Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: low budget ht, til kammi
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


low budget ht, til kammi

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: low budget ht, til kammi
    Posted: 23 Nov 2010 at 22:09
Jeg har fået til opgave at bygge et par mindre højttalere til min kammerat, han har ENDELIG invilliget at gå af med sine BAZE føtex skrammel højttalere
 
tænker lidt på disse to enheder
 
 
ville det ikke gå rimelig godt sammen?
 
der skal samtidig gå en sub til som han har nu, den er dog af rimelig kvalitet
 
der burde da være lidt hammer i, samtidig med at de lyder rimelig
 
nogen der har nogle cliomålinger på dem, man kunne få og lege delefilter med, så jeg havde en fornemmelse af hvilke bolcher jeg skulle bruge til filteret
 
(ved godt det skal måles, det kommer jeg også til, kunne jo lige lege lidt først)
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2010 at 22:23

Er ret sikker på at enhederne kan integreres. Men kabinet volumen og princip skal vel afklares før du går videre?

Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2010 at 22:28
ja ja det er jeg klar over
 
tænker basrefleks, og ca 38L som frequence faktisk anbefaler bassen
 
det var også mest lige for at få en accept til at det ikke er helt i hegnet, og MÅSKE hvis der var nogen der lige havde en måle fil på den på gældende enhed, så havde jeg noget at lave indtil at vi kunne bestille dem i januar (han skal lige over julen)
 
samt jeg kunne godt bruge erfaringen med en mindre højttaler, fremfor mit egent projekt, som er NOGET mere omfattende end først forventet, MEN IKKE OPGIVET
 
der kommer nye basser og filterstumper i morgen eller torsdag 
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Nov 2010 at 08:43
Jeg tror sagtens du kan få noget nogenlunde brugbart ud af de enheder, men hvis du ser på frekvenskurven på bassen, så vil det umiddelbart ikke gå at dele meget over 1Khz. Jeg vil sige at der også skal en mellemtone til før det bliver helt godt. 
Hvis du ikke vil ud i en 3vejs konstruktion, så vil jeg anbefale at  vælge en 6,5" i stedet. 

Mvh

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Nov 2010 at 08:52
Jeg ville IKKE bruge den bas som mellemtone.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Nov 2010 at 12:47
Nu kender jeg ikke den nye 22w i den pågældende udgave, men 22w revelatoren bruges af Wilson i deres standerhøjttaler, så en eller anden form for mellemtone må de vel kunne spille (altså revelatoren)...?
 
Men som Frost også foreslår, så ville jeg ikke vælge en større enhed end 6,5" til bas/mellemtone i en to-vejs...
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Nov 2010 at 17:52
tanker taget til efterretning ;-) tak for inputs drenge
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Nov 2010 at 21:28
Originally posted by kappen

Jeg ville IKKE bruge den bas som mellemtone.


Hvad bygger du det på? Jeg ville måske ikke vælge den til en to-vejs pga. størrelsen (dvs. mangel på spredning i mellemtoneområdet).

Men, hvis man nu vil bygge en to-vejs med 8", og det er der trods alt mange der har gjort- inkl. Wilson, (evt. med waveguide til diskanten) er den vel ikke et ringere valg end andre 8", der kan købes til en rimelig pris < lad os sige mindre end 1200kr/stk?
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Nov 2010 at 22:36
Jeg tror også jeg ville finde en anden enhed til projektet, om ikke andet, en anden diskant. 

Jeg så en artikel med en som havde lavet et 2 vejs system ligende dit, med en SB29 RDC som blev delt ved 1400hz med et 4 ordens filter. Efter sigende og hvad jeg læste mig til, spillede det ret godt, men hvor meget effekt den kan klare ved jeg så ikke ?

 
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Nov 2010 at 08:59
Om ikke andet, så brug en waveguide på diskanten, så den ikke presses når der skal deles lavt, og alternativt en større dome.
 
Inspiration kan findes her:
 
Og her:


Edited by friman - 26 Nov 2010 at 08:59
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz