Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: The Conductor Grande
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


The Conductor Grande

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: The Conductor Grande
    Posted: 22 Dec 2010 at 12:06
Originally posted by friman

Originally posted by Busk

Originally posted by Neeper

Ja, som vi har været inde på for længe siden Busk, så ville jeg lave dem sådan her:

4 x 22W 2 x 12M og R29


Så kan du jo altid lave nogle kasser med de 15" SB hvis du synes der mangler lidt dybbas... Wink
Den er også lækker, men lidt tøse agtig LOL, og så er det jo lavet før, du kender mig efterhånden og ved jeg gerne går lidt andre veje Wink.
Og så er jeg træt af for lidt membran areal på diskanten, der skal prøves noget nyt.

Busken

Nu må du ikke misforstå mig, for jeg synes også dit projekt er fedt, men jeg havde helt klart lavet Neepers udgave. Det virker mere "prof" i design og sammensætning. Som jeg forstår det, så er det primært mtm sektionen du er uenig i, og der kan du jo bare skifte 12m og r29 ud med 15m og en amtér.
Subben kan du jo stadig lave ved siden af såfremt du ikke synes det er bund nok...

Rent designmæssigt synes jeg at Neeper rammer tættere på de linier du selv har i Conductoren, så hvis man skal snakke rent slægtskab, så vil Neeperens udgave mere ligne en "naturlig" storebror...
 
Ja men de er stadig ikke brutale nok til mig at se på og slægtskabet er mere tænkt som at det er enhederne der arbejdes videre på og visse steder forbedres.
Og så er der jo endnu en udgave af Dynaudio master refference Wink.
 
Designet er fast sat. Problemet med de der design dimser er også at man går på kompromi med størrelsen fordi de skal have visse dimensioner for at se design messigt rigtige ud, og jeg er ikke til kompromi. Og så er der ikke plads til at lave det perfekte indvendigt.
 
Jeg vil have lyden først i denne her, og når jeg ikke skal tænke på at sælge dem så er det andet ikke så vigtigt. Smile
 
Busken
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Dec 2010 at 14:10
1 stk. bagudrettet diskant for øget 3D skader vist ikke. Den kan laves så den kan kobles fra.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Dec 2010 at 08:54
Originally posted by Mik112

1 stk. bagudrettet diskant for øget 3D skader vist ikke. Den kan laves så den kan kobles fra.
Bestemt ikke nogen dum ideSmile
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Dec 2010 at 13:00
Muligheden for at tilslutte en ambiance-diskant er da bestemt værd at overveje, men min erfaring siger mig, at særlig niveauet (men også hvor den deles) er temmelig kritisk, hvis den skal bibringe helheden noget positivt - det er til gengæld nemt at få den til at degradere det samlede lydbillede. At den ligefrem skulle forbedre perspektivet, kan jeg ikke nikke genkendende til, men den tilførte diffusitet i toppen kan måske opfattes som sådan. Med held kan power responsen forbedres (og det er vel det, der er hele meningen), hvilket afgjort tæller på plussiden. Ydermere kræves der ikke en specielt dyr enhed til at klare denne opgave. Den må selvfølgelig ikke have en resonant karakter, og det er næppe en fordel at vælge en enhed, der er meget detaljeret. Det bør klart være en enhed med god spredning i den øverste oktav. Jeg ville lave en jumper setting på bagsiden af højttaleren, så man fx i tre trin kan tilpasse niveauet til lytterummet/højttalerplaceringen, for det er vitterlig kritisk. Da det kan være svært på forhånd at vide, hvor højt den skal spille, kan man i stedet vælge en variabel L-regler (som de kalder den på tysk) - altså et variabelt L-led, der uanset dæmpningen holder impedansen konstant, så filterets afrulning ikke påvirkes.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Dec 2010 at 15:51
Originally posted by USXX

Muligheden for at tilslutte en ambiance-diskant er da bestemt værd at overveje, men min erfaring siger mig, at særlig niveauet (men også hvor den deles) er temmelig kritisk, hvis den skal bibringe helheden noget positivt - det er til gengæld nemt at få den til at degradere det samlede lydbillede. At den ligefrem skulle forbedre perspektivet, kan jeg ikke nikke genkendende til, men den tilførte diffusitet i toppen kan måske opfattes som sådan. Med held kan power responsen forbedres (og det er vel det, der er hele meningen), hvilket afgjort tæller på plussiden. Ydermere kræves der ikke en specielt dyr enhed til at klare denne opgave. Den må selvfølgelig ikke have en resonant karakter, og det er næppe en fordel at vælge en enhed, der er meget detaljeret. Det bør klart være en enhed med god spredning i den øverste oktav. Jeg ville lave en jumper setting på bagsiden af højttaleren, så man fx i tre trin kan tilpasse niveauet til lytterummet/højttalerplaceringen, for det er vitterlig kritisk. Da det kan være svært på forhånd at vide, hvor højt den skal spille, kan man i stedet vælge en variabel L-regler (som de kalder den på tysk) - altså et variabelt L-led, der uanset dæmpningen holder impedansen konstant, så filterets afrulning ikke påvirkes.
Ja det ikke nogen nem opgave, det vil vise sig om den kommer med.
L-regel har en en 2ostks af tror jeg.
Fedt med dit input til de ukendte ting.

Glæder mig til den 15" Tongue

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Dec 2010 at 17:03
De fleste L-pad's på markedet er desværre 8 Ohm udgaver. Finder nogen en i 4OHM må i godt oplyse varenr.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Dec 2010 at 17:39
Jeg er deværre heller ikke faldet over nogen 4 ohm L-pads.
Back to Top
Neeper View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 05 Sep 2010
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote Neeper Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Dec 2010 at 21:31
Originally posted by JAV

Syncronic, har selv haft et par 8ohms (købt af en gut der havde adskillige), så hvis man hører SS ad, skulle det nok kunne lade sig gøre.
 
Men fed højttaler Neeper. Hvilket program har du brugt ?

Hej JAV

Jeg tegner i Rhino 3D, og laver fotorealistiske renderings i Maxwell Render.
Rhino mener jeg er det absolut bedste program til at designe højttalere i, det er super nemt at optimere proportioner med, man kan hurtigt hugge et par milimeter af breden, eller rykke enheder et par milimeter op eller ned. At flytte en diskant 2 mm kan ændre et design fra at være klodset og amatøragtigt til at se super prof ud. Og så er fordelen ved Rhino ud over det er nemt at designe i, at det er baseret på samme matematik som engineering software som AutoCad og SolidWorks, (NURBS modeling, vector baseret, ikke polygon bras) så det man tegner rent faktisk kan bruges til noget, det er ikke bare en pæn tegning. 

Prøv det, www.rhino3d.com, der er en gratis prøve version som dog kun kan gemme ens arbejde max 25 gange, men uden udløbs dato. 

Men for at få renderings på niveau med det jeg viser her, skal man virkelig til at nørde den, Maxwell er uden sammenligning det mest (eneste) fotorealistiske rendering program, men da det egentlig er et virtualt fotostudio som simulere hvordan rigtigt lys fungere på rigtige materialer, så er det noget langhåret at få godt, det har taget mig 4 år på noget der ligner fuld tid at nå hertil.

Mvh Kim
http://www.coroflot.com/neeper
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Dec 2010 at 12:06
Hey Neeper.
 
Jeg kender godt Rhinoceros - mener det var Busk der gjorde mig opmærksom på programmet for godt et års tid siden. Er dog et par timer bagud i forhold til din kunnen. 
Kender ikke til Maxwell Render. Har kigget lidt på youtube, og det ser super genial ud. Det må jeg have :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz