Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: enheds ændring ved ændring af delefrekvens?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


enheds ændring ved ændring af delefrekvens?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: enheds ændring ved ændring af delefrekvens?
    Posted: 16 Nov 2010 at 19:41
jeg går med nogle løse tanker
 
lad os sige at en enhed har en god spredning, og alle de der parametre som vi nu kigger efter, indenfor 2000hz til 17000hz
 
sker der en anædring af enhedens åbenhed eller andet alt efter HVOR vi ligger delefrekvensen?
 
kan man sige, at en diskant bliver mørkere i lyden jo mere mellemtone den får med i bunden?
 
lad os høre hvad i siger til den der
 
og hold det let forstÃ¥eligt, eller bliver JEG hægtet af, er jo rimelig noob her ;-)  
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Nov 2010 at 22:17
Hey,

Som jeg ser det, har en diskant en mængde forvrængning der bliver værre ned af til.
En mellemtone mister spredning op af til.

Så det er vel at finde et godt kompromis hvor diskanten ikke forvrænger, og mellemtonen stadig har lidt spredning.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Nov 2010 at 22:19
kan man holde det op imod enhedens egenresonans? med hensyn til forvrængningen?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Nov 2010 at 09:00
Fantastisk godt spørgsmÃ¥l, en overset parameter efter min mening. Jeg er af den overbevisning at meget af en højttalers klangkarakter og evne til at skabe et godt stereobillede skal findes her, det er ihvertfald hvad min erfaring fortæller mig.

Hvad vi egentlig taler om, er powerrespons (højttalerens respons summeret over en kugle). 

Nu hvor en højttaler somregel står i et rum og spiller. Er den lyd der bliver opfattet en blanding af direkte og indirekte lyd. Det vil sige at den lyd som rammer vægen og kommer tilbage til lytteren selvfølgelig også skal have en fornuftig impulsrespons, fuldstændig ligesom den direkte lyd.

Hvad der kendetegner en god højttaler er en højttaler som man kan lytte til fra et andet rum end den stÃ¥r i, eller mÃ¥ske stÃ¥ omme bag ved den og hvis den stadig lyder neutralt der, ja sÃ¥ har den ogsÃ¥ en god powerrespons. 

Øvelse: Sæt f.eks. noget musik på med kvinde stemmer og gå så ud af rummet og lyt om det rent faktisk lyder somom at der står en kvinde og synger derinde - udefra.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz