Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: anbefaling af kabler til scanspeak
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


anbefaling af kabler til scanspeak

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: anbefaling af kabler til scanspeak
    Posted: 12 Dec 2010 at 18:39
jeg er igang med at bygge de her selvbyg ud af scanspeak revalator enheder
 
har i nogle foreslag til nogle OK, men ikke totalt pebrede højttalerkabler som jeg kan bruge
 
bruger PT nogle DLS OFC multiledet 1,5qmm  til det, men tror ikke det passer ret godt ind
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Dec 2010 at 20:18
Hey,

Hmm. jeg bruger kobberkabler fra Harald Nyborg. Gode og billige. Big smile
For mig er det vigtigt at det er fornuftigt, og nemt at arbejde med. Har prøvet sølvkabler det var ved at flå terminalerne af enhederne når man prøvede at få dem ind i kassen. Det gider jeg ikke. 

Fra forstærker til højttaler har jeg Cardas til ca 1800kr pr meter fra www.Jjaz.dk. Tror ik jeg kan høre forskel som sådan. Cardas er flotte og fungere fint. Det pynter mere når de ligger på gulvet. Dem i kassen ser man ikke.
Back to Top
mortensendk View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 27 Okt 2010
Online Status: Offline
Posts: 18
  Quote mortensendk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Dec 2010 at 21:48
hej
Et spørgsmål ændrer det interne kabel ikke lyden?
Skal selv til at bygge et par Ellam XT mit første DIY projekt og mangler interne kabler samt terminaler.
Så hvis det er ren vodoo med mega dyre interne kabler så ville jeg da anvende de samme harald nyborg kabler
Er det deres almindelige højtaler kabel de har i 1.5 og 2.5 kvadrat?
 
Mortensen
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2010 at 08:45
Hey,

Morten > Ja det er dem jeg bruger. Jeg har ikke kunne høre den store forskel endnu. Ikke noget jeg vil betale penge for i hvert faldet. Og slet ikke i den størrelses orden. Men det er vel en smagssag om man vil punge så meget mere ud eller ej.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2010 at 08:54
Jeg har tidligere haft samme oplevelse som Sync med meget stive og genstridige kabler, og det kan også kun anbefales herfra at man finder nogen som er nemme at arbejde med.
 
Selv er jeg blevet pjattet med Van den Hul - Clearwater til indvendig brug. De har et ok kvadrat, og så er den MEGET fleksible og lette at arbejde med og lodde på. Kan kun give dem mine varmeste anbefalinger!
 
Mht. om man kan høre forskel eller ej, så har mine forsøg vist at der er klart størst forskel imellem forstærker og delefilter (altså udenfor højttaleren). Mellem delefilter og højttalerenheder oplever jeg ikke nær så stor forskel.
Det er dog ikke noget jeg har dyrket sindsygt meget, men jeg har da prøvet et par forskellige skift internt engang i mellem, og forskellen er i mine øre lille. Det synes jo derimod ikke at den er mellem forstærker og filter. Der betyder det en del i mine ører...
Back to Top
mortensendk View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 27 Okt 2010
Online Status: Offline
Posts: 18
  Quote mortensendk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2010 at 18:25
Tak for info
Det er jo med at lytte til de gode fif, man kan jo hurtigt få købt sig fattig i dyre kabler og andet.
 
Men en anden sag er spoler og kondsatorer hvor stor forskel er der på dem?
 
Mortensen
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2010 at 18:32
Kan også anbefale Haralds kabler. Koster nærmest ingenting. Start med dem og brug 1,5mm2 til diskant/mellemtone og 2,5mm2 til bas. Og når du har fået filter og enheder til at spille som de skal - kan du altid opgradere til de mere eksotiske kabeludgaver, eller bruge pengene på bedre delefilterkomponenter Wink
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2010 at 19:55
Hey,

Spoler er der klart forskel på. Modstanden er jo mindre des tykkere tråd, og så er der noget omkring formen på dem også (runde, flade osv). Flade er vel bedst til høje frekvenser.

Modstande... hmm.. jeg har ikke kunne måle forskel på de alm keramiske og de super dyre modstande. Induktion har jeg heller ikke kunne måle. 

Kondensatorer er vel en smagssag. Jeg køber somregel Jantzen cross caps da jeg mener kvaliteten er super til prisen. Til parallel bruger jeg billigere hvis jeg har adgang til dem. Men jo jeg syntes der er forskel, men taget prisen i betragtning, vælger jeg crosscaps.

Men istedet for dyre kabler, så køb nogle bedre enheds stumper osv.
Back to Top
mortensendk View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 27 Okt 2010
Online Status: Offline
Posts: 18
  Quote mortensendk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2010 at 21:54
Hvad med alle jer andre på forumet, hvad bruger i til interne kabler?
 
Mortensen
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2010 at 21:11
Jeg bruger noget 2.5mm flexible PVC.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz