Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: stooooor scan speak
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


stooooor scan speak

 Post Reply Post Reply Page  <1234 11>
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: stooooor scan speak
    Posted: 17 Dec 2010 at 18:00

diskanten kommer til at sidde i 95 cm høje ...

 

Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2010 at 16:04
Clap
Originally posted by heltedellen

hej først vil jeg undskylde at der ingen billeder vil komme i startfasen da jeg ikke kan tegne hverken i frihånd eller på pc ;o)
 
jeg vil bygge et sæt bestående af 3 sektioner i hver side ..dvs 2 basssektioner og en mellem/diskant sektion
de vil blive  bas- 70 høj 60 dyb og 30-40 bred ...mellem/diskant 50 høj 60 dyb og 30-40 cm bred ...alle med buede sider i finer
bas 2 stk 26w 4867 koblet i serie i hver sektion 110 liter ialt
mellem 2 stk 18w 8531 og 1 stk d3004 mellemtoner koblet parallelt 37,5 liter ialt (kabinet 75 liter som deles på midten da de ellers ikke ville matche bas sektionerne
 
der vil blive benyttet akustiske ventiler i bassektionerne ..2 i hver og mellem/diskant vil blive lukket
der vil blive dæmpet med bitumen og rockuld
alle kabinetterne vil blive afstivet og ende med ca 30 mm pladetykkelse
 
desuden vil en snedker hjælpe med at fremstille kabinetter da jeg ikke selv har hverken plads værktøj eller evner nok til et så ambitiøst projekt
 
filter er jeg meget i tvivl om men overvejer at køre 12 db/oct mellem bas og mellemtone ved 100-250 hz og 24 db/oct mellem og diskant for bedre belastbarhed på diskanten ...alternativt aktiv deling med passiv 12 db/oct indsats i melletone og diskant sektionen til evt korrektion
 
overvejer stadig om kirsebærfiner vil blive for mørkt på så store flader eller om jeg skal vælge en lysere finer (men hvilken)
 
håber på masser arf konstruktiv input herindefra da jeg jo gerne vil ende med en perfekthøjttaler (eller tæt derpå)
 
mvh nicolai autist hifinørd og rablende tosset med højttalere LOL
 
ClapClapClapClapClap
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2010 at 17:56
vil 3500 hz være for højt at de4le mellemton og diskant ....tænker mest på belastbarhed til diskanten derfor deroppead ss
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2010 at 18:13
Originally posted by heltedellen

vil 3500 hz være for højt at de4le mellemton og diskant ....tænker mest på belastbarhed til diskanten derfor deroppead ss

Det er lige i overkanten for en 18W hvis du spørger mig. Det er mest grundet at det vil blive svært at opnå en pæn powerrespons, hvis du deler for højt.

Iøvrigt mener jeg, at det skal tænkes igennem hvordan du vil bruge 2 x 18W som mellemtoner. Hvis du blot placerer dem over hinanden, vil du få en mase lobbing effekter og det er helt klart ikke ønskbart. Du kan selvfølgelig også køre dappolito, men det er jo også noget bøvl, for det forudsætter at du deler super lavt, under 2kHz med de enheder ihvertfald.

Jeg ved at jeg nu bevæger mig ud i noget jeg ikke burde gøre (som egen forhandler af SB Acoustics - så er der ikke nogen som er itvivl). Men jeg kan altså ikke lade være med at anbefale et af mine egne produkter i den her sammenhæng: http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midwoofers/6-sb17nrxc35-4/ Den vil kunne matche følsomheden, og størrelsen er nok også mere egnet, den kan deles optimalt omkring 2.7kHz-3.3kHz, det har jeg gjort et par gange med stor sucess.

JEG synes at den har bedre mellemtone end 18W og det er altså heller ikke uden grund at man ser den sidde i flere af Wilsons højttalere. 

Jeg beklager hvis jeg træder nogle over tæerne ved at anbefale egne produkter, sig endelig til hvis dette er tilfældet, så fjerner jeg posten igen - jeg synes bare at det var berettiget.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2010 at 18:25
ja ok men nu ville jeg gerne ha 2 i pga design og mener da man ofst ser 2 på hve4r side af diskanten i andre sammenhæng ss...hvis den enhed du der viser passer bedre end ss 18 w kan den så fåes i en 8 ohms version (for drift med 2 )
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2010 at 18:29
og ville en peerless hds 182 så ikke være mindst lige så go ???
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2010 at 20:14
Kan du så ikke bare sætte 2 i, hvor den ene ikke er sat til LOL.

Ja, man ser ofte 2 på hverside og det er enten dappolito eller 2½vejs konfiguration de sidder i. Hvis det ikke er nogle af delene, vil jeg kalde det for en fejlkonstruktion.

Hvis du bruger dappolito, skal du dele super lavt før det kommer til at fungere og det er bare sjældent at diskanter lyder godt, hvis de skal gå så lavt.

Med 2½Vejs konfigurationen er du tilbage hvor du startede ang. følsomhed, du lapper bare hullet under baffelstepfrekvensen istedet for at gøre det med dine basser (en af enhederne vil spille i et meget smalt område).
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2010 at 20:16
Originally posted by heltedellen

og ville en peerless hds 182 så ikke være mindst lige så go ???

NEEJ! Du må for alt i verden ikke sammenligne de hds 182 med en SB eller 18W for den sags skyld. 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2010 at 20:23

hmmm er altså ret opsat på 2 stk ...kan vel heller ikke vær sååå ringe igen når så mange gør det

og stadig så passer det i mit design merd 2

 

Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2010 at 20:35
Originally posted by kappen

Originally posted by heltedellen

vil 3500 hz være for højt at de4le mellemton og diskant ....tænker mest på belastbarhed til diskanten derfor deroppead ss

Det er lige i overkanten for en 18W hvis du spørger mig. Det er mest grundet at det vil blive svært at opnå en pæn powerrespons, hvis du deler for højt.

Iøvrigt mener jeg, at det skal tænkes igennem hvordan du vil bruge 2 x 18W som mellemtoner. Hvis du blot placerer dem over hinanden, vil du få en mase lobbing effekter og det er helt klart ikke ønskbart. Du kan selvfølgelig også køre dappolito, men det er jo også noget bøvl, for det forudsætter at du deler super lavt, under 2kHz med de enheder ihvertfald.

Jeg ved at jeg nu bevæger mig ud i noget jeg ikke burde gøre (som egen forhandler af SB Acoustics - så er der ikke nogen som er itvivl). Men jeg kan altså ikke lade være med at anbefale et af mine egne produkter i den her sammenhæng: http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midwoofers/6-sb17nrxc35-4/ Den vil kunne matche følsomheden, og størrelsen er nok også mere egnet, den kan deles optimalt omkring 2.7kHz-3.3kHz, det har jeg gjort et par gange med stor sucess.

JEG synes at den har bedre mellemtone end 18W og det er altså heller ikke uden grund at man ser den sidde i flere af Wilsons højttalere. 

Jeg beklager hvis jeg træder nogle over tæerne ved at anbefale egne produkter, sig endelig til hvis dette er tilfældet, så fjerner jeg posten igen - jeg synes bare at det var berettiget.

Personligt, og det kan godt være det bare er mig, men så syntes jeg man skal holde "egne interesser" langt væk fra et åbent fora.. Nu er der ikke vildt mange brugere som er forhandlere herinde, men det kunne se kønt ud med mange forhandlere der sidder og anbefaler deres eget. JEG syntes det er forkert at skrive som du gør, men det er jo MIN mening. 

Syntes du skal tænke på du sidder og vejer 2 ting op imod hinanden og har interesse det ene sted.  Jeg ved godt hvad Torben Mikkelsen ville have valgt af SB og Scan Speak. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz