Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: stooooor scan speak
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


stooooor scan speak

 Post Reply Post Reply Page  <12345 11>
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: stooooor scan speak
    Posted: 18 Dec 2010 at 20:39
men skal der deles nede ved 2500 eller endnu lavere er 24 db filter vel nødvendigt for at det kan holde til mere end blot 100 watt eller tager jeg fejl
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2010 at 22:13
Originally posted by Boberik

Originally posted by kappen

Originally posted by heltedellen

vil 3500 hz være for højt at de4le mellemton og diskant ....tænker mest på belastbarhed til diskanten derfor deroppead ss

Det er lige i overkanten for en 18W hvis du spørger mig. Det er mest grundet at det vil blive svært at opnå en pæn powerrespons, hvis du deler for højt.

Iøvrigt mener jeg, at det skal tænkes igennem hvordan du vil bruge 2 x 18W som mellemtoner. Hvis du blot placerer dem over hinanden, vil du få en mase lobbing effekter og det er helt klart ikke ønskbart. Du kan selvfølgelig også køre dappolito, men det er jo også noget bøvl, for det forudsætter at du deler super lavt, under 2kHz med de enheder ihvertfald.

Jeg ved at jeg nu bevæger mig ud i noget jeg ikke burde gøre (som egen forhandler af SB Acoustics - så er der ikke nogen som er itvivl). Men jeg kan altså ikke lade være med at anbefale et af mine egne produkter i den her sammenhæng: http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midwoofers/6-sb17nrxc35-4/ Den vil kunne matche følsomheden, og størrelsen er nok også mere egnet, den kan deles optimalt omkring 2.7kHz-3.3kHz, det har jeg gjort et par gange med stor sucess.

JEG synes at den har bedre mellemtone end 18W og det er altså heller ikke uden grund at man ser den sidde i flere af Wilsons højttalere. 

Jeg beklager hvis jeg træder nogle over tæerne ved at anbefale egne produkter, sig endelig til hvis dette er tilfældet, så fjerner jeg posten igen - jeg synes bare at det var berettiget.

Personligt, og det kan godt være det bare er mig, men så syntes jeg man skal holde "egne interesser" langt væk fra et åbent fora.. Nu er der ikke vildt mange brugere som er forhandlere herinde, men det kunne se kønt ud med mange forhandlere der sidder og anbefaler deres eget. JEG syntes det er forkert at skrive som du gør, men det er jo MIN mening. 

Syntes du skal tænke på du sidder og vejer 2 ting op imod hinanden og har interesse det ene sted.  Jeg ved godt hvad Torben Mikkelsen ville have valgt af SB og Scan Speak. 

Jeg forstår godt det amoralske i det og accepterer selvfølgelig fuldstændig hvis brugere generelt ikke synes om at jeg snakker om ting jeg selv forhandler. Men hvor går grænsen så? Hvis jeg taler negativt om andre enheder, er det så fordi at jeg prøver at sælge nogle af mine egne produkter frem for disse? Jeg forsøger jo ikke at lægge skjul på hvad jeg forhandler og så længe folk ved dette vil jeg da mene at de er i stand til at inkludere denne information i deres endelige beslutning. Det kan jo også hurtigt blive sådan, at jeg næsten ikke kan deltage i nogle diskussioner herinde - og det tror jeg da også at der er nogle som vil blive kede af.

Men lad os endelig få noget mere feedback på det her område. Måske syncroniq vil lave et regelsæt for "branchemedlemmer".

Iøvrigt kunne det være fantastisk at få Torben Mikkelsen herind!
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2010 at 22:19
Originally posted by Boberik

Originally posted by kappen

Originally posted by heltedellen

vil 3500 hz være for højt at de4le mellemton og diskant ....tænker mest på belastbarhed til diskanten derfor deroppead ss

Det er lige i overkanten for en 18W hvis du spørger mig. Det er mest grundet at det vil blive svært at opnå en pæn powerrespons, hvis du deler for højt.

Iøvrigt mener jeg, at det skal tænkes igennem hvordan du vil bruge 2 x 18W som mellemtoner. Hvis du blot placerer dem over hinanden, vil du få en mase lobbing effekter og det er helt klart ikke ønskbart. Du kan selvfølgelig også køre dappolito, men det er jo også noget bøvl, for det forudsætter at du deler super lavt, under 2kHz med de enheder ihvertfald.

Jeg ved at jeg nu bevæger mig ud i noget jeg ikke burde gøre (som egen forhandler af SB Acoustics - så er der ikke nogen som er itvivl). Men jeg kan altså ikke lade være med at anbefale et af mine egne produkter i den her sammenhæng: http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midwoofers/6-sb17nrxc35-4/ Den vil kunne matche følsomheden, og størrelsen er nok også mere egnet, den kan deles optimalt omkring 2.7kHz-3.3kHz, det har jeg gjort et par gange med stor sucess.

JEG synes at den har bedre mellemtone end 18W og det er altså heller ikke uden grund at man ser den sidde i flere af Wilsons højttalere. 

Jeg beklager hvis jeg træder nogle over tæerne ved at anbefale egne produkter, sig endelig til hvis dette er tilfældet, så fjerner jeg posten igen - jeg synes bare at det var berettiget.

Personligt, og det kan godt være det bare er mig, men så syntes jeg man skal holde "egne interesser" langt væk fra et åbent fora.. Nu er der ikke vildt mange brugere som er forhandlere herinde, men det kunne se kønt ud med mange forhandlere der sidder og anbefaler deres eget. JEG syntes det er forkert at skrive som du gør, men det er jo MIN mening. 

Syntes du skal tænke på du sidder og vejer 2 ting op imod hinanden og har interesse det ene sted.  Jeg ved godt hvad Torben Mikkelsen ville have valgt af SB og Scan Speak. 

Jeg er sådan set lidt i en delt lejr, da jeg normalt også er imod at sælgere promoverer egne varer, dog synes jeg at Kappen gør det på en sådan måde at det er ok. Især da der er fornuft i hans forslag. Hvis man læser hvad kappen foreslår, så gør han det for at bruge 1 enhed i stedet for to (for at undgå lobing, som er et reelt problem!!), og da jeg ikke umiddelbart kan se at Scanspeak har en mellemtone i den størrelse der har samme følsomhed ser jeg ikke noget problem i at han anbefaler hvad han har egne erfaringer med, som han jo også skriver. Hvis man kunne få en 18W med høj nok følsomhed, så havde det nok været bedre at holde "sit eget sortiment" udenfor anbefalingerne. 
IMO er det også god stil at han skriver som han gør.. altså at han gør opmærksom på at han er forhandler. 
Men jeg er dog lidt i tvivl om dig boberik? har du noget med DAT at gøre? Jeg har faktisk fået det indtryk at du render en del derinde og enten hjælper til eller har et godt forhold med dem? Ikke at der er noget galt i at være gode venner med en forhandler (der er vi vel alle sammen på et eller andet plan). 

Med venlig hilsen

Rune



Edited by Frost - 18 Dec 2010 at 23:11
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2010 at 22:30

Jeg ville i hvert fald nødigt undvære Kappens informative indlæg her på forum. I mine øjne er der kun meget få personer på forum som har SÅ stor teknisk indsigt i højtalerdesign/udvikling, og det ville sku være synd at miste pga sådanne ting her.
Personligt vil jeg hellere sortere informationer alt efter hvor troværdig personerne er. Så er det jo op til hver person at vurdere hvor meget man vil lægge i hans indlæg. 
mvh


Edited by Frost - 18 Dec 2010 at 22:34
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2010 at 22:32
Hey,

Det er fint vi får det her emne op. 
Jeg har lavet en tråd her, hvor vi kan fortsætte :

Videre med trådens formål :)
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2010 at 22:59
jeg ved ikke hvad lobning er ...er det meget slemt og hvorfor virker andre højttalere i den konstelation ss...spørger sikkert meget sorry
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2010 at 23:09
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2010 at 23:14
Hey,

Prøv denne her, så kan du se det.


Vælg "Setup : Double slit" oppe i højre hjørne.
Fravælg "Show intensity"
Skru ned for Speed
Leg med source Frequency.

De mørke "streger" er der hvor de faser ud. Forestil dig enhederne. Looping er, at jo mere de faser ud, des flere sorte streger får du, og mere ujævn lydbillede når du bevæger dig op og ned.

korrekt kappen ?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2010 at 23:38
men kan delefrekvensen så regnes ud når centrum af de 2 enheder er 30 cm fra hinanden ss
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2010 at 23:45
Originally posted by syncroniq

Hey,

Prøv denne her, så kan du se det.


Vælg "Setup : Double slit" oppe i højre hjørne.
Fravælg "Show intensity"
Skru ned for Speed
Leg med source Frequency.

De mørke "streger" er der hvor de faser ud. Forestil dig enhederne. Looping er, at jo mere de faser ud, des flere sorte streger får du, og mere ujævn lydbillede når du bevæger dig op og ned.

korrekt kappen ?

Ja lige præcis Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz