Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Forbedring af bas niveau
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Forbedring af bas niveau

 Post Reply Post Reply
Author
Message Reverse Sort Order
E30NA View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 31 Maj 2010
Location: Danmark
Online Status: Offline
Posts: 31
  Quote E30NA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Forbedring af bas niveau
    Posted: 10 Nov 2010 at 21:41
Originally posted by syncroniq

Hey,

Jeg ville købe en Clio Lite.
Kan købes her :
eller

Ellers skulle du bare købe en målemikrofon og benytte HolmImpulse fra holmacoustics.com.
Jeg kan godt forstå at du ville købe en Clio Lite- den er sku ret lækker. Men også en kende dyr.
 
Den måle microfon burde kunne gøre det.
 
Mange tak for hjælpen Smile
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Nov 2010 at 20:37
Back to Top
E30NA View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 31 Maj 2010
Location: Danmark
Online Status: Offline
Posts: 31
  Quote E30NA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Nov 2010 at 16:42
Det ville være super med lidt hjælp Smile
Jeg bor i Esbjerg.
 
Men hvis man selv vile til og i gang med sådan noget, hvad for noget udstyr vil i så anbefale mig?
Og hvad koster sådan noget?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Nov 2010 at 12:40
Hey,

Hvor i DK bor du? Der er flere herinde der har måleudstyr og gerne hjælper.
Back to Top
E30NA View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 31 Maj 2010
Location: Danmark
Online Status: Offline
Posts: 31
  Quote E30NA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Nov 2010 at 12:15
Jeg fandt svar på mange af mine spørgsmål på denne hjemmeside: http://diysubwoofers.org/faq.htm

Jeg kunne godt tænke mig og måle frekvens gangen, inden jeg går i gang med at lege med dæmpe materialet. Og så jeg kan se om det har nogen efekt det jeg får lavet.
Er der noget soft/hardware i kan anbefale, der passer til amatør brug (amatør brug= til en ordentlig pris Smile )
Back to Top
E30NA View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 31 Maj 2010
Location: Danmark
Online Status: Offline
Posts: 31
  Quote E30NA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Nov 2010 at 20:29
Det er en rigtig god side du har linket til :)
 
Er der en venlig sjæl der kan sætte mig mere ind i hvad dæmpematerialet gør, og hvad forskellen er hvis man bruger meget kontra meget lidt dæmpe materiale?
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Nov 2010 at 17:50
Umiddelbart ser det ud til at du har fyldt højttalerne helt op med RockWool. Synes det er voldsomt med 200mm bag. Du skriver ikke om kabinetmål og om volumen er netto. Men en 100mm balle i dit kabinet snupper rask væk ca. 20L kabinetvolumen fra kassen. Prøv at fjerne den ene 100mm plade fra bagvæggen. Hjælper det, kan du gå videre og fjerne 50mm de andre steder. 
 
Edit: Du kan få lidt inspiration her på Troels Gravesens site: http://www.troelsgravesen.dk/cabinet-damping.htm
 
Mvh


Edited by Mik112 - 07 Nov 2010 at 19:36
Back to Top
E30NA View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 31 Maj 2010
Location: Danmark
Online Status: Offline
Posts: 31
  Quote E30NA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Nov 2010 at 11:51
Jeg gik med planerne om og bygge en subwoofer til at suplere mine højttalere, men jeg gået fra den idé igen.
Så jeg har nogle spørgsmål til hvordan jeg kan forbedre bas niveauet i mine eksisterende højttalere.
De går sådan set dybt nok og er meget stramme i bassen, men den er lidt for tilbage trukket.
 
Højtaleren er et selvbygge projekt fra hi-fi og elektronik. Den blev kaldt Kammelionen, og består af tre Peerless enheder. Bassen heder HP blue og er på 12", og kabinettet er på ca 101 liter.
Bas porten er på Ø70mm og er 100mm lang og sider på kabinettets forside.
 
Så ville jeg høre fra nogen der har lidt mere forstand på emnet end mig, om hvad jeg kan gøre Smile
 
Kabinettet er meget dæmpet med rockwoll. Der er to 100mm plader på bagsiden, en 100mm plade i toppen, bunden og på siderne. Er det for meget? Jeg mener vil jeg få et højere bas niveau ved at pille en plade ud, eller vil de bare komme til og mudre i bassen af det?
Og vil der være nogen idé i og montere et Ø100mm basrefleks rør i stedet for så der kan blive flyttet lidt mere luft, og hvad længde skal den have for at være tunet til samme frekvens?
 
Jeg skal måske lige tilføje at højtalerne står ca 1,5m fra side vægen og ca 0,3m fra bagvægen, Det er der jeg får det bedste lydbillede i forhold til lytte possitionen synes jeg.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz