Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: stooooor scan speak
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


stooooor scan speak

 Post Reply Post Reply Page  123 11>
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: stooooor scan speak
    Posted: 17 Dec 2010 at 11:21
hej først vil jeg undskylde at der ingen billeder vil komme i startfasen da jeg ikke kan tegne hverken i frihånd eller på pc ;o)
 
jeg vil bygge et sæt bestående af 3 sektioner i hver side ..dvs 2 basssektioner og en mellem/diskant sektion
de vil blive  bas- 70 høj 60 dyb og 30-40 bred ...mellem/diskant 50 høj 60 dyb og 30-40 cm bred ...alle med buede sider i finer
bas 2 stk 26w 4867 koblet i serie i hver sektion 110 liter ialt
mellem 2 stk 18w 8531 og 1 stk d3004 mellemtoner koblet parallelt 37,5 liter ialt (kabinet 75 liter som deles på midten da de ellers ikke ville matche bas sektionerne
 
der vil blive benyttet akustiske ventiler i bassektionerne ..2 i hver og mellem/diskant vil blive lukket
der vil blive dæmpet med bitumen og rockuld
alle kabinetterne vil blive afstivet og ende med ca 30 mm pladetykkelse
 
desuden vil en snedker hjælpe med at fremstille kabinetter da jeg ikke selv har hverken plads værktøj eller evner nok til et så ambitiøst projekt
 
filter er jeg meget i tvivl om men overvejer at køre 12 db/oct mellem bas og mellemtone ved 100-250 hz og 24 db/oct mellem og diskant for bedre belastbarhed på diskanten ...alternativt aktiv deling med passiv 12 db/oct indsats i melletone og diskant sektionen til evt korrektion
 
overvejer stadig om kirsebærfiner vil blive for mørkt på så store flader eller om jeg skal vælge en lysere finer (men hvilken)
 
håber på masser arf konstruktiv input herindefra da jeg jo gerne vil ende med en perfekthøjttaler (eller tæt derpå)
 
mvh nicolai autist hifinørd og rablende tosset med højttalere LOL
 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2010 at 12:39
Hey,

Lyder super spændende. 

Hvordan har du tænkt dig med delefiltre? Vil de blive målt akustisk og fået et filter lavet ud fra det, eller mener du beregne et filter teoretisk?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2010 at 13:05
Hvorfor dog 26W koblet i serie?? Så kommer du bare til at kvæle dine 18W pga. de skal dæmpes så meget.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2010 at 13:06
- Og hvorfor 2 18W, skal det ikke være en 3vejs højttaler?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2010 at 13:18

2 x18w for følsomheden passer sammen med diskant og basser ...2x4 ohm = 8 ohm x 2 sektioner =total på 4 ohm og 91 db

 

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2010 at 13:20
tallene gældende for bassektioner ...men du får dem sikkert forbi når de er færdige med heblik på måling og udregning af filter ss
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2010 at 13:30
AAh!

Jeg havde lige overset at du kørte med 2 bassektioner, jeg troede at det var 1 af 2 4ohm's enheder i serie.

Så giver det fint mening!

Iøvrigt en god ide med basheder i forskellige højder, det kan afhjælpe stående bølger.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2010 at 13:52
Noget andet du kunne tage med i dine overvejelser er, at kompensere for forskydelsen af det akustiske center på din diskant/mellemtone allerede inden du går igang. Så man er fri for at kompensere for dette i filteret.

Tænk også på hvordan du dimensionerer din forplade / placerer enhederne for at få de mindst skadelige diffraktioner.
Back to Top
virious View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Nov 2010
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 94
  Quote virious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2010 at 13:54
Jeg er ret vild med birkekrydsfinér - det kunne du overveje.

Dernæst - du kunne jo køre aktivt på basserne - evt med plateamps, hvis din mellemtone kan deles så lavt.
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2010 at 16:08
Pas på at diskanten ikke bliver sat for højt... Kan se du er oppe i 1,2 meter for nederste bas og mellemtone/diskant sektion + evt. "S"pen!ses + det løse.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz