Forum Home Forum Home > Software > Simulerings software
  New Posts New Posts RSS Feed: Scan-Speak i SpeakerBuilder Pro
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Scan-Speak i SpeakerBuilder Pro

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Scan-Speak i SpeakerBuilder Pro
    Posted: 24 Nov 2010 at 20:42
Hey,

I samarbejde med Scan-Speak og Frequence har vi nu fået alle Scan-Speak enheder med i SpeakerBuilder Pro. Så nu kan man simulere kasser til dem også.

Jeg har dog fået afvide at den almindelige model for Thiele/Small ikke holder på underhung enheder. Så simuleringerne med Illuminator skal man tage med et gram salt.

Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Nov 2010 at 21:07
Originally posted by syncroniq

Hey,

I samarbejde med Scan-Speak og Frequence har vi nu fået alle Scan-Speak enheder med i SpeakerBuilder Pro. Så nu kan man simulere kasser til dem også.

Jeg har dog fået afvide at den almindelige model for Thiele/Small ikke holder på underhung enheder. Så simuleringerne med Illuminator skal man tage med et gram (N) salt.


Dejligt, så var det nok derfor jeg fik nogle meget sjove kabinet forslag til mine 15Wu'ere, hehe
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Nov 2010 at 00:23
Fedt.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2010 at 10:58
Hvad er det for noget fis, at Thiele/Small-modellen ikke skulle gælde for en enhed med under hung system. Thiele/Small-modellen er en småsignal-model og har således lige så stor gyldighed for under hung som for over hung. Hvad er argumentationen for, at det skulle forholde sig anderledes? Vås! Alle enheder (under hung eller over hung) er/bliver ulineære med udsvinget, og det beskriver Thiele/Small-modellen ikke, da det er en lineær (småsignal) model. Hvis Scan-Speak mener, at Thiele/Small-modellen ikke gælder for deres Illuminator-enheder, hvordan kan det så være, at de opgiver Thiele/Small-parametre?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2010 at 11:06
Hvis Thiele/Small-modellen ikke skulle kunne bruges på disse enheder, må konklusionen nødvendigvis være, at de er så ulineære, at de ikke har nogen berettigelse under dynamiske forhold - arh hva'!?

Edited by USXX - 21 Dec 2010 at 11:07
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2010 at 11:24
Hey,

Jeg fik af vide at de har lavet en ny model (eller tilrettet den gamle... ved det ik) som man kunne hente mod betaling ved... aes?... Den skulle dække illuminator enhederne bedre når man simulerede kabinetter til dem. Skal prøve og se om jeg kan finde mailen med svar.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2010 at 11:36
Pointen er bare, at Thiele/Small-modeller HAR lige stor berettigelse, hvad enten systemet er over hung eller under hung. Man kan altid lave en ulineær model, der bedre beskriver, hvordan tingene opfører sig under storsignal-forhold - det gælder også for over hung. Sådanne modeller er ingenlunde nye. Problemet er, at man skal kende og bestemme en række nye parametre ret præcist, for at den ulineære model har nogen som helst berettigelse - og det er ikke blot parametre for enheden men også for kabinet, port og dæmpemateriale (hvis ikke man laver en fuld ulineær model men kun kigger på enheden, er det jo kun halvt arbejde - og så kan det da være helt lige meget). I mine øjne har det mest akademisk interesse, for en højttalers box/port-afstemning skal under alle omstændigheder lyttetrimmes - og man kommer så afgjort tilstrækkelig tæt på med Thiele/Small-modellen efter min erfaring. Der er nok en grund til, at denne simple model har holdt stand i alle disse år og stadig er den fremherskende - den er praktisk brugbar med godt resultat. Jeg må stadig fastholde, at hvis Thiele/Small-modellen ikke skulle være egnet til Illuminator-enhederne, ja så må de nødvendigvis være for ulineære (og det vil jeg da nødig skulle tro).

Edited by USXX - 21 Dec 2010 at 11:38
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2010 at 15:36
Grunden til at Scan-speak hævder, at T/S-modellen ikke passer på Illuminator, skyldes bla.a. at den beregnede følsomhed (på baggrund af T/S-parametrene) ikke stemmer overens med den målte følsomhed. Men at det skyldes T/S-modellen, er nok en lidt tynd konklusion. Personligt tror jeg nærmere, at den metode, som de anvender til at måle T/S-parametrene, ikke er velegnet til underhung system og i særdeleshed Illuminator.
 
Den nye T/S-model, som der omtales, er som sådan ikke noget Scan-speak har lavet/opfundet. Men
de har bidraget til en videnskablig artikkel om modellen.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2010 at 18:55
Den beregnede følsomhed (ud fra BL, Sd, Mms og Re samt luftens densitet) er altid 1 - 1,5 dB højere end den målte (v. 2,83 V / 1 m). Sådan er det også for over hung systemer (sådan var det også altid i min tid på Scan-Speak). Det er som sådan ikke Scan-Speak's metode, der er noget galt med. Det skyldes to forhold:
 
1) Man bruger Re (svingspolens DC-modstand) i udtrykket, hvor man burde bruge Zmin, der jo er optrent 15-20% højere end Re.
 
2) Den teoretiske værdi for Sd er lidt for optimistisk (og det er velkendt, hvordan der skal korrigeres).
 
Tager man disse to forhold i betragtning (og er man derudover omhyggelig med målingen på den TILSPILLEDE enhed), ja så passer pengene temmelig godt!
 
Muligvis er forskellen mellem Re og Zmin endnu større på Illuminator's under hung system, end man sædvanligvis ser (jeg ved det ikke, for så nøje har jeg ikke studeret de enheder). 
 
Bortset fra det, så har dette jo ikke som sådan noget at gøre med Thiele/Small-modellen, hvis primære parametre er Fs, Qts og Vas.  
 
 


Edited by USXX - 21 Dec 2010 at 18:57
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Dec 2010 at 07:52
FYI, AES står for Audio Engineering Society - og ja, der kan man købe diverse papers (hvilket er betydeligt billigere, når man er medlem Big smile).
 
Jeg har ikke selv det paper, og jeg ser ingen grund til at købe det. Hvis jeg forstår Simon rigtigt, så er der ikke tale om en ulineær model, som jeg først antog - men blot en tilpasset lumped model. Den kan man jo bare lave selv - man skal blot lave et fit til impedansen (modulus OG fase!).
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz