Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Er digital filter vejen frem?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Er digital filter vejen frem?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Er digital filter vejen frem?
    Posted: 22 Nov 2010 at 18:41
Det her lyder næsten for godt.
 
 
Hvad er Jeres erfaring?
Back to Top
Ammitsboel View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 24 Jan 2013
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Ammitsboel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2013 at 08:52
Jeg vil også gerne høre om erfaringer med ovenstående.
 
Men min erfaring er at FIR filtre lyder underligt fordi de skubber rundt på udringningen.


Edited by Ammitsboel - 06 Mar 2013 at 09:21
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2013 at 09:41
Jeg har besøgt manden bag indsigtsartiklen. Og det lød faktisk ganske godt. Men du skulle sidde præcis i sweetspot, ellers faldt det fra hinanden. Desuden virkede det for besværligt at man skulle have en pc snurrende for at lave real-time delfilter (FIR). Manden havde desuden stor erfaring med måling og opsætning, samt pladsen til at udfolde sig og lade anlægget opstille optimalt. Og gad vide hvor mange anlæg der ikke ville lyde en del bedre, når de fik optimale forhold.
Jeg benytter selv IIR og oplever ingen problemer med støj eller lignende.
F.eks så forsøger jeg ikke at rette noget med filteret, som grundlæggende er en fejl i  konstruktionen eller i valg af enheder. Jeg ser fordelene i et digitalt filter, før effektblokkene, i at der ikke skal ændres i komponenterne for at ændre en filterteknologi, eller PEQ.
Desuden har forstærkerne direkte fat i enhederne og det opleves som øget kontrol og dynamik.
Efter at have justeret og målt godt og grundigt på filteret, så oplever jeg lyd herhjemme, som konkurrere med hvad jeg har hørt i meget dyre anlæg.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2013 at 15:05
altså, JEG kan godt lide den store brugervenlighed der er i det, det er let at finde enhedernes bedste performance....

MEN jeg kan altså godt lide at lege med det passive filter, når man først har en stor kasse med komponenter, så koster det jo ikke meget at lave noget om....

samt du har større mulighed for at ændre "lyden" i højttaleren med forskellige komponenter.
i det digitale er du i større grad bundet til den lyd som de digitale komponenter har i slutningen...

jeg har ikke den helt vilde forstand på alt det tekniske i forstærkeren og filteret, så der kan jeg ikke tale så meget.

har kun det erfaring jeg har set hvor jeg nu har været rundt.




Edited by ronnie rasmussen - 06 Mar 2013 at 15:06
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2013 at 17:01
Så skulle du se Thorbjørns setup, hvor han silmutant flytter rundt på delefrekvenser, stejlhed, type og niveauer. Det giver syn for sagen hvordan man kan lege med det hele og lave løbende optimeringer. Thumbs UpThumbs Up 
Men jeg holder mig nu også til devicen : et passivt filter med få velvalgte komponenter af en rigtig god kvalitet...
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz