Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: The Conductor Grande
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


The Conductor Grande

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: The Conductor Grande
    Posted: 19 Dec 2010 at 08:41
Nå, selv om jeg lige har en jeg skal bygge en mindre højttaler for, så er der jo ikke noget i vejen for at lufte hvad jeg har tænkt mig at gå i gang med sidst næste år.

Jeg har nu lavet 3sæt Conductor en den mere kone venlige udgave, og det har givet mig en masse erfaring, og også tankerne til Grande udgaven hvor disse erfaringer skal bruges fuldt ud.

Ting fra den alm. conductor som jeg er glad for og vil benytte, og ting som skal opgraderes eller tilføjes.
1: 15m mellemtonen, dog havde jeg overvejet at opgradere til 18w, men grundet fase problemer i den kommende konstruktion, så er jeg tilbage på 15m, det smæk der er i den mellemtone, sammen med detaljer og åbenhed vil jeg ikke undvære.

2: Jeg elsker og kan ikke undvære den dybe dybe dybe bas som enheder fra Ulriks hånd kan levere, så hvorfor ikke gå linen ud og benytte den 15" bas som han har lavet ved SB Wink.

3: Conductor Api gav mig en indsigt i hvad det giver at smide en enhed i lukket system og så benyttet akustiske ventiler, den dynamik og absolut tøre og kontante bas har jeg ikke hørt i nogen anden højttaler. Så det skal også med i Grande versionen.

4: Diskanten skal klart have et nyk op, på nær mik112 udgave, så er det klart det svageste led i kæden, det skal dog siges at det her ikke er et udtryk for at den er dårlig for det spiller himmelsk, det mere en betragtning af hvad der kan gøres bedre, men som også vil være en fordyrende del.
Og en ting som altid har slået mig ved selv dyre konstruktioner, som mine B&W signature 800, er at de bliver presset i diskanten når man spiller op til roskilde orange scene niveau. Og det er jo det manglende membran areal der træder ind her. Så i denne konstruktion er der valgt en Mundorf air motion transformer med 4 gange så stort membran areal som en normal diskant.

5: Placering af enheder er nem i en 3vejs med 3 enheder, men ligeså snart man vil have 2 basser opstår der jo problemer, da de 2 basser ikke vil have samme afstand til øret, det kan man så klare med at vinkle højttaleren bagover, det giver også bedre time alignment mellem resten af enhederne. Så er vi i mål? nej ikke helt, for hvis man gerne vil have en mellemtone på hver side at diskanten, så dur vinkling ikke længere. Og da jeg er vild med lyden af den løsning, og gerne vil have membran areal på alle områder så bliver det altså en WMTMW løsning, da de enkelte områder så i hvert fald for samme afstand til øret. Og på den måde for de heller ikke samme afstande til rummets overflader og anslår derfor heller ikke de sammen stående bølger i rummet.

6: Dyb bas og smæk på? hmmm det er svært at opnå med en 3vejs med basreflex, den har bare ikke samme kontanthed som en lukket konstruktion. Og da jeg ikke vil lave et kompromi, så bliver løsningen 4vejs. Det bliver højttaleren ikke mindre af, men det er ikke et problem hos min kone, hun er glad for store højttalere, og lever i forvejen med 48 af dem, så skidt med det.
Men det giver det ene problem at højttaleren vil blive så stor at jeg ikke kan bygge den alene i en sektion, så sub delen kommer for sig og med enheden placeret i fornuftig afstand til gulvet.

7: Deling? enhver der har rodet med højttalere og filter konstruktion ved at det ikke er nemt at lave filter til en 3vejs, og at jo hele komponenter jo mindre dynamik og opløsning for man, men 4vejs GLEM det, du kan ikke måle så dybt at delingen mellem sub og mellembas ikke er mulig at simulere eller måle sig til. Så kunne man måske finde et lyddødt rum, men så får man ikke roomgain osv med og der skal derfor en del justeringer til i en stuen, og det næste problem er jo også at du ikke må dæmpe en bas. Plus at prisen for at lave højpass delingen på mellembassen ville koste det samme som enheder til en hel højttaler. 1. tanke var så at lave højttaleren som en 3vejs WMTMW med en sub til med en Hypex DS 8.0 til at justerer den ind.
Men man har så stadig en masse komponenter som æder lyden. Så løsningen bliver at kikke på endnu en Dansk mærke, nemlig Ground Sound som laver digitale delefiltre hvor mulighederne er uendelige for at tilpasse lyden til det man vil, og man kan nemt lave justeringer unden at skulle købe et hav af passive komponenter. løsninger selvfølgelig ikke billig, da man så skal have 4stk stereo effekttrin eller 8stk monoblokke. Men da tanken er at jeg vil lave et statement, der ikke bare er stort og voldsomt, men som også sætter lyden i absolut højsæde ja så må jeg også sige "B" når jeg nu har sagt "A". Og så er de normale problem med forskel i følsomhed mellem enheder, og time alignment kan også justeres til perfection.

9: Kabinet opbygning. Ja her vil jeg fortsætte i samme design, med facetter og meget solide kabinetter. Så front vil blive konstrueret med 3lag 19mm MDF = 57mm og resten af 2lag 19mm MDF = 38mm. Og alle interne opbygninger og afstivninger vil blive af 19mm MDF. En helt anden ting der skal være på plads er stående bølger, altså ingen paralelle overflader i de kabinetter hvor dette vil være et problem. Løsningen her vil være skrå overflader indvendigt i kamrene og så en difussor lignende overflade, i form af halverede rundstokke, flækket på langs, og placeret på de 3 af de 6 overflader i kabinettet. Mundorf diskanten skal have sit eget kammer da den er åben, men med den stykke front og tilførelsen af et lag 19mm mere bag den, så fræser jeg et kammer bag den. Mellemtone og mellembas vil får aperiodisk kabinetter, lukket med akustiske ventiler, lukket grundet den før omtalte dynamik og tørre kontante bas, og ventiler da den giver den kontrolerede "sivning" som giver den lille smule mere åbenhed og fylde.

10: endelige valg af enheder. Ja valget er ikke svært, jeg er stor fan af Ulrik så.
Diskant: Mundorf AMT 2510.
Mellemtone: 2stk ScanSpeak 15M.
Mellembas: ScanSpeak 22W.
Sub: SB Acoustic 42FHC75-6.

Nå en tegnig er vel på sin plads nu Smile efter al den snak LOL, tegningen er ikke den endelig da den er med valg af andre mellemtoner, men det er småting.



Busk


Edited by Busk - 19 Dec 2010 at 08:45
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Dec 2010 at 08:49
Glemte lige målene.
3vejs sektion: 30cm bred, 55cm dyb og 150cm høj.
Sub sektionen: 45cm bred, 50cm dyb og 150cm høj.
Fod: 80cm bred, 55cm dyb og 5cm tyk.
Spen!ses: 40mm i diameter og 5cm høje.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Dec 2010 at 09:00
Hey,

22W alu eller pap?
Der er vidst en der har været på "Paint - advanced level" her :)
Ser godt ud. Super spændende. Hvad finish har du tænkt dig?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Dec 2010 at 09:12
pap versionen er indkøbt og det samme er 15" basserne, så mangler der bare 2stk 15m og de mundorf diskanter.

Finish som på Conductor api tror jeg.

Coreldraw 7 hehe
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Dec 2010 at 18:17
Hey Busk..
 
Det ser super spændende og "stort" ud :-)
 
Jeg tegnede, for noget tid siden, noget lignende ...... Dog overhovedet ikke i dine dimensioner..
 
2x 18W, 2x12M, og en R29 som var sænket 8-10mm ned i fronten..
 
( Ja, ja det er en skod tegning... er ikke god til at tegne i tegneprogrammer, så det foregår på det papir, som lige er til rådighed) Wink
 
  
 
Måske det var en ide at "nedsænke" diskanten, når det nu ikke er muligt at vinkle højttaleren bagud..
 
mvh
 
chris-torb
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Dec 2010 at 18:30
Det er en udmærket ide at nedsænke diskanten, men man skal også være opmærksom på at man ikke får lavet uhensigtsmæssige refleksioner og diffraktioner, når man laver nye kanter omkring den - Din løsning med buede kanter, er super idet diffraktionerne vil blive spredt ud over et større område, når man har flere forskellige afstanden til kanten. Refleksionerne er det jeg er mest bekymret over, de kunne i værste tilfælde give kamfilter effekter.

Fed ide med en ren bas-tårn Busk, husk at sæt bassen i en højde hvor den ikke står i et tryk maximum eller minimum.


Edited by kappen - 19 Dec 2010 at 18:34
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Dec 2010 at 19:05
Takker, ja jeg syntes jeg skulle lave noget ordentligt denne gang LOL.
Minimum maximum, det værste man kan køre er vel at placere bassen så den er midt mellem gulv og loft, det bedste må vel være at placere den et "ulige" sted i mellem de to?

Enhederne bliver placeret plant og med digital filtre på vil der ikke være problemer med at justere enhederne i forhold til hinanden.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Dec 2010 at 19:56
Hej Busk,
 
15M... Må medgive at den aldrende 15M'er er et meget positivt bekendtskab, og 2 af dem gør helt sikkert oplevelsen endnu bedre - så et godt valg.
 
22W... Har lige solgt mine... Æv. Ellers Verdens Frækkeste 8" Højttaleenhed- også rent visuelt.
 
Diskant.... Kender ikke modellen. Prøv evt. m. 2 stk. diskanter...den ene på bagsiden for bedre 3D...trods reglerne.
 
Kan ikke umiddelbart læse hvor du vil dele 22W'erne nedad mod SB. Er du sikker på at 1 stk. SB pr. side kan levere tryk nok? - prøv at ramme 88-90dB/1W/1m denne gang - så vælter kunderne ind i butikken Smile.
 
Anyway bevæger din konstruktion sig op i en fysisk størrelse (og 4 kabinetter) hvor Holger4's principper også spiller med på den gode måde. Hvor mange L/netto ender "Le' Grande" samlet i?


Edited by Mik112 - 23 Dec 2010 at 18:06
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Dec 2010 at 23:08

Hey Busk.

Ser fedt ud. Fedt nok at du kigger på en aktiv løsning - kender dog ikke til GS' produkter. Jeg er selv igang med digital korrektion, og har hørt et digital korrektion setup ved Eton enheder ved en gut i Tyskland. Det lød for vildt. Det er nok det vildeste jeg har hørt. Prøv evt. at kaste et blik på den løsning.


Edited by JAV - 19 Dec 2010 at 23:10
Back to Top
Neeper View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 05 Sep 2010
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote Neeper Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2010 at 02:12
Ja, som vi har været inde på for længe siden Busk, så ville jeg lave dem sådan her:

4 x 22W 2 x 12M og R29


Så kan du jo altid lave nogle kasser med de 15" SB hvis du synes der mangler lidt dybbas... Wink


Edited by Neeper - 21 Dec 2010 at 02:13
http://www.coroflot.com/neeper
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz