med bassektion)?
Bemærk at kabinettet sagtens kan laves lidt mindre.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2010 at 13:04
Hvis du allerede nu ved, at du vil komme til at opgradere med 2x8", så ville jeg bygge en 3vejs med det samme. Hvis ikke, så byg en 2Vejs med 6" og xt25.

både 6" og 5" tommer enhederne kan levere supergod mellemtone og egner sig fint til brug i et bassrefleks kabinet.
Back to Top
LS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 02 Feb 2010
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote LS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2010 at 15:02
Hmmm. Ideen var at bygge "overdelen" først i noget der minder om Gravesens "Jensen 1071", uden at behøve at tage hensyn til mængden af den nedre bas, og sÃ¥ siden udbygge med basmodulet (2*6, 2*8, 1*10 eller 1*12 tommer per side). Af samme grund ønskes derfor optimal mellemtone og god følsomhed (mÃ¥ske lidt modsætningfyldt).
Pt har jeg ikke tid eller råd til at lave det store projekt på denne side af sommerferien, så derfor havde jeg håbet på at det var en god ide at dele projektet i 2 etaper.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2010 at 11:21
Jeg spiller med en 5" i lukket kabinet på 5,5 liter. Det spiller rigtigt godt, så ingen problemer der.
Michael
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz